Jag tänker också, som reflektion kring det där med utbildning som lösning på alla situationer
@Lobelia @Wysiwyg @spinxx
att det är en sak att utbilda för vissa situationer (som hjärtstopp, akut laparotomi) där det är tydligt vem som gör vad. Det vore liksom inte bra att försöka få mig att sätta en nål vid en situation med hjärtstopp, men jag är rätt bra på att hålla koll på situationen och komma ihåg att be dem att avlösa varandra som turas om med att blåsa resp ge kompressioner resp använda defibrillatorn, och jag är helt OK på att blåsa och deffa och komprimera. Så jag används lämpligen till någon av de uppgifterna.
medan det är en helt annan sak att försöka utbilda för de där situationerna som i stort sett aldrig inträffar.
Det man gör ofta blir man ganska bra på, och gör "med ryggmärgen".
Det som man i stort sett aldrig gör men hörde talas om under utbildningen och kanske blir påmind om att det kan hända, det kan man nog inte utbilda fram tillräckligt.
En situation med en förmodad pistolman. Det kan man nog inte utbilda fram så att det kvittar för dem som är på plats, vem de jobbar tillsammans med.
Man kan - förhoppningsvis - inte ha tillräckligt mycket rutin på den typen av situation för att agera "med ryggmärgen".