Vad som avses i det specifika individuella fallet vet jag inte.
Men man kan åtminstone med stor säkerhet konstatera att konsekvenstänkande saknas.
Typ - svårt att tänka att "om A, så B, alltså är det klokt att göra/låta bli A beroende på om B är önskvärt eller inte"
och svårt att se flera led framåt, kan inte egentligen planera aktiviteter.
I detta specifika fallet saknades ju också ett utvecklat språk, åtminstone expressivt. Hur mycket individen förstod av språk kan ju vara svårare att avgöra.
Den här individen hade alltså en skapligt fungerande kropp, men ett uttalat förståndshandikapp med nedsatt förmåga att planera och se konsekvenser, och en språklig oförmåga att följa instruktioner - eller möjligen en språklig förmåga att förstå en enkel instruktion men en kognitiv oförmåga att förstå konsekvensen av att inte följa instruktionen (jag väljer att tveka kring den impressiva språkförmågan; man har beskrivit att det enda ord han kunde säga var "mamma" men jag har inte sett något uttalande gällande hans förmodade eller säkra språkförståelse, det skiljer ju ibland mellan att uttrycka och förstå vilket många av oss är medvetna om när det gäller vår förmåga inom främmande språk).