Jag kan förstå det som en förstareaktion.
Men om vi tänker på alla de svårt dementa äldre människor som finns i Sverige (väljer dem som exempel eftersom det är dem jag har störst erfarenhet av - har inte lika stor erfarenhet av yngre svårt förståndshandikappade människor), som inte hittar hem när de går ut, som inte förstår en trafiksituation eller som inte, även om de förstår att de är i fara, har förmåga att reagera på ett ändamålsenligt sätt.
Att hindra de människorna från att gå ut på drift har ett ganska stort värde.
För de människorna.
Man skulle kunna tänka sig lösningen "en personal per boende" på demensboenden så att man kunde hålla dem under god uppsikt, och följa dem när de ger sig ut. Men det är ju inte en realistisk lösning.
I verkligheten är det nog inte så ovanligt med viss form av frihetsberövande av svårt dementa människor i Sverige. En "slamkrypare" är ju det som beskrivits tidigare i tråden; man har kodlås och koden står bredvid i klarspråk. En människa med normal kognitiv nivå har inga svårigheter att låsa ut sig, en ordentligt dement person klarar det inte. Man har följt lagens bokstav.
Men varje år blir det ju rubriker om förvirrade eller dementa människor som försvinner. Många av dem hittas oskadda men en del fryser ihjäl.
Det är inte heller ett bra perspektiv.
Så jag är inte säker på att jag delar din åsikt (men ja, jag anser det som problematiskt).