anonymious
Trådstartare
Du får det att låta så enkelt, som att det är bara att ta upp luren och ringa. Har du varit i TS situation? Varit deprimerad? Det är faktiskt inte helt lätt. Jag har i perioder verkligen behövt ringa det där samtalet men vågar helt enkelt inte. Rädslan att inte bli trodd eller tagen på allvar, rädslan att behöva öppna upp sig och berätta hur man verkligen mår, rädsla att de ska tycka att jag är löjlig gör att det krävs en rejäl kraftansträngning för att ta telefonen och ringa, kraft man inte har när man knappt tar sig upp på morgonen. Det handlar inte om lathet eller att inte vilja ha hjälp. Din sk "raka kommunikation" är bara elakhet och dålig förståelse för vad det handlar om! Visst är det tufft att ta sig en jobbig sits men spydiga kommentarer har aldrig hjälpt så vitt jag vet....
Precis så jag känner! Jag vill inte vara klen, jag vill inte vara en latröv som bara vill sitta på arslet hela dagarna, jag vill klara det vardagliga och de problem man utsätts för utan att gå under helt. Jag vill vara den personen som är driven, tar hand om saker och löser problem.
jag har vart riktigt deprimerad innan, slutat äta, planerat självmord, men tagit mig i kragen och pratat om det med min då bästa vän. Men svaret jag fick var: men du tog ju inte livet av dig, då vill du ju inte egentligen.
Likadant när jag svält mig själv så hånade folk mig, men det var ju egentligen ett rop på hjälp!
Den enda jag pratat med nu är min sambo, men han bara viftar bort det. Tar det inte på allvar. Och jag förstår att det kan vara svårt att sätta sig in i någon annans sits, vet man inte hur det känns med ständig ångest och att ofta fundera på varför man lever?
Jag hatar att ringa, har extrem telefonskräck, måste förbereda mig i timmar om jag ska ringa tex tandläkaren.
Jag hatar att prata om känslor då jag är rädd att bli hånad och inte bli tagen på allvar. Har fått höra innan att jag letar efter saker att bli deprimerad för.
Detta är ett stort steg för mig, att inse att jag behöver inte må såhär. Även om det "bara" är på ett forum där ingen känner mig och jag känner ingen, så känns det som en lättnad.