Utbildningsskalan

Sv: Utbildningsskalan

Hej!

Vad jag fått lära mig så är ordningen följande:

Takt
Lösgjordhet
Kontakt
Rakriktning
Schwung
Samling

Jag tror att denna skala kommer att stämma på ett ungefär inom alla discipliner för att utbilda en stark och hållbar häst. Sen kommer det alltid att skilja mellan individernas förmågor och utbildarens egna prioriteringar (vad man ska ha hästen till). Vill man som AR-ryttare rida mycket samling så tror jag man börjar jobba med det tidigare än en hoppryttare t.ex.

Ett tips till alla är att läsa boken "Elements of dressage" av K.A Ziegner, där finns en väldigt utförlig klassisk skala och han förklarar tydligt och enkelt varför de olika stegen prioriteras i en viss ordning och hur de skapar förutsättningar för varandra.

Frida

där finns en väldigt utförlig klassisk skala och han förklarar tydligt och enkelt varför de olika stegen prioriteras i en viss ordning och hur de skapar förutsättningar för varandra.

Frida

Bra sagt!! Något som ofta glöms bort för att ryttaren själv inte är så särskilt utbildad och har därmed ingen aning, utan tror att det går lika bra att blanda huller om buller och sedan står förvånade när dom inte kommer vidare.

Bra sagt!! Något som ofta glöms bort för att ryttaren själv inte är så särskilt utbildad och har därmed ingen aning, utan tror att det går lika bra att blanda huller om buller och sedan står förvånade när dom inte kommer vidare.

Men de flesta har väl (tror jag) tränare att rida för vilket borde förhindra en sån situation. Rider man själv hela tiden utan tränare så är det förstås lätt att hamna där.

Ja det hoppas man ju, iallafall om man vill utvecklas.

Viktigt också att man jobbar tillsammans med samma tränare under en väldigt lång tid och ber att få ta saker från grunden, om man vill få inblick i hur en långsiktigt uppbyggd träning fungerar och hur saker hänger samman.

Många plockar godbitar från olika tränare och kurser och då är det svårt att någonsin få ett sammanhang, eller ens veta var man befinner sig. Därmed inte sagt att man inte kan ha kul med sin häst och lära sig nya saker under tiden.

Men så är det också stor skillnad på att rida sina egen/egna hästar och utvecklas med dem tids nog. En helt annan sak om man ska jobba själv med att undervisa eller utbilda många hästar. Då bör man ha god inblick i träningsupplägg, utbildningsskala och hur man applicerar det på olika individer.

Frida

Många plockar godbitar från olika tränare och kurser och då är det svårt att någonsin få ett sammanhang, eller ens veta var man befinner sig. Därmed inte sagt att man inte kan ha kul med sin häst och lära sig nya saker under
tiden.
Håller med om det. Visst kan man ta och plocka saker från olika tränare, men det måste ändå vara samma grundtanke i hur man tränar. finnas en röd tråd i sättet att träna. Blandar man ihop flera olika filosofier av träning blir det bara en röra tycker jag. Har märkt det ofta att många har svårt att inte ta in vad alla säger. "Den och den tränaren sa si och så och nu sa en tredje någon annat, vad ska jag göra??" och så blir de helt förvirrande.
Många har inte riktigt klart för sig hur det vill träna och varför och då hoppar de hej vilt mellan olika sätt att träna.
Men så är det också stor skillnad på att rida sina egen/egna hästar och utvecklas med dem tids nog.
Men en röd tråd är ju viktig ändå.
En helt annan sak om man ska jobba själv med att undervisa eller utbilda många hästar.
Jag tycker den röda tråden är lika viktigt då, men man måste ju hitta "tråden" för varje ekipage eller häst.
Då bör man ha god inblick i träningsupplägg, utbildningsskala och hur man applicerar det på olika individer.
Frida[/QUOTE] ja! annars blir det en enda röra.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Lycan
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 959
Senast: muslidag
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar