Utbildningsnivå på 01:a

S

strössel

Vad ska en 01:a kunna nu? Var i utbildningsstegen ska dom vara?
Bör man ha påbörjat byten?
Hur mkt kan dom tränas? Kan don tränas som en vanlig vuxen häst? Är dom färdigutvecklade (naturligtvis individuellt, men generellt)?

strössel

Sv: Utbildningsnivå på 01:a

I "min värld" är det dags att så smått sitta upp på 4-åringarna nu i höst. ;)

Immer

Jag har en 01-a. Hon är grundriden, rids alltså i en lagom låg arbetsform i alla gångarterna. Arbetas ca 4 dgr i veckan, varierat med markarbete, longering och uteritt. Är egentligen hopphäst, så jag kör henne till en ryttare som hoppar henne åt mig. Så här kommer hon att arbetas över hela vintern för att bli stark och få muskelmassa.
Man får ge akt på växtperioder dock och låta dom ta det lugnt då!

min jag har på foder, d-ponny, jobbar i en bra form i skritten och traven, galoppen kommer mer och mer stundtals.
han gör enkla byten. sidvärtsrörelser ska vi börja med, eller rättare sagt har men han har inte riktigt förstått det där än :p

är hopponny och tävlas lokalt, men vi tar det lugnt och han går mkt uteritter och roliga saker, ska få några veckors vintervila osv.

det är mycket "ska" och "bör" i dina frågor. För många för att jag ska uttala mig utan att veta vilka du och din häst är - för det är alltid i slutänden upp till häst individen vart du SKALL och BÖR vara.

jämför du med vissas elit hästar så ja: din 4:åring kanske ska vara påbörjad byten, men det tvivlar jag på ens på en 4 åring GENERELLT i elit.

är du inte elit så tar du det efter din och hästens egna förutsättningar och vart ni står i dagsläget. Att oroa sig för en siffra i fråga om ålder på hästens papper är att vara helt ute och cykla dessvärre tycker jag, och är orsaken till många problem med unghästarna.

Det är ju väldigt individuellt. Vissa hästar tar längre tid på sig att lära än andra. Min 01:a, en bruksnordis, går i jättefint i form i skritt och trav, i galoppen går han hyfsat. Han kan fram- och bakdelsvändningar samt lyssnar rätt bra på sidförande samt hjälperna för skolor även om resultatet inte alltid blir så bra. ;) Jag tycker mest att man skall ha kul ihop och inte kräva för mycket. jag kräver aldrig att min häst skall gör t ex öppna, men lyssnar han på hjälperna och gör rätt så är det naturligtvis jättekul å han får massa beröm.

mackan skrev:
det är mycket "ska" och "bör" i dina frågor. För många för att jag ska uttala mig utan att veta vilka du och din häst är - för det är alltid i slutänden upp till häst individen vart du SKALL och BÖR vara.

jämför du med vissas elit hästar så ja: din 4:åring kanske ska vara påbörjad byten, men det tvivlar jag på ens på en 4 åring GENERELLT i elit.

är du inte elit så tar du det efter din och hästens egna förutsättningar och vart ni står i dagsläget. Att oroa sig för en siffra i fråga om ålder på hästens papper är att vara helt ute och cykla dessvärre tycker jag, och är orsaken till många problem med unghästarna.

Bra skrivet!

Vi har en ponny som är fyra som har otroligt lätt för allt och den hoppar utan problem LC bana som ungponny och har startat några LC i dressyr. Jobbar i trevlig form och flyttar sig för skänkel. Gör stadiga galoppfattningar. Han har kommit långt mest för att han har så lätt för sig och har aldrig blivit pressad till något. Skulle han däremot haft problem md något eller växt eller så har man ju fått omvärdera och varit mer försiktig. Han rids dock bara ett par gånger i veckan och tycker allt är roligt. Han ska snart få ledigt några veckor och vila.

Min lilla är utb. LB och börjar komma till LA nu, så vi grejjar med rakriktning, början till förvänd, börja flytta i trav osv.

Om man tänker i championat så "ska" en fyraåring gå LB, femåring LA och sexåring MSV. Men det är ju kanske bara något man kan ha som mål.. är hästen inte riktigt klar kanske man ska låta den mogna lite mer innan.

//Magda

Har ett sto fött -00 men som dels är stor (176 cm) och som fick föl som 4-åring. Det är den 3:e hästen som jag rider in själv och utifrån hur de klarar kraven och hur de växer kommer de olika långt men jag är också på LB med rörelser i LA påbörjade sedan rätt lång tid. Min första häst red jag aldrig svårare rörelser än LB på trots att han var 8 år men det berodde på att jag inte hade dressyr som mål för min ridning utan bara att ha en trevlig och lydig individ att rida i skogen med och hoppa små hinder :smirk:

Grannens 3-åring som är riden 6 månader leker hon lite sidvärtsrörelser, galopperar i mjuka böjda bågar längs långsidorna osv. Hon tävlar på rätt hög nivå och vet ju vart hon ska komma men det finns ingen press på unghästen utan det den har lätt för jobbar hon vidare med och under tiden stärker hästen muskler och självförtroende så att hon lätt kan gå vidare med nästa sak. Jätteroligt att se när man själv är novis.

Lånar tråden litet för något närliggande...

En 01:a som gick i Flyinge nu i slutet av oktober och av olika skäl inte fick någon ordentlig vila i somras skall nu få tidig vintervila. Hur länge? Och hur länge helt utan ryttare och därefter hur länge "jogging"? Tacksam alla synpunkter!

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: Andalusier
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 313
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 209
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar