Utbildningar

Ewelina

Trådstartare
Vad har ni för utbildning? Vilka program/högskolor har ni gått? Vad har ni blivit? Hur ser eran lön ut?

Själv har jag precis börjat ettan på Plönninge med inriktningen ridsport och tror att jag kanske ska gå hippolog på flyinge senare. Dock inte bestämt mig än eftersom det är långt kvar ;)

Sv: Utbildningar

Jag har gått naturbruksgymnasium med hästinriktning.

Men har sen skolat om mig, gått yrkesförarutbildning och kör nu lastbil och tar hand om mina egna hästar eftersom jag inte klarade av att ta hand om andras hästar när jag inte fick göra det på mitt eget sätt.

Avtalsenlig lön på 112,73:- i timmen + OB, taktamente och annat

/M

Jag gick Natrubruksgymnasium med inriktning jordbruk/skogsbruk.
Sen utbildade jag mig till undersköterska och nu är jag yrkesförare (lastbil) med C.a 20 000 kr/månaden före skatt, då tillkommer OB samt ackord och ev övertidsersättning.

Jag har gått hästgymnasiet. Tog studenten-00, allstå inte helt färsk..

Jag gick travinriktning, men jobbade aldrig på travet då jag inte gillar "industrin" som det är.

Jag och sambon driver nu en western butik, och är i startgroparna på att bygga inackorderingsstall.

Lön?-minimal:p

Vad har ni för utbildning? Gymnasiet
Vilka program/högskolor har ni gått? Naturbruk inr. hästhållning, tog studenten 04.
Vad har ni blivit? 3 veckor efter studenten började jag på scan som slaktare och är kvar där än idag (men kommer när som helst bli mamma ledig)
Hur ser eran lön ut? Månadslön på 21.345:- är inte fullbetald, då får jag 10:- till i timmen.

Föredrar verkligen att bara ha hästen som fritidsintresse! Mera ledig tid och mer pengar i plånboken.

Många lastbilschaffisar ;) Men det verkar vara ganska kul.. Min syrras pojkvän kör lastbil och hans familj har eget företag. Kan verkligen inte bestämma mig vad jag ska utbilda mig till, men fortsätt att berätt om era yrken så kanske man kan få lite inspiration ;)

På "min" tid hette det inte program på gymnasiet - då fanns det två- och treåriga linjer. Jag gick treårig ekonomisk, gick postskolan = utbildade mig till postkassör, sen gick jag och utbildade mig till lärare (svenska o engelska för gymnasiet).

Jobbar numer som personligassistent.

Jag gick naturbruksgymnasium, hästhållning. Efter det har jag läst ett påbyggnadsår med inriktning på häst och ekonomi. Sen har jag läst två år till djursjukvårdare på SLU.
Jag jobbar nu deltid som djursjukvårdare och har eget hästföretag med avel, unghästar och inackorderingar.
Får ut ca 10,000kr/månad från jobbet och sen finansierar hästarna sig själva. Hoppas jag, har precis startat företaget.
Jobbar från 7 på morgonen till 9 på kvällen och därefter kommer allt pappersarbete.

ja har hoppat av gymnasiet för att jobba med amway :p KANSKE börja om gymnasiet i höst OM det kommer ett hästgymnasium till ön.

ja gick barn och fritid... sne går jag nu på sociasla omsrogsprogrammet på örebro universitet...

kommer väll tjäna mellan 25-35 tusen sen...

fast du kanske bara var ute efter hästurbildningar?! :idea::p

Jag är också en kvarleva från den tiden då det inte fanns program på gymnasiet :cool:
Jag gick treårig ekonomisk linje, jobbade i fem år på en Danmarksfärja innan jag fick mitt nuvarande jobb.
På det jobbet, i ett statligt verk, fick jag en grundutbildning på ett år och det är ständiga vidareutbildningar/kurser.

Utbildning inom hästeriet har jag ingen - men jag har över 40 års erfarenhet :p

Immer

Gick en gång i tiden en tvåårig Reklam och Dekorationsutbildning på gymn. (också på den tiden när det inte fanns program :angel:).

Insåg efter några år att detta inte resulterar i jobb som jag vill ha så då läste jag tekniskt basår och gick sedan vidare och utbildade mig till Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola.

Jobbar nu som chef inom produktionen (processindustri). Har inte ångrat mig en dag att jag tog tag i studierna igen.

Tjänar tillräckligt :cool:
Har också tillräckligt med studielån :crazy:

så av det stora hela kan vi summera att hästar är hobby inget som går att leva på:angel:

Läste naturbruk inriktning häst men hoppade av med en termin kvar -99 (hur korkad får man bli??? *smälla huvudet i väggen smiley*)
Nu är jag delägare i vårt familjeföretag som förädlar livsmedel. jobbar där mån, tis och några timmar på onsdagar.
Så har jag och sambon drivit egen bilfirma i ett år nu också (ingen lön har synts till ännu :( ) Firman har vi hemma så jag har gott om tid över åt barn och djuren.
Tjänar 6.300:-/mån eft. skatt

Har en sjuksköterskeutbildning tjänar ca 19 000:- innan skatt på en 75% tjänst. Har jobbat som syrra i 21 år:eek:,vad gammal jag är!

Jag gick barn & fritid men jobbar numera som maskinoperatör. Har väl ut ca 13000 efter skatt inkl ob

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka