Utbildningar

Sv: Utbildningar

Jag gick Naturbruk inrikting häst på gymnasiet.

Jobbade sedan något år inom handels och restaurang.

Började sedan läsa vidare till civilekonom

Nu ett år efter min civ.ek examen har jag ca 26' i månaden.

Många lastbilschaffisar ;) Men det verkar vara ganska kul.. Min syrras pojkvän kör lastbil och hans familj har eget företag. Kan verkligen inte bestämma mig vad jag ska utbilda mig till, men fortsätt att berätt om era yrken så kanske man kan få lite inspiration ;)

Om man inte vet vad man vill göra så är det ett hett tips att satsa på yrkeschaufför! Företagen är snart desperata, det fattas massor med lastbilsförare och det kommer bli värre med stora pensionsavgångar. Jobbet är ofta fritt med ansvar, man sköter sig själv, träffar trevligt folk samt lönen är ganska bra beroende på vilken inriktning du väljer att jobba inom. Det är alla gånger värt pengarna det kostar att ta kortet, om man inte lyckas komma in via KomVux el Arbetsförmedlingen. Även om det kanske inte är drömjobbet så är det ett bra "mellanjobb" tills man vet vad man vill göra.:banana:

Och sen e det så roligt!!

Gick Hästhållning på gymnasiet, jobbade därefter på ridskola i varierande grad (vik. i stallet - heltid som instruktör). började jobba under tiden jag gick gymnasiet så blev väl ca 5 år. Månadslön på 17-18 000 beroende på o.b. och antal lektioner (instruktörstillägg). Gick även ULK och RIK 0, om det räknas.

Nu läser jag Strategisk Kommunikation på universitet, har absolut inte övergivit planerna på hästjobb i framtiden men vill ha något att "falla tillbaka på", att jobba som informatör (vilket blir min examen) ger mer pengar och bättre arbetstider.

Kan väl tillägga att DRÖMMEN vore att arbeta som informatör/kommunikatör åt SvRF eller annan "hästig" verksamhet. Eller starta ett "hästhem" där vanvårdade djur får börja må bra igen.

Jag gick media på gymnasiet, sen har jag gått en ettårig påbyggnadsutbildning i hästhållning, blev dipl. hästskötare. Och nu går jag en 60v lång kuskutbildning. När jag är klar ska jag starta eget inom hästturism och hoppas kunna leva på det! :)

När jag var mindre (8an) funderade jag på att starta en "ridskola" för handikappade, det sägs ju att en av den bästa sjukgymnastiken är ridning eftersom kroppen får röra på sig men ändå ansträngs inte alltför mkt samt att hästar gör en glad :) Tror att det kunde vara en bra ide om man får stöd från kommunen.

Jag har bara min gymnasieutbildning. Naturbruk.
Nu läser jag några kurser på komvux och tränar några av travhästarna på gården.
Jag har alltså ingen fast inkomst, det beror helt på hur det går i loppen.
Vi har jordbruk så där kommer ju en del pengar in och vi odlar vårt eget foder och strö, så hästarna kostar ju inget utöver hovslagare och specialkraftfoder.
Vi har inte heller några lån. Så vi klarar oss.
Men det blir ju ingen lyx direkt - men så har jag ju min ridhäst som kostar en del och äter upp lyxpengarna

Senast ändrad av en moderator:

Jag gick samhäll-ekonomi på gymnasiet.
Jobbade ett år på bageri som butiksbiträde packare, konditor lite av varje gick på handelsavtalet.

Nu har jag tagit mig i kragen coh börjat lässa bygg- och fastighetsekonomprogrammet på halmstadhögskola.
Tanken är att när jag är klar ska jobba som fatighetsmäklare eller något inom byggbranchen det ger sig, men siktit har varit inställt på mäklare sen början av gymnaasiet till och från.

jag gick naturbruksgymnasium inriktning trav på Lillerud

jobbar heltid som hästskötare hos en proffstränare nu och får ut 15100 kr före skatt + utselningar och traktamenten... efter skatt och hyra brukar de ligga på 10000-14000 ungefär :)

Jag utbildar mig till bla beteendevetare samt till chef inom offentlig sektor.

Tandläkare
Gymnasium-Naturvetenskaplig linje
Tandläkarhögskolan 5år
40.000 SEK/mån

**Puttputt**

De flesta bukare måste väl ändå ha ett jobb? Gör mig en tjäns och berätta om det ;)

Jag gick samhällsvetsvetenskaplig linje på gymnasiet (med samh- inriktning). Sen har jag pluggat till lärare i tre år, läst teater på folkhögkskola ett halvår och jobbat som hästskötare ett halvår. Som hästskötare fick jag 5000 före skatt. Hrm. Minst heltid, ett jäkla slit. Men en kul erfarenhet trots allt! :)

Som lärare kommer jag troligtvis att tjäna runt 20000 före skatt, väldigt mycket beroende på vilken kommun det är.

Jag har också funderingar på att försöka gå någon slags grundutbildning för hästverksamhet (någon som vet någon bra som inte kräver tidigare hästutbildning?), eftersom drömmen är att någon gång i framtiden ha det som extrajobb samtidigt som jag jobbar halv/deltid som lärare. För som flera sagt tidigare, att bara jobba med hästar kan man nog bara göra om man är otroligt engagerad och vill slita som ett djur för lite betalt. :smirk:

Jag tror jag vill jobba som massör! Både för männinskor och hästar. Jag brukar massera min mamma eftersom hon har en wiplash-skada och hon säger att jag är en av dom få som kan massera så att det släpper lite iaf. Och hon har vart hos väldigt många olika massörer.. sååå jag kanske har talang? Vad kan en massör tjäna på ett ungefär tro? Vad ska man gå för utbildning? Om ni inte vet så fortsätt berätta vad ni har för jobb. :)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka