Utbilda sin häst!

busan100

Trådstartare
Hejsan..
Nu har vår häst bott hos oss lite över en månad o nu börjar tankarna fara lite hur vi går vidare o utbildar den.
Nivå idag är kan skritt trav o galopp. Hästen är 4 år o c-ponny
Det är ju min dotters häst o hon är ju 11½ år.
Vad är bäst för dem båda?
Träna för tränare, skicka iväg hästen?
Hur länge bör man ha den ivägskickad i så fall?
Nu vill vi inte ha någon elitdressyr häst:) utan den ska kunna de vanligaste ex skänkelvikning, backa, framdel/bakdel vändning ect.
Hästen ska även hoppas in för att kunna vara med på lite pay & jump.
Tacksam för synpunkter.
 
Sv: Utbilda sin häst!

Om hästen är lätt och tålmodig tycker jag att din dotter tillsammans med en duktig tränare som kan unghästar ska utbilda ponnyn. Din dotter kommer lära sig otroligt mycket på det. Dock kommer det ju säkert ta längre tid innan ni uppnått det ni vill att ponny ska kunna jämnfört hur lång tid det tar för en erfaren unghästutbildare att göra samma sak. Sen kan ni ju alltid skicka iväg ponnyn under tiden i korta perioder om det skulle behövas :)

Med en bra tränare och mycket tålamod så kommer det nog gå jättebra :) Lycka till!!
 
Sv: Utbilda sin häst!

Jag tycker absolut att ni ska börja träna för tränare!

En annan idé kan vara att skaffa en lite äldre, duktig medryttare till ponnyn som rider någon gång ibland och kan utbilda lite.

Löshoppar ni ponnyn?

Angående inhoppning så hör med ridskolor i närheten om de har någon unghästgrupp. Är din dotter inte så hoppvan så skulle jag fråga ridskolan om de vet någon duktig elev som skulle kunna hjälpa till att rida de första gångerna.

Lycka till! =)
 
Sv: Utbilda sin häst!

Eftersom hästen redan är så pass långt gången att den kan gångarterna under ryttare tycker jag absolut att ni ska ta ut en bra tränare (eller åka iväg och träna för någon) så får dottern och ponnyn träning samtidigt och lär sig varandras knappar och signaler.
 
Sv: Utbilda sin häst!

Jag hade först hittat en bra tränare. Helst en som är liten och kan sitta upp och rida ponnyn. Det mest optimala i mitt tycke är att tränaren kanske hade kunnat ha ponnyn några veckor för att stabilisera grunderna och introducera form och korrekt arbete. Är mycket lättare för barnet och ponnyn att göra rätt tillsammans om iaf en av dom vet på ett ungefär vad som begärs av dom.

Sen kan man fortsätta utvecklingen av både barn och ponny med att lämna bort ponnyn till tränaren ett tag för att lära nytt och befästa och sen får ungen ta vid och lära sig själv och ponnyn vidare.

Kom dock ihåg att det är en unghäst och lägg in en längre vila i vinter och låt den gärna vila en längre period i sommar också:).

(Jag har en lika gammal ponny och planen för henne är att befästa formen i alla gångarterna och övergångarna nu under hösten. Sen får hon vila dec-januari. Under våren matchas hon mot tävling och ska komma ut och gå L:C-L:B-klasser och sen får hon vila halva juni-juli igen)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 353
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp