Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tycker uppfödarna till era inköpta katter om att ni har dem som utekatter? Att ha avelshonor ute på p-piller låter väldigt riskabelt, med tanke på hur stor andel honor som löper igenom piller, eller helt enkelt spottar ut dem/kräks upp dem utan att det upptäcks. Men jag antar att man får vara beredd på en kull huskatter då och då isåfall. Kommer ni testa era katter för FIV och FeLV innan parning? Håller ni kattungar och kattmammor separerade från övriga katter tills kattungarna flyttat hemifrån eller hur planerar ni det praktiskt med vaccinationer och dylikt?
/Erica
Men riskerna för FIV felv och klamydia då? De kan ja smittas ute.
De kan smitta inne också, om ni inte har katterna i en glasbubbla eller aldrig tar emot besök eller själva går utanför dörren.
Vad har detta med saken att göra förresten? Jag vet flera uppfödare som har katterna ute och det blir inga huskattungar bara för det. Jag köper också mycket hellre katt av någon som behandlar sina katter som katter och inte som porslinsfigurer som inte kan gå utanför dörren för att inte riskera att bli sjuka. Dom kan bli sjuka oavsett om man har dom ute eller inne, vet du hur mycket bakterier och smittor dom som kommer på besök kan dra med sig in? Eller du själv om du varit ute och trampat i något?
En eloge till alla uppfödare som fortfarande sätter kattens bästa i första hand!!
Jag känner en raskattuppfödare. Dom katterna får aldrig gå ut. Inte ens i en rastgård. Dörrar och fönster skall alltid hållas stängda. Nåde den ungen som råkar ha dörren öppen. Julgran har dom i plast. Så katterna inte blir smittade med diversse sjukdomar. Och i slutänden så slänger hon i väg kattungarna jättebilligt för hOn inte blir av med dom.
Jag känner en raskattuppfödare. Dom katterna får aldrig gå ut. Inte ens i en rastgård. Dörrar och fönster skall alltid hållas stängda. Nåde den ungen som råkar ha dörren öppen. Julgran har dom i plast. Så katterna inte blir smittade med diversse sjukdomar. Och i slutänden så slänger hon i väg kattungarna jättebilligt för hOn inte blir av med dom.
Jag tycker forumet hade varit mycket trevligare om alla kunde få skriva sin mening utan att folk ska försöka övertyga dom om att deras åsikt är fel.
Ja, det är jag het övertygad om med. Alla vill väl ha frihet?
Ja det är märkligt hur vissa tänker... Men det finns mycket konstigt folk i "kattuppfödar-branchen", man slutar aldrig att förvånas Fast flera tycker väl att jag är lika konstig som ens kan tänka mig att släppa ut mina katter, men det är ju så det är, alla är olika
Liksom det finns bland huskattägarna och i större grad påverkar katternas välmående då huskatterna hamnar på katthemmen.