Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det gör mina katter också, eftersom dom är uppvuxna ihop så vet dom inget annat och dom har jätte mysigt ihop. Men det ändrar inte det faktum att katter inte är flockdjur från början, bara för att människan har gjort den till ett "flockdjur". Vildkatter bildar väldigt sällan flockar, 99% lever som ensamkatter, så som deras instinkt säger att dom ska göra.

Det har du personlig erfarenhet och kunskap om antar jag? De som ägnar sig åt hemlösa katter brukar nämligen hävda motsatsen, att hemlösa katter ofta bildar kolonier. Bara i Rom sägs det finnas 2000 kattkolonier. Kan man då kalla det ovanligt beteende att katter bildar kolonier och därmed väljer att leva i flock? Det går att läsa mer om det här:
http://www.answers.com/topic/feral-cat

Det finns även lite intressant att läsa om katter och flockbeteende här (angående katters benägenhet att underordna sig någon annan):
http://www.hartz.com/Cats/ArticlePreview.asp?Animal=2&Article=105

Det gapas om att hästarna skall gå ute på lösdrif mm. Men katter det ska man helst ha inne eller möjligen på en inburad balkong.

Det gapas om att hästarna skall gå ute på lösdrif mm. Men katter det ska man helst ha inne eller möjligen på en inburad balkong.

Men lösdrift är väl ändå inte samma sak som att öppna stalldörrarna och låta hästarna gå vart helst de behagar, eller hur? Som jag skrev tidigare, jag tror inte att någon "innekattsmänniska" motsätter sig att katter har inhängnader de kan vistas i fritt, det ses tvärtom som en enorm fördel. Det är själva grejen "öppna dörren och låt katten göra vade den vill" som iaf jag motsätter mig. Jag har full förståelse för att katter fyller en viktig funktion i stall och i ladugårdar, det är en sak men det finns inget skäl till varför "familjen Svensson" i "det vanliga villaområdet" ska släppa sin sällskapskatt lös i området.

Vad jag menade var att alla katter borde få komma ut dagligen.

Och innan skrev du att om man har utekatt kan man inte ha koll på den. Slutsatsen är alltså att vi som har utekatt skiter i våra katter. Så var vi där igen alltså. Suck.

Tydligen gör vi det...:crazy: Jag har tagit den diskussionen med innekattägare på ett annat forum, och orkar inte med den en gång till. Vad man än säger så är man en oansvarig idiot som låter sina katter gå ute uppenbarligen, och isf tänker jag fortsätta vara det. Mina katter kommer INTE bli innekatter, de skulle vantrivas något så fruktansvärt!

Ett tillägg angående koppel förresten. Jag tror ett stort motstånd till att gå med sin katt i koppel ligger i att folk känner sig fåniga när de går med sin katt i koppel - det är helt enkelt en fråga om personlig stolthet, grupptryck eller vad man vill kalla det. Sen är det ju bekvämt att skylla på att katten inte gillar det, att det är fel att gå med katter i koppel osv.

/Erica

Ja, eller så har folk helt enkelt olika uppfattning.

Ja, Sen r det ju många som inte kan ha katten lös av olika andledningar. Om man campar tex. så kan man ju inte ha katten lös. Då är det ju bra om den kan gå i koppel.

Det har du personlig erfarenhet och kunskap om antar jag? De som ägnar sig åt hemlösa katter brukar nämligen hävda motsatsen, att hemlösa katter ofta bildar kolonier. Bara i Rom sägs det finnas 2000 kattkolonier. Kan man då kalla det ovanligt beteende att katter bildar kolonier och därmed väljer att leva i flock? Det går att läsa mer om det här:
http://www.answers.com/topic/feral-cat

Det finns även lite intressant att läsa om katter och flockbeteende här (angående katters benägenhet att underordna sig någon annan):
http://www.hartz.com/Cats/ArticlePreview.asp?Animal=2&Article=105

Återigen, att vara ett flockdjur och att lära sig/behöva leva efter en rangordning är inte samma sak. Det spelar ingen roll hur många sidor jag länkar till där det står att katten inte är ett flockdjur, du kommer inte ändra uppfattning iaf, och detsamma gäller för mig. Det är väl bara att acceptera att vi tror på olika saker, och det finns "forskning" som pekar på att båda har rätt. Allt är inte svart eller vitt, det måste finnas plats för olika åsikter. Men jag har förstått att om man inte tycker som majoriteten här inne så är man okunnig, så det är väl det jag är då.

Det är klart att dom blir glada när kopplet kommer fram om dom är vana vid detta, det är ju deras enda chans att komma utanför dörren.

Fast det är ju lite konstigt då att mina föräldrars katter, som har fri tillgång till rastgård via en kattlucka, ändå kommer springande när de hör rasslet från kopplet, och formligen klättrar över varandra i sin iver att få på sig selarna. De tillbringar mycket tid ute i rastgården och leker, spanar, till och med jagar - honkatterna lyckas regelbundet fånga både möss och småfåglar där ute - ändå vill de mer än gärna gå ut i koppel också.

Varför skulle det inte vara OK att träna sina katter? Jag kan inte påstå att jag tränar in särskilt många trick hos mina katter. Apportering är väl det mest avancerade trick vi kör på här hemma och det är ju lek, förbannat roligt tycker lillgrabben här hemma. Att lära sina katter trick är ju en rolig grej för både katten och ägaren. Man lär dem genom lek! Det finns de som framgångsrikt klickertränar sina katter. Är de katterna plågade? Är de katterna kuvade? Eller är det månne så att tränandet ger dem både mental stimulans, lek och godis? Kan det vara så att det är något positivt för katten?

Jag är mycket väl medveten om att hund och katt är olika arter och att de är olika. Vill man fokusera på olikheterna och förneka att katter kan tycka att det är roligt att lära sig trick, fine. Det finns dock likheter tex. att katter kan tycka att det är förbaskat roligt att lära sig "onödiga" saker.

Visst gör mina katter en del saker jag egentligen inte anser att de får göra tex. hoppar upp på diskbänken men det handlar ju inte om annat än att jag inte har varit konsekvent på det området. De vet att de inte får vara på fläkten, således är de inte på fläkten (det syns om någon varit uppe på fläkten) och de får inte vara på spisen och jag har aldrig sett några spår av att någon katt varit där. De får inte vara på matbordet när det är dukat och de är heller aldrig på matbordet när det är dukat. Dessa tre saker har jag varit väldigt konsekvent med och katter är precis som du skriver smarta djur så att de inte skulle kunna lära sig sådana enkla saker låter ju rätt så motsägelsefullt.

Som jag skrev tidigare så är det inte ovanligt att hemlösa tamkatter väljer att leva i grupp och då lever de i en tydlig hierarki så de kan mycket väl inordna sig till sådana förhållanden. Det syns ju bara genom att iaktta sina egna katter (om man har fler än en), de är inte jämlika utan de har en tydlig rangordning.

Jag tycker att det är fel, jag tycker inte att det är rätt att behandla katter så. Låt mig tycka det, det spelar ingen roll hur långa inlägg du skriver där du försöker förklara för mig hur bra det är, jag kommer inte ändra uppfattning iaf. Alla kan inte tycka som dig, jag är en av dom. Jag tycker forumet hade varit mycket trevligare om alla kunde få skriva sin mening utan att folk ska försöka övertyga dom om att deras åsikt är fel.

Fast det är ju lite konstigt då att mina föräldrars katter, som har fri tillgång till rastgård via en kattlucka, ändå kommer springande när de hör rasslet från kopplet, och formligen klättrar över varandra i sin iver att få på sig selarna. De tillbringar mycket tid ute i rastgården och leker, spanar, till och med jagar - honkatterna lyckas regelbundet fånga både möss och småfåglar där ute - ändå vill de mer än gärna gå ut i koppel också.

Fast hade dom fått välja mellan att gå ut utan koppel eller gå ut med koppel så hade dom nog valt utan.

Eftersom du läst mitt inlägg så skulle jag gärna vilja ha ett svar på mina frågor också, du kanske missade dem?

Sen har jag några andra frågor till dig också. Hur kommer du göra med dina avelskatter när du flyttar till din gård? Kommer du låta din avelshane gå fritt? Kommer du låta dina avelshonor gå fritt?

/Erica

även om de riskerar att bli stulna? vår hankatt på 2 år är dessutom skygg efter en händelse från när han var ung. skrämmer någon han ute så tror jag att han sticker.

Förmodligen, men det är ju inte ett alternativ eftersom det trots det lantliga läget ständigt ligger nya påkörda katter i dikena kring deras hus. Jag tror dock ärligt talat att katterna knappt skulle märka någon skillnad om de var lösa även utanför rastgården. Kopplet är i princip inget de märker av när de går ut, det är bara där för att vi ska kunna hindra dem vid de sällsynta tillfällen då de är på väg någonstans där de av säkerhetsskäl inte ska vara, som ut på vägen (eller som senast jag var ute med hankatten och han var på väg att kliva rakt ut i dammen - han trodde att andmaten gick att gå på :D ). Vid nio promenader av tio hänger kopplet fullkomligt löst hela tiden. Och min poäng var ju att katterna, om de får välja mellan koppelpromenaderna och rastgården, väljer koppelpromenaderna. Även om de älskar sin rastgård också.

Eftersom du läst mitt inlägg så skulle jag gärna vilja ha ett svar på mina frågor också, du kanske missade dem?

/Erica

Avelshanen kommer att kastreras till våren, och innan dess flyttar vi inte, har vi en ny avelshane så får han vara i rastgården tills han gjort sitt. Avelshonorna får gå ut så länge de går på p-piller. Perioden då de löper, paras, är dräktiga och tills kattungarna har växt till sig får de nöja sig med rastgården.

Avelshanen kommer att kastreras till våren, och innan dess flyttar vi inte, har vi en ny avelshane så får han vara i rastgården tills han gjort sitt. Avelshonorna får gå ut så länge de går på p-piller. Perioden då de löper, paras, är dräktiga och tills kattungarna har växt till sig får de nöja sig med rastgården.

Vad tycker uppfödarna till era inköpta katter om att ni har dem som utekatter? Att ha avelshonor ute på p-piller låter väldigt riskabelt, med tanke på hur stor andel honor som löper igenom piller, eller helt enkelt spottar ut dem/kräks upp dem utan att det upptäcks. Men jag antar att man får vara beredd på en kull huskatter då och då isåfall. Kommer ni testa era katter för FIV och FeLV innan parning? Håller ni kattungar och kattmammor separerade från övriga katter tills kattungarna flyttat hemifrån eller hur planerar ni det praktiskt med vaccinationer och dylikt?

/Erica

Det gör mina katter också, eftersom dom är uppvuxna ihop så vet dom inget annat och dom har jätte mysigt ihop. Men det ändrar inte det faktum att katter inte är flockdjur från början, bara för att människan har gjort den till ett "flockdjur". Vildkatter bildar väldigt sällan flockar, 99% lever som ensamkatter, så som deras instinkt säger att dom ska göra.
Mina katter skulle inte öht inte funka som ensamkatter. Jag säljer heller inte kattungar som ensamkatter pga detta.

Men riskerna för FIV felv och klamydia då? De kan ja smittas ute.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter