Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Katter vill leka och jaga och smyga och klättra och röra sig på ett sätt som definitivt hämmas av ett koppel. Det är svårt att fånga möss när man har matte med i koppel.

Ser du ingen skillnad i mentalitet mellan hund, katt och häst?

Mina katter sitter ju knappast och funderar på koppel så det är naturligtvis min åsikt.

Men då får jag väl skriva det en tredje gång eftersom ni fortsätter ha det som argument: Det där stämmer inte. Det är mycket få travare som är vaccinerade.

Inte för att jag sett dig skriva det ens en gång; men du kan gärna svara på resten av sakerna också. Tror att det är mycket få hästägare här på Buke som inte vaccinerar sina hästar.

och ännu färre som räknar foderstater..

Då kommer vi till det här som är intressant. De billiga travhästarna får alltså inga foderstater eller blir vaccinerade. Medan hobbyhalvblodet (även om det aldrig åker utanför stallet) blir både vaccinerat och räknas foderstat åt.

Skillnaden i mentalitet mellan häst, hund och katt. Jag skulle inte sätta betsel på en zebra eller koppel på en hyena heller. Däremot sätter jag utan tvekan grimma på både ko och åsna.

Jämför du en katt med en zebra och hyena i vildhet?
Om du skulle ta en katt från en vildkattskoloni skulle jag kunna hålla med dig men en normal katt är inget vilddjur.

Men varför vill du missförstå hela tiden? Är travare för dig en billig ridtravare? Jag pratar om travare som springer på banan inom travet. Travstallen, proffsstallen och amatörstallen vaccinerar inte sina hästar. Och det är där de dyraste hästarna finns.

Men varför vill du missförstå hela tiden? Är travare för dig en billig ridtravare? Jag pratar om travare som springer på banan inom travet. Travstallen, proffsstallen och amatörstallen vaccinerar inte sina hästar. Och det är där de dyraste hästarna finns.

Jag vill intemissförstå med flit, när jag tänker på och pratar om travare så handlar det ofta om ridtravare ja ...
Men då förstår jag och ang. att missförstå med flit så kanske du ska välja bättre vem du inkluderar i detta "ni" (dem som kallar dig för dålig kattägare etc) som du brukar skriva i inläggen till mig och kastar skit på.
Vill du att jag ska stryka under den sista meningen i mitt inlägg också?

Katter vill leka och jaga och smyga och klättra och röra sig på ett sätt som definitivt hämmas av ett koppel. Det är svårt att fånga möss när man har matte med i koppel.

Ser du ingen skillnad i mentalitet mellan hund, katt och häst?

Mina katter sitter ju knappast och funderar på koppel så det är naturligtvis min åsikt.

Med flexikoppel smyger och jagar mina katter och ja, de lyckas ta byten i koppel också så sådär fruktansvärt hämmande verkar jag inte vara. Vill katten tjurrusa över ängen för att bli av med springet i benen tjurrusar jag efter. Hur svårt kan det vara? Leker gör vi tillsammans både ute i koppel och inne i hemmet. Det enda kopplet hindrar är klättrande men å andra sidan har mina katte många klättermöjligheter inne och på balkongen.

Visst är häst, hund och katt olika djur men den skillnaden innebär inte att koppel inte funkar på katt. Det är snarare människans inställning till katten som hindrar en från att ha koppel på katten.

Hur kan du jämföra hund och häst med katt? Dom lever ju inte på samma sätt, både hundar och hästar är flockdjur och har som instinkt att följa en ledare, det har inte katter. Katter är självständiga och det ligger inte i deras natur att någon ska bestämma över dem.

Med den inställningen blir ju katten helt oläraktig så då förstår jag dig. Mina katter har dock inga problem med att lära sig både det ena och det andra (vart de inte får vara, vad de inte får göra, att gå i koppel etc.) vilket sedemera innebär att de finner sig i att jag bestämmer över dem. Katter är inte lika lättdresserade som hundar, men det går att lära dem saker och det går att bestämma över dem utan att de mår dåligt av det. Vissa saker måste man bestämma tex. att de inte får hoppa upp på vedspisen, det av rena säkerhetsskäl. Ser man sedan till tamkattskolonier så finns en tydlig hierarki så de verkar visst ha det inbyggt i sig att infinna sig i rangsystem dvs. bli bestämd över.

Att jämför hästtävlingar med kattutställningar är ju också bara löjligt. En häst tycker till 90% det är roligt att få jobba, oavsett om det är hemma eller på tävling, och tycker inte en häst det är roligt med hoppning och därmed inte blir bra på detta så tävlas den inte i det heller. En katt kan inte välja hur den ser ut och om den vill ställas ut eller inte, det är helt på människans villkor. Jag stälelr själv ut katter och det är inget fel i det så länge man har en katt som tycker det är ok, men man ser så ofta folk som hanterar sina katter som dockor och struntar helt i att dom, morrar, fräser, är stressade mm, DET tycker jag är grymt.

Jag jämför företeelserna. Djuren används av ägaren för ägarens höga nöjes skull. Ur den synvinkeln ser jag ingen skillnad. En katt som inte gillar utställningar visar det och då är det ägarens ansvar att se till att katten slipper. Om ägaren inte tar det ansvaret är det domarnas ansvar att diska katten. En katt kan inte välja hur den ser ut eller om den tas till en utställning eller inte men vill katten inte vara där kommer den ställa till med ett helvete för kattägaren.

Det är ju helt klart att jag inte skulle vilja vara katt hos dig iaf. Men alla tycker väl olika. Det verkar inte som du varit på utställning, det finns mängder av katter som morrar, fräser och tydligt visar att de inte vill vara där, det bryr sig varken ägare eller domare om. För att katten ska bli diskad så måste den verkligen säga till på skarpen, och kan man inte läsa av sin katt utan att den behöver bli fly förbannad eller helt sönderstressad så tycker inte jag man ska ha katt. Att lära en katt inte hoppa upp på spisen är inte samma sak som att bestämma över den. Vi har helt klart helt olika syn på vad det betyder att ha katt och hur man ska behandla dessa.

Det är ju helt klart att jag inte skulle vilja vara katt hos dig iaf. Men alla tycker väl olika. Det verkar inte som du varit på utställning, det finns mängder av katter som morrar, fräser och tydligt visar att de inte vill vara där, det bryr sig varken ägare eller domare om. För att katten ska bli diskad så måste den verkligen säga till på skarpen, och kan man inte läsa av sin katt utan att den behöver bli fly förbannad eller helt sönderstressad så tycker inte jag man ska ha katt. Att lära en katt inte hoppa upp på spisen är inte samma sak som att bestämma över den. Vi har helt klart helt olika syn på vad det betyder att ha katt och hur man ska behandla dessa.

Jag har ställt ut katter i 4 år så jag har varit på en hel del utställningar. Jag har aldrig sett någon bli irriterad eller arg på sin katt, men å andra sidan är det ju omöjligt att vara överallt på utställningarna. Kanske är vi som har devon rex ett unikt släkte (för det är med devon-folk jag hänger). :idea: Jag har aldrig sett en katt bli diskad, jag har däremot sett en mängd ägare dra sina katter från bedömning. Jag har själv gjort det. Just för att katten visat att den inte vill.

Att lära en katt vart den inte får vara är att bestämma över den, eller hur? Att säga ifrån när katten klöser på soffan och lära den klösa någon annanstans är också en typ av bestämmande. Eller är det en vädjan och katten kan om du har skött dig göra som du önskar? Ska man inte bestämma något över sin katt så kan det blir rätt så odrägligt att leva med den, en katt som klöser överallt och hoppar upp på spisar och lever rövare är rätt så påfrestande.

Kanske beror det även på vilken ras man har. Devon rex är väldigt sociala, lekfulla och nyfikna, något som ger en bra grund för att lära dem saker.

Alla ni som nu har så mycket mer fakta och kan så mycket mer än alla andra. Kan ni svara på en enkel fråga? personligen har jag en känsla av att det blir allt vanliga att katter kastreras. Hankatter kommer jag nog ihåg att blev kastrerade redan i min gröna ungdom, men kastrering var dock mindre vanligt än det är nu. Nu låter ju nästan alla jag känner kastrera sina katter.

Samtidigt så ökar antalet vildkatter. Om man gjorde två kurvor bredvid varandra med antalet vildkatter och antalet kastrerade katter så skulle det rätt så tydligt visa sig att det inte på något sätt finns ett klart samband mellan att kastrera katter och minska antalet vildkatter.

Orsaken till att det blir fler vildkatter torde alltså inte vara att vissa personer som vill ha kattungar från sin egen katt inte omedelbart kastrerar den.

Inte heller tror jag att orsaken till ökningen av antalet vildkatter är att människor på senare år blivit allt mer okänsliga och anser sina katter vara slit och släng. Folk är inte mer störda nu än de var förr.
Eller tror ni det?

Alla ni som nu har så mycket mer fakta och kan så mycket mer än alla andra. Kan ni svara på en enkel fråga? personligen har jag en känsla av att det blir allt vanliga att katter kastreras. Hankatter kommer jag nog ihåg att blev kastrerade redan i min gröna ungdom, men kastrering var dock mindre vanligt än det är nu. Nu låter ju nästan alla jag känner kastrera sina katter.

Samtidigt så ökar antalet vildkatter. Om man gjorde två kurvor bredvid varandra med antalet vildkatter och antalet kastrerade katter så skulle det rätt så tydligt visa sig att det inte på något sätt finns ett klart samband mellan att kastrera katter och minska antalet vildkatter.

Orsaken till att det blir fler vildkatter torde alltså inte vara att vissa personer som vill ha kattungar från sin egen katt inte omedelbart kastrerar den.

Inte heller tror jag att orsaken till ökningen av antalet vildkatter är att människor på senare år blivit allt mer okänsliga och anser sina katter vara slit och släng. Folk är inte mer störda nu än de var förr.
Eller tror ni det?

Det är "fel" människor som kastrerar sina katter. Det är främst utekatterna som behöver kastreras (om vi nu bara ska diskutera problemet med förvildade katter och hemlösa katter) för det är de som förökar sig okontrollerat. En liten grupp förvildade katter växer sig snabbt till rätt många eftersom katter är väldigt duktiga på reproduktion.

Idag är det också väldigt lätt att skaffa katt. Du får en katt väldigt billigt, gratis om du vill och tillgången är enorm (billiga/gratis katter har alltid funnit men tillgången på katter har antagligen inte alltid varit lika stor) vilket innebär att det är lättare att göra impulsköp. Med tiden ändrar sig familjeförhållanden eller katten blir "problematisk" (den växer upp, blir självständig och ve och fasa könsmogen). Istället för att då avliva katten släpps katten ut för att klara sig själv "för katten klarar sig själv, det vet ju alla".

Sedan är det inte bara så att antalet vildkatter eller kastrerade katter ökar. Hela kattpopulationen ökar och procentuellt vet jag faktiskt inte om vi har fler hemlösa katter nu än för 20 år sedan. Jag tror, men vet inte, att andelen kastrerade katter blivit fler dock.

Även ägare av utekatter har koll på sina katter, varför skulle de inte ha det??

Hur stor koll? Min första katt var utekatt och inte tusan visste jag vad han hade för sig utomhus. Jag vet att han hängde i ladugården hos grannen, det kände man på lukten men mer än så visste jag inte.

Då kommer vi till det här som är intressant. De billiga travhästarna får alltså inga foderstater eller blir vaccinerade. Medan hobbyhalvblodet (även om det aldrig åker utanför stallet) blir både vaccinerat och räknas foderstat åt.

nej, de vanliga hobbyhästarna är det fortfarande väldigt ovanligt att folk räknar foderstat till.

Även ägare av utekatter har koll på sina katter, varför skulle de inte ha det??

Om det är så, så kanske du kan förklara varför så många utekatter försvinner eller bli dödade i trafiken. För inte står väl ägaren och tittar på medan katten blir ihjälkörd?

Hur stor koll? Min första katt var utekatt och inte tusan visste jag vad han hade för sig utomhus. Jag vet att han hängde i ladugården hos grannen, det kände man på lukten men mer än så visste jag inte.

Vet vart mina är och de kommer inom en minut när jag lockar på dem. Brukar sitta i köksfönstret o se när de jagar småfåglar. Lyckligare katter än dem i de ögonblicken är svårt att se.

Om det är så, så kanske du kan förklara varför så många utekatter försvinner eller bli dödade i trafiken. För inte står väl ägaren och tittar på medan katten blir ihjälkörd?

Om du nu inte visste det så har bilar ibland hög hastighet...

Om du nu inte visste det så har bilar ibland hög hastighet...

Ja jag vet det. Ännu en anledning till att inte ha utekatt. Och jag har också en katt som varit påkörd, inte bara en gång, utan två. Dock inte i min ägo. Jag tog över den eftersom den inte gick att spåra till nån ägare. Han precis som så många andra katter som ränner ute vind för våg var varken kastrerad eller ID-märkt. Jag har många gånger i mitt stilla sinne hoppats att hans förra ägare våndats ordentligt då katten aldrig kom hem igen. Men det tror jag tyvärr inte. För har man katten springande utan uppsyn bryr man sig inte så mycket om den.

För har man katten springande utan uppsyn bryr man sig inte så mycket om den.

Och innan skrev du att om man har utekatt kan man inte ha koll på den. Slutsatsen är alltså att vi som har utekatt skiter i våra katter. Så var vi där igen alltså. Suck.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama