Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Det kan hända saker med katterna även om dom är inne och någon gång dör katten och då tycker jag det är bättre att det kanske fått ett kortare och lyckligare liv där den fått leva som katter ska, istället för att få ett långt och tråkigt liv där människan ofta håller katten vid liv långt efter den har mist livsgnistan, enbart av egoistiska skäl.

Måste bara undra vad du menar med det här när du har dina raskatter i en rastgård? Det låter ju som om du borde släppa dina katter fria så att de får ett lyckligare (och ev. kortare) liv?

Och så säger du att du aldrig skulle vilja vara katt hos Sol, av vilken anledning då?

Men då förstår jag och ang. att missförstå med flit så kanske du ska välja bättre vem du inkluderar i detta "ni" (dem som kallar dig för dålig kattägare etc) som du brukar skriva i inläggen till mig och kastar skit på.
Såg du det denna gången eller?:smirk:

okej. har inte läst hela tråden.

mina två innekatter är lyckliga inne, dom är livrädda för att gå ut, eftersom att det inte är naturligt för dom. eftersom att jag har valt att ha det så (bor i lght trevåningar upp). katterna som är fyra månader nu (så är bebis iof) var knappt tama när jag tog dom (min pappa är en av dom där ansvariga kattägarna som låter katterna föröka sej med vem dom vill.) jag har försökt gå ut med dom men dom vill upp i famnen, kloar och kryper in djupt i famnen. jag ser inte mej som någon djurplågare alls. dom är tama, mätta och ligger över mitt huvud och myser varje natt. Tror inte dom vantrivs alls. eftersom jag och min sambo även har två blir dom nöjda med den stimuleringen dom får av varandra. är jag helt fel ute, vem vet dom kanske vantrivs.

(vet inte hur mö ni lämnat tråden)

har läst tråden..lång..tror kanske att jag kan tillägga en liten sak...jo att katten bor ju med sina ägare som bestämmer hur dom vill hålla sina katter. Katter, som är helt otroliga, ANPASSAR sej till VÅRAT liv. Kanske mer än andra husdjur till o med!!
Just nu har jag min katt, som fortfarande är inkontenent efter en olycka, instängd på toa, o jag mår jätte dåligt o skulle vilja släppa ut honom o låta honom klättra iväg över tak-terasserna...men grannen blir helt förstörd när hon ser en katt-korv på sin terass... Vad gör min katt på toa? Jamar desperat eftersom han nog vant sej vid att jaga möss i sommar på landet? NEEJ!! Den token passar på att vila sej o spinner gott när man kommer in...helt lugn o go...kan nästan inte tro det själv. I morgon ska vi bygga en ny ute-bur dock så han inte kan rymma, så det är ju ingen permanent vistelse, men ändå!!

Såg du det denna gången eller?:smirk:

Du talade om att missförstå med flit ...
Jag har sett det minst 2 ggr förrut riktat till mig och du säger inte ens ursäkta när du ger folk uppfattningen om att jag kallar dig (eller någon alls) en dålig kattägare. :mad:

Jag tror inte dina katter vantrivs de minsta, kanske skulle de bli gladare om de bodde mitt på landet och fick våga sig ut i sin egen takt.
Men jag tror också många hästar skulle vara gladare om de vande sig av vid att stå på box på nätterna.
Vantrivs tror jag inte dem gör heller, liksom katterna så har de vant sig vid och trivs med ett visst sätt att leva som vi människor har gett dem.

Jag tror inte dina katter vantrivs de minsta, kanske skulle de bli gladare om de bodde mitt på landet och fick våga sig ut i sin egen takt.
Men jag tror också många hästar skulle vara gladare om de vande sig av vid att stå på box på nätterna.
Vantrivs tror jag inte dem gör heller, liksom katterna så har de vant sig vid och trivs med ett visst sätt att leva som vi människor har gett dem.

:bow::bow:

Måste bara undra vad du menar med det här när du har dina raskatter i en rastgård? Det låter ju som om du borde släppa dina katter fria så att de får ett lyckligare (och ev. kortare) liv?

Och så säger du att du aldrig skulle vilja vara katt hos Sol, av vilken anledning då?

Hade jag inte bott 100 meter ifrån en stor väg så hade jag släppt ut mina katter utan att blinka. Vi letar gård på landet för fullt och så fort vi flyttat ska mina katter få det liv dom förtjänar.

För att Sol tycker det är helt ok att träna konster med katterna och gå ut och gå i koppel med dem. Hon jämför katter med hundar och hästar och verkar inte förstå att det är arter med helt olika behov. Jag skulle inte vilja vara katt hos någon som inte behandlade mig som en katt utan som en hund eller något slags gosedjur som man kan bestämma över. Katter är smartare än så, visst kan man lära dom att inte gå upp på borden mm, men så fort man vänder ryggen till så gör dom som dom vill ändå, det ligger som sagt inte i deras natur att förlja en ledare utan dom bestämmer över sitt eget liv.

Hade jag inte bott 100 meter ifrån en stor väg så hade jag släppt ut mina katter utan att blinka. Vi letar gård på landet för fullt och så fort vi flyttat ska mina katter få det liv dom förtjänar.

För att Sol tycker det är helt ok att träna konster med katterna och gå ut och gå i koppel med dem. Hon jämför katter med hundar och hästar och verkar inte förstå att det är arter med helt olika behov. Jag skulle inte vilja vara katt hos någon som inte behandlade mig som en katt utan som en hund eller något slags gosedjur som man kan bestämma över. Katter är smartare än så, visst kan man lära dom att inte gå upp på borden mm, men så fort man vänder ryggen till så gör dom som dom vill ändå, det ligger som sagt inte i deras natur att förlja en ledare utan dom bestämmer över sitt eget liv.

Hennes katter (m.fl) tycker ju det är urkul när kopplet kommer fram.
Tror inte att de är tvingade att göra konster heller, de blir nog glada om de får en godis för besväret att rulla runt eller vad dem nu gör.
Annars skulle de nog traska därifrån.

Nej, alla katter går inte upp på borden så fort man lämnat rummet. Katter som lever i flock kan underordna sig andra katter och det finns ofta en starkare katt som bestämmer över de andra utan att det knotas. Då kan lika gärna vi människor vara den starka katten.

Katter är ensamdjur, att dom sen kan anpassa sig till att leva efter en viss rangordning då människan sätter ihop dom i en flock är inte samma sak som att dom instinktivt följer en ledare på samma sätt som en häst eller en hund gör. Det är klart att dom blir glada när kopplet kommer fram om dom är vana vid detta, det är ju deras enda chans att komma utanför dörren.

Katter är ensamdjur, att dom sen kan anpassa sig till att leva efter en viss rangordning då människan sätter ihop dom i en flock är inte samma sak som att dom instinktivt följer en ledare på samma sätt som en häst eller en hund gör.

Men var ligger felet i det? Du har väl flera katter, är det onaturligt och fel om någon av dem tar kommandot över dem andra?

Det är klart att dom blir glada när kopplet kommer fram om dom är vana vid detta, det är ju deras enda chans att komma utanför dörren.

Och dina katters enda chans just nu är en rastgård där de får ströva omkring på en mindre yta än om de gick ut i koppel.
Jag tycker det är jättebra både med rastgårdar och koppel.

Katter är ensamdjur, att dom sen kan anpassa sig till att leva efter en viss rangordning då människan sätter ihop dom i en flock är inte samma sak som att dom instinktivt följer en ledare på samma sätt som en häst eller en hund gör. Det är klart att dom blir glada när kopplet kommer fram om dom är vana vid detta, det är ju deras enda chans att komma utanför dörren.

Mina katter är då inte ensamdjur i alla fall, de är flockdjur. De vill inte vara ensamma för en sekund ens och de älskar att ligga och sova i en stor hög.

Du förstår inte vad jag menar och jag förstår inte hur du tänker, vi ska nog lämna det vid det. Jag tycker det är fel med koppel och att tro att man kan bestämma över katterna, tycker inte du det så är det ju bra med det, alla tycker olika.

Det är inte fel eller onaturligt att någon "tar kommandot" i en grupp, det måste skapas en rangordning även hos icke flockdjur om man skapar en flock. Men dom är inte flockdjur från början och söker sig inte till en ledare, men är dom satta i flock så rättar dom sig efter rangordningen, det är inte samma sak. (Det skrev jag innan också)

Går dom ute i en rastgård kan dom gå ut när dom vill, hur mycket dom vill och komma in när dom vill, det tycker jag är en stor skillnad. Tar man ut katten i koppel bestämmer man själv när den ska gå ut, komma in etc.

Det gör mina katter också, eftersom dom är uppvuxna ihop så vet dom inget annat och dom har jätte mysigt ihop. Men det ändrar inte det faktum att katter inte är flockdjur från början, bara för att människan har gjort den till ett "flockdjur". Vildkatter bildar väldigt sällan flockar, 99% lever som ensamkatter, så som deras instinkt säger att dom ska göra.

Måhända att katten från början inte var något flockdjur. Men kom ut i verkligheten. Det finns hundratals kolonier med hemlösa/förvildade katter i vårt land. Dessa brukar ligga på mellan 10-12 katter upp till 60-70 i varje koloni. Tror du det är människan som satt ihop dessa flockar med katter? Nej, dessa katter har själv bildat kolonierna helt utan mänsklig inblandning. De förvildade katter som lever ensamma är i regel tamkatter som haft en tidigare ägare, ,men som kommit bort, blivit dumpade eller övergetts. Fast även många av dem söker sig till kolonierna av katter.Varför?

Varför skulle det inte vara OK att träna sina katter? Jag kan inte påstå att jag tränar in särskilt många trick hos mina katter. Apportering är väl det mest avancerade trick vi kör på här hemma och det är ju lek, förbannat roligt tycker lillgrabben här hemma. Att lära sina katter trick är ju en rolig grej för både katten och ägaren. Man lär dem genom lek! Det finns de som framgångsrikt klickertränar sina katter. Är de katterna plågade? Är de katterna kuvade? Eller är det månne så att tränandet ger dem både mental stimulans, lek och godis? Kan det vara så att det är något positivt för katten?

Jag är mycket väl medveten om att hund och katt är olika arter och att de är olika. Vill man fokusera på olikheterna och förneka att katter kan tycka att det är roligt att lära sig trick, fine. Det finns dock likheter tex. att katter kan tycka att det är förbaskat roligt att lära sig "onödiga" saker.

Visst gör mina katter en del saker jag egentligen inte anser att de får göra tex. hoppar upp på diskbänken men det handlar ju inte om annat än att jag inte har varit konsekvent på det området. De vet att de inte får vara på fläkten, således är de inte på fläkten (det syns om någon varit uppe på fläkten) och de får inte vara på spisen och jag har aldrig sett några spår av att någon katt varit där. De får inte vara på matbordet när det är dukat och de är heller aldrig på matbordet när det är dukat. Dessa tre saker har jag varit väldigt konsekvent med och katter är precis som du skriver smarta djur så att de inte skulle kunna lära sig sådana enkla saker låter ju rätt så motsägelsefullt.

Som jag skrev tidigare så är det inte ovanligt att hemlösa tamkatter väljer att leva i grupp och då lever de i en tydlig hierarki så de kan mycket väl inordna sig till sådana förhållanden. Det syns ju bara genom att iaktta sina egna katter (om man har fler än en), de är inte jämlika utan de har en tydlig rangordning.

Går dom ute i en rastgård kan dom gå ut när dom vill, hur mycket dom vill och komma in när dom vill, det tycker jag är en stor skillnad. Tar man ut katten i koppel bestämmer man själv när den ska gå ut, komma in etc.
Nu vet jag inte om du sett någon gå ut med sin katt i koppel, men en katt går i de allra flesta fallen inte i koppel på samma sätt som en hund gör det. En katt går med sin människa i koppel, dit katten går går matte/husse. Vill katten inte gå står man still. Vill katten gå in går man in. ;) Ibland är vi endast ute 10 min, ibland ett par timmar. Kort sagt, en katt i koppel hamnar i en situation som är väldigt lik den frigående kattens, men utan risk att bli påkörd, attackerad etc. Mina katter har också fri tillgång till min innätade balkong (förutom när jag haft kattungar) där de får gå in och ut som de vill. Enligt mig är det så nära ett ultimat kattliv man kan komma, utan att behöva konfrontera alla de faror som finns ute i vårt icke kattanpassade samhälle.

Sen har jag några andra frågor till dig också. Hur kommer du göra med dina avelskatter när du flyttar till din gård? Kommer du låta din avelshane gå fritt? Kommer du låta dina avelshonor gå fritt?

/Erica

Ett tillägg angående koppel förresten. Jag tror ett stort motstånd till att gå med sin katt i koppel ligger i att folk känner sig fåniga när de går med sin katt i koppel - det är helt enkelt en fråga om personlig stolthet, grupptryck eller vad man vill kalla det. Sen är det ju bekvämt att skylla på att katten inte gillar det, att det är fel att gå med katter i koppel osv.

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama