Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Min åsikt är att katter gärna får gå lösa men inte i medel till mycket trafikerade områden.
Och om folk bara kunde ID-märka och registrera sin katt, samt kastrera den och vaccinera den skulle jag vara mer än nöjd.
Samt ge den veternärvård och inte låta den hoppa omkring på 3 ben i några veckor och ha ont eller låta den rossla upp slem hela natten och vänta till morgonen och se om den lever.

Här på Buke där i princip alla vaccinerar sina hästar och räknar foderstater till dem samt ringer till veterinären på studs om hästen linkar fram, så är det långt färre som vaccinerar katterna och man slänger åt dem ett slumpvis valt foder i matbutiken. Samt avvaktar nästan alltid om katten är skadad.
Varför?

Förresten, är det inte bra märkligt att vi människor finns kvar på jorden idag? Jag menar, så som vi levde för bara ett några tusen år sedan utan sjukvård, bra mat o.s.v.? Men eftersom vi fortfarande lever tycker jag att vi ska gå tillbaka till det liv som vi är ämnade för. Vi borde m.a.o. skrota bilarna och börja gå igen, släppa alla våra slaktdjur fria så att vi får jaga till oss vårt kött, gå i skogen och försöka samla ihop vegetabilier att leva på istället för att gå till grönsaksdisken på ICA och köpa dyr mat från fjärran länder (som dessutom orsakar vår jord stora problem och därmed hotar alla arters fortsatta överlevnad) etc. etc. Jag vill dessutom absolut inte tvingas jobba eller gå i skolan, det är stressigt och jobbigt och ett sådant liv är inte jag ämnad för. Så hädanefter kommer jag att stanna hemma.

Låter det som en bra idé?

Nähä, inte det... Men inse då att tiderna förändras! Både för oss människor och våra husdjur.

Ja faktiskt så tycker jag att det vore en bra ide:idea:

Jag tycker inte om att det hålls djur för att vi ska kunna vara "lata" jag tycker inte om att människor idag behöver jobba sig till sjukdomar.
Jag tycker heller inte om att importen från andra länder gör det oekonomiskt att odla på hemma plan.
Vi är ämnade för att söka vår föda, var tror du alla väl levnads sjukdomar kommer ifrån?

Nu kommer vi helt bort från ämnet men jag har kvar min åsikt att en katt ska få vara katt!

Nu kommer vi helt bort från ämnet men jag har kvar min åsikt att en katt ska få vara katt!

Och vad gör mina katter till mindre katt än dina katter?
En hund är väl inte mindre hund för att den hålls kopplad, under uppsikt. För att folk tar ansvar för den?
Är en häst mindre häst för att den rids, går i hage, hålls i box?
Jag VET att det rör sig om olika arter men jag förstår inte vad som säger att en katt skiljer sig från det andra arterna i detta avseendet. Den dagen någon kan ge mig ett bra svar på det skulle jag kanske kunna ändra min åsikt en smula.
Bara för att klargöra är jag inte emot att katter hålls ute, jag är emot att okastrerade katter hålls ute, och jag är emot att katter hålls ute på olämpliga platser.

utan att ha någon vidare sakkunskap.

.

Återigen hävdar Reykur att personer som inte delar hans åsikt saknas sakkunskap. Tycker inte om det sättet att argumentera för sina åsikter.

Förresten, är det inte bra märkligt att vi människor finns kvar på jorden idag? Jag menar, så som vi levde för bara ett några tusen år sedan utan sjukvård, bra mat o.s.v.? Men eftersom vi fortfarande lever tycker jag att vi ska gå tillbaka till det liv som vi är ämnade för. Vi borde m.a.o. skrota bilarna och börja gå igen, släppa alla våra slaktdjur fria så att vi får jaga till oss vårt kött, gå i skogen och försöka samla ihop vegetabilier att leva på istället för att gå till grönsaksdisken på ICA och köpa dyr mat från fjärran länder (som dessutom orsakar vår jord stora problem och därmed hotar alla arters fortsatta överlevnad) etc. etc. Jag vill dessutom absolut inte tvingas jobba eller gå i skolan, det är stressigt och jobbigt och ett sådant liv är inte jag ämnad för. Så hädanefter kommer jag att stanna hemma.

Låter det som en bra idé?

Nähä, inte det... Men inse då att tiderna förändras! Både för oss människor och våra husdjur.

Ja det är väl tur att vi numera löst alla våra problem för människorna. Vi har vaccinerat bort dem, kastrerat bort dem och avmaskat bort alla våra problem.

Ärligt talat, min farmors alla djur hade det minst lika bra som dagens katter och de levde ett gott och långt liv.

Jag tycker också att det är trist att det finns så många "vildkatter" runt våra stora städer, men att kastrera bort problemet är inte en lösning. Varför ökar antalet vildkatter. Är det verkligen så att människorna har blivit mer ansvarslösa? Eller är det kanske så att man tidigare lyckades stävja problemet genom att helt enkelt skjuta av förvildade katter och ta bort katter när det blev för många i ens närhet. Nutidsmänniskan klarar inte av sånt. På min farmors gård var det vardag. Man tog bort hundar och katter när de blev gamla, sjuka eller för många och man fyllde frysen med älgkött från egen jakt. Hunden var med på jakten och hade ett viktigt uppdrag. Katten höll undan mössen från höet i ladan.

Måste hålla med dig om det. Och tyvärr är det ofta i travstallar A1 influensan utbryter, för att sen sprida sig till "ridhästarna". Så har det varit så länge jag kan minnas.

Det märkliga är att när det gäller hästar och hundar pratar man mer och mer om att hålla djuren så naturligt som möjligt. Man strävar mot att hästar ska gå ute så mycket som möjligt, stora hagar, hästkompisar, lösdrift, mer stråfoder, barfota, inga täcken osv.

När det gäller katter är resonemanget precis tvärt om.

och går du in på hund och säger att din hund ligger själv hemma hela dagarna + bara får begränsade utepromenader blir du slaktad.

här är det tvärtom.

Det räcker att kolla runt lite i det här kattforumet för att se att det inte är helt ovanligt att utekatter blir påkörda, försvinner, blir instängda någonstans, eller på andra sätt råkar illa ut.

Vår familj har haft sammanlagt ett tjugotal utekatter, och av dem är det endast en som blivit påkörd, och en som blivit illa attackerad av grävling så avlivning var det enda humana. Övriga katter har alla levt långa, lyckliga liv, flera av dem har uppnått 20 års ålder.

Ja mina går ju ute och de förra jag hade blev 22 resp 23 år gamla. De blev utekatter då de var runt 5 år och jag flyttade ut på landet. Mina nuvarande är bara 2,4 och 6 år gamla.

De enda som hänt någon katt är att stadsborna som flyttat ut gett en katt en massa burkmat så han blivit smällfet, och tagit en till innekatt.:mad:

Det är ju en risk man får ta om man inte vill ha koll på sina katter:idea:

Det märkliga är att när det gäller hästar och hundar pratar man mer och mer om att hålla djuren så naturligt som möjligt. Man strävar mot att hästar ska gå ute så mycket som möjligt, stora hagar, hästkompisar, lösdrift, mer stråfoder, barfota, inga täcken osv.

När det gäller katter är resonemanget precis tvärt om.

Jag tror inte du kan hitta en enda "innekattsmänniska" som inte anser att kontrollerad utomhusvistelse enbart är gott för katten. Med kontrollerad utomhusvistelse menar jag koppel och/eller rastgård.

Lika lite som du tycker det är OK att släppa hästar lösa i en tätort tycker jag att det är att släppa katter lösa där. För en sådan miljö lämpar sig inte för det. Folk som bor ute på vischan och där katterna har en relativt säkert omgivning och inte stör någon annan, där har jag inga problem med att katter går lösa så länge de är kastrerade. För min del får folk gärna ha sina hästar lösa om de bor så och de inte ställer till med någon skada.

Som alltid finns dock skillnaden att hästar, även om de nu ska ha stora hagar, så ska de ha just hagar. Det är inte på tal om att släppa ut hästarna så att de kan ströva precis vart de vill. Så som man så gärna resonerar om katter. En katt är inte katt om den inte får gå lös och göra precis vad den vill. :smirk:

Att gå i koppel är inte vad jag syftar på med utevistelse. Koppel skulle jag inte utsätta mina katter för.

Skillnaden i mentalitet mellan häst, hund och katt. Jag skulle inte sätta betsel på en zebra eller koppel på en hyena heller. Däremot sätter jag utan tvekan grimma på både ko och åsna.

Skillnaden i mentalitet mellan häst, hund och katt. Jag skulle inte sätta betsel på en zebra eller koppel på en hyena heller. Däremot sätter jag utan tvekan grimma på både ko och åsna.

Så katten är ett vilt djur? Du får nog förklara ditt sätt att resonera för mina katter för de ser koppel som något positivt (precis som man lär hundar att koppel är något positivt).

Vad exakt med kattens mentalitet är det som gör det olämpligt att ha dem i koppel? Är mina katter urbota korkade som funkar lika bra i koppel som vilken hund som helst? För att de tycker att det är roligt med koppelpromenader?

Är det du eller katterna som mår dåligt av tanken på katter i koppel?

Men jag antar att det är fullt acceptabelt att sätta koppel på en hund och betsel på en häst? What's the difference?

Hur kan du jämföra hund och häst med katt? Dom lever ju inte på samma sätt, både hundar och hästar är flockdjur och har som instinkt att följa en ledare, det har inte katter. Katter är självständiga och det ligger inte i deras natur att någon ska bestämma över dem.

Att jämför hästtävlingar med kattutställningar är ju också bara löjligt. En häst tycker till 90% det är roligt att få jobba, oavsett om det är hemma eller på tävling, och tycker inte en häst det är roligt med hoppning och därmed inte blir bra på detta så tävlas den inte i det heller. En katt kan inte välja hur den ser ut och om den vill ställas ut eller inte, det är helt på människans villkor. Jag stälelr själv ut katter och det är inget fel i det så länge man har en katt som tycker det är ok, men man ser så ofta folk som hanterar sina katter som dockor och struntar helt i att dom, morrar, fräser, är stressade mm, DET tycker jag är grymt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur