Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Tja, i princip ALLA häst- och hundägare.

Sedan: jag är medveten om att även många utekatter får en bra omvårdnad. Och för min del får man väl ha sin katt ute om man vill det (jag förstår mig dock inte alls på dem som släpper ut sina katter i tätorter) men det blir så väldigt löjligt och överdrivet när katten - bara för att den är en (ute)katt - inte ska avmaskas, få bra mat, ID-märkas, kastreras etc. Och att folk rentav strävar efter att vi ska gå bakåt när det gäller kattens status bl.a. genom att strunta i ovanstående saker samt genom hålla katter fertila och låta dem föröka sig lite som de vill och på så sätt hela tiden öka antalet hemlösa katter, får mig att må illa.

Att ta väl hand om sin katt och att vara rädd om den och skydda den från uppenbara faror, är inte på något sätt synonymt med att beröva den rätten till ett värdigt liv (innehållande en viss frihet och chans att ge utlopp till naturliga instinkter o.s.v.). Många tycks dock tro det. Men jag vet inte, kanske är det egentligen bara ett sätt att försöka rättfärdiga att man själv struntat i att försäkra, ID-märka, vaccinera o.s.v. sin katt...

Att man tävlar med sin häst innebär knappast att man har den som leksak. Nu är du ju bara dum.

Och att man tävlar med sin katt betyder inte att man har den som leksak eller prydnad. Att man har katten inne betyder inte att man har en olycklig katt som får ett tråkigt liv.

Jag tävlar/tävlade också då jag red aktivt.

*knapplån*

En tanke till alla... Jag är en av dem som har innekatter och förmodligen inte ens släppa dem lösa om jag bodde mitt ute på landet, utan jag skulle bygga staket runt min trädgård så att de hade en stor "säker" yta att vistas på (nu har jag ju en ras som är lätt att "stängsla in" i och med att de inte är klätterbenägna och inte hoppar högt).

Men jag har full förståelse för att det finns behov av stallkatter också, så länge man ser till att hålla dem kastrerade, vaccinerade och id-märkta (så man kan hitta dem ifall de skulle springa bort eller dylikt) och ger dem tillgång till inomhusmiljö och mat av hyfsad kvalitet.

Världen är inte svart eller vit som väldigt många på detta forum verkar tycka när man ser på deras debattstilar. Det gäller såväl de som propagerar för innekatter som utekatter. Att anklaga eller förringa någon annans åsikt kommer aldrig leda till större förståelse för någonting utan endast leda till att klyftan däremellan blir ännu djupare.

Jag tror att de flesta är ganska överens om att det finns platser i Sverige där ingen katt bör vara utekatt. Jag tror också att de flesta är överens om att det finns platser i Sverige där det kan vara ok för en katt att få gå lös själv. Kattens status i Sverige beror inte på att det finns utekatter, utan på en väldig massa fler saker. Det bör inte finnas någon här inne som tycker det är BRA att katthemmen är överfulla av hemlösa katter, eller att det går omkring okastrerade förvildade katter som inte är önskvärda någonstans. Kan inte alla istället försöka tona ner debatten lite och fundera på hur dessa problem kan lösas, och på hur förståelsen mellan olika typer av kattägare kan öka?

Jag förväntar mig inte att underverk ska ske, men det är fel att vissa inte ska känna sig välkomna i debatten, känna sig attackerade eller att vissa användare tycker att de har rätt att skriva andras fel på näsan. Tänk på det innan ni skriver, och det gäller alla.

/Erica

(I detta fall skriver jag både i egenskap av mig själv som vanlig användare, och som moderator i debatten. På Bukefalos ser många på moderatorerna som poliser, men en moderator är egentligen i ordets rätta mening en "diskussionsledare" som ska låta alla deltagare få säga sin mening. Det är det jag försöker göra...)

efter att vi ska gå bakåt när det gäller kattens status bl.a. genom att strunta i ovanstående saker samt genom hålla katter fertila och låta dem föröka sig lite som de vill och på så sätt hela tiden öka antalet hemlösa katter, får mig att må illa.

...

Ett sätt att minska antalet hemlösa katter är att skjuta av en hel del. Man kan inte promt hålla liv i varenda katt

Varför domesticerades vildkatterna? Ja inte var det för att de år 2007 skulle bli prydnadsföremål och åka runt och visas upp på kattutställningar. Katten fyllde en funktion. De hade ett viktigt uppdrag genom att de jagade möss.

Låt våra domesticerade katter få fortsätta med uppdraget de från början har fått, och låt det aldrig bli så att katterna förvandlas till prydnadsföremål och inget annat. Små leksaker för människor med behov av att få bestämma över någon som är mindre än de själva.

De tog möss och andra skadedjur och jag sätter mig inte emot att katter utför det arbetet idag på gårdar, men långt ifrån alla. Folk som har katt som sällskap släpper ut dem lösa i tätorter vilket jag anser vara högst olämpligt.

F ö så höll faraonerna katter som "prydnader". :smirk: Mina katter är inga prydnader, de är sällskap. Hade jag velat ha prydnader hade jag köpt porslinskatter. Mycket billigare i inköp och drift.

Vi har en granne på sju år. Hennes dröm är att få gå ut med våra kattungar i koppel. Såg nått saligt i blicken när hon såg vår sele. Hon är yngst i hela familjen så hon har ingen att bestämma över. Alltså drömmer hon om att få bestämma över en katt.

Det får hon inte för oss. Katter skall inte sitta i ett snöre. Katter tycker att man inte är riktigt klok i huvudet, att man tror att man är nått, om man sätter dem i band.

Vissa människor har en omättligt behov av att få kontrollera och bestämma allting. Ibland får vi släppa på det. Det kanske är därför jag valt att skaffa katt.

Som jag har skrivit förut. Det är vanesak, precis som med valpar. Valpar går inte automatiskt fint i koppel heller och det går alldeles utmärkt att ha katter i koppel (de flesta skulle jag påstå). Det handlar om träning. Tror du du hunden tycker vi är friska i skallen första gången vi sätter kopplet på dem?

*knapplån*

Världen är inte svart eller vit som väldigt många på detta forum verkar tycka när man ser på deras debattstilar. Det gäller såväl de som propagerar för innekatter som utekatter. Att anklaga eller förringa någon annans åsikt kommer aldrig leda till större förståelse för någonting utan endast leda till att klyftan däremellan blir ännu djupare.

.

/...)[/I]

Personligen är jag inte emot att människor har innekatter. Det jag är emot är åsikten att det är fel att ha utekatt. Jag skulle lämna mina kattungar till en godhjärtad person i en liten lägenhet, men skulle kanske själv inte välja att ha katt om jag bodde i en liten lägenhet på en plats där de inte kan gå ut. Men det är jag

Att man tävlar med sin häst innebär knappast att man har den som leksak. Nu är du ju bara dum.

Hur är tävling med häst annorlunda ur det avseendet än kattuställningar? OK, de på elitnivå kan försörja sig på hästarna och hästarna blir därmed arbetsredskap men de som hobbyrider och tävlar för att det är kul? Är inte hästen lika mycket leksak som en utställningskatt då? Man bedömer bara olika saker.

Ja, varför rider man på hästar i vårt land och varför är det hästar som drar kärror? Varför kan vi inte rida på våra älgar istället eller varför är det inte en massa zebror som vi har använt i skogen och för alla våra transporter sen urminnes tider.

Det visade sig tidigt för tusentals år sedan att hästen är lämplig för uppdraget och att den trivs som tamdjur vilket uppenbarligen inte har gällt för typ älgen.

De tog möss och andra skadedjur och jag sätter mig inte emot att katter utför det arbetet idag på gårdar, men långt ifrån alla. Folk som har katt som sällskap släpper ut dem lösa i tätorter vilket jag anser vara högst olämpligt.

Inte jag heller. Men jag blir ändå trött när stallkatter inte kostas på kastreringar, vaccinationer och dyl.

F ö så höll faraonerna katter som "prydnader". :smirk: Mina katter är inga prydnader, de är sällskap. Hade jag velat ha prydnader hade jag köpt porslinskatter. Mycket billigare i inköp och drift.
;)............

Ett sätt att minska antalet hemlösa katter är att skjuta av en hel del. Man kan inte promt hålla liv i varenda katt

Och sen när de nuvarande hemlösa katterna är borta då - vad ska vi göra då? Fylla på förrådet igen?

Nej, att skjuta några av dagens hemlösa katter är ingen långsiktig lösning.

Mina katter är underbara prydnadsföremål för mitt hem:smirk:
De är ju söta som socker.
Men de är inte bara prydnadsföremål utan de har ett eget liv också utanför väggarna på detta hus.

Och sen när de nuvarande hemlösa katterna är borta då - vad ska vi göra då? Fylla på förrådet igen?

Nej, att skjuta några av dagens hemlösa katter är ingen långsiktig lösning.

Att tro att man kan kastrera bort problemet är inte heller någon lösning. DEt kommer aldrig någonsin att bli på det viset.

Att tro att man kan kastrera bort problemet är inte heller någon lösning. DEt kommer aldrig någonsin att bli på det viset.

Om fler och fler börjar kastrera kommer färre och färre katter födas. Det finns en koppling. ;)

Hemlösa katter kanske alltid kommer finnas, det kommer trots allt alltid att finnas människor som inte tar ansvar men det behöver inte finnas 100 000 hemlösa katter i Sverige. Avskjutning kan inte lösa problemet så länge man fyller på med katter i andra änden.

Jag har inte skrivit något om kattutställningar.

Och hästen är ingen leksak, oavsett hur mycket man tävlar.

Det får hon inte för oss. Katter skall inte sitta i ett snöre. Katter tycker att man inte är riktigt klok i huvudet, att man tror att man är nått, om man sätter dem i band.

Hur många katter som rastas i koppel har du träffat?

Jag har inte skrivit något om kattutställningar.

Och hästen är ingen leksak, oavsett hur mycket man tävlar.

Det var inte heller dig jag svarade när jag skrev om tävlingar till häst, utan det är andra användare i tråden som slänger sig med åsikter om kattutställningar utan att ha någon vidare sakkunskap.

Jag vill dock faktiskt hävda att många har sina hästar som leksaker, även om det inte hör till ämnet.

En humanare metod är att kastrera så att det inte finns några att skjuta av. Men det är ju dyrare ...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur