Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Jag skulle aldrig sätta på någon av mina katter koppel. Jag skulle aldrig heller ha en katt om jag bodde i lägenhet. Isf skulle köpa en hund, som är mer framavlad till att vara inne mm.

Eftersom de flesta raskattuppfödare inte låter sina katter springa lösa ute har ju det lett till selektiv avel för katter som trivs bra inomhus och gärna då i grupp. Det innebär givetvis inte att katterna inte går att ha lösa ute, men att det i regel går alldeles utmärkt att ha dem som just innekatter.

De kan smitta inne också, om ni inte har katterna i en glasbubbla eller aldrig tar emot besök eller själva går utanför dörren.
De kan de inte alls, kanske skulle ta och läsa på lite? FIV smittar främst via blod, tex genom slagsmål och Felv smittar främst via saliv. Båda dessa sjukdomar smittar via direktkontakt. Alltså kan de inte smittas inne såvida du inte låter dem träffa smittade, eller otestade katter.

Kan då tillägga att det inte gäller bara raskatter utan ALLA katter. Bondkatten är inte mindre lämpad som innekatt än raskatten. Ganska farligt att ens antyda något sådant.

Kan då tillägga att det inte gäller bara raskatter utan ALLA katter. Bondkatten är inte mindre lämpad som innekatt än raskatten. Ganska farligt att ens antyda något sådant.

Jag skrev om selektiv avel och det är rätt ovanligt bland huskatter så därmed lät jag det vara osagt om huruvida de, genetiskt, anpassas till ett mer "socialt" liv.

Jag förstår vad Sol menar. Raskatter är selektivt avlade efter temperament vilket inte huskatter är. Och de flesta avelsdjur (raskatter) är innekatter och har varit i flera generationer och trivs bra med det.

Jag förstår vad Sol menar. Raskatter är selektivt avlade efter temperament vilket inte huskatter är. Och de flesta avelsdjur (raskatter) är innekatter och har varit i flera generationer och trivs bra med det.

Jo jag förstår det. Även om bondkatterna inte avlas selektivt så trivs de inte mindre som innekatter. Men jag fattar vad både du och Sol menar:D Men det här med temperamentet tycker jag verkar lite konstigt. Jag har just nu 7 katter, alla är de olika, precis som alla mina katter varit. Trots det har jag aldrig haft en katt som inte varit "lämplig" och trivts som innekatt. Så - hur viktigt är temperamentet egentligen? Jag för min del tror inte det spelar nån större roll för kattens trivsel.

Jo jag förstår det. Även om bondkatterna inte avlas selektivt så trivs de inte mindre som innekatter. Men jag fattar vad både du och Sol menar:D Men det här med temperamentet tycker jag verkar lite konstigt. Jag har just nu 7 katter, alla är de olika, precis som alla mina katter varit. Trots det har jag aldrig haft en katt som inte varit "lämplig" och trivts som innekatt. Så - hur viktigt är temperamentet egentligen? Jag för min del tror inte det spelar nån större roll för kattens trivsel.
Jag tror att det är större chans att en katt kommer att trivas som innekatt och dess släktingar sedan flera generationer varit inne och trivts med det. Men det är som jag tror då det verkar logiskt.
Jag har balineser/siameser och även om de har olika personligheter så har de många gemensamma nämnare som gör att de temperamentsmässigt liknar varandra. Temperamentet är något av det viktigaste när man avlar tycker jag tillsammans med hälsa. För precis som det är med hundar så har olika raser olika temperament och de flesta väljer nog en viss ras pga temperamentet och inte för utseendet. Åtminstånde vill jag tro att det är så och så var det för mig.

Jag tror att det är större chans att en katt kommer att trivas som innekatt och dess släktingar sedan flera generationer varit inne och trivts med det. Men det är som jag tror då det verkar logiskt.
Jag har balineser/siameser och även om de har olika personligheter så har de många gemensamma nämnare som gör att de temperamentsmässigt liknar varandra. Temperamentet är något av det viktigaste när man avlar tycker jag tillsammans med hälsa. För precis som det är med hundar så har olika raser olika temperament och de flesta väljer nog en viss ras pga temperamentet och inte för utseendet. Åtminstånde vill jag tro att det är så och så var det för mig.

Jo visst har du rätt men så är det ju inte med bondkatter. Men med dem eftersträvar man ju inte nåt särskilt temperament. Tyvärr fixar de flesta det själv:crazy: men det brukar ju bli bra ändå:D

Där kommer ju frågan om gener vs. miljö in och det är ju en evig och tämligen lönlös diskussion. Det blir liksom bara tyckande eftersom ingen vet vad som spelar störst roll eller om det spelar lika stor roll. Personligen är jag helt övertygad om att gener spelar en enorm roll även när det gäller temperament så därför är jag noga med att mina avelskatter har ett temperament som passar sällskapskatter och ja, jag har ratat katter från avel pga. vad jag tycker är ett dåligt temperament och jag har tyvärr fått erfara att det kan gå i arv.

Där kommer ju frågan om gener vs. miljö in och det är ju en evig och tämligen lönlös diskussion. Det blir liksom bara tyckande eftersom ingen vet vad som spelar störst roll eller om det spelar lika stor roll. Personligen är jag helt övertygad om att gener spelar en enorm roll även när det gäller temperament så därför är jag noga med att mina avelskatter har ett temperament som passar sällskapskatter och ja, jag har ratat katter från avel pga. vad jag tycker är ett dåligt temperament och jag har tyvärr fått erfara att det kan gå i arv.
Vad jag har lärt mig så är dåligt temperament (vad vi kallar dåligt temperament, skygghet aggressivitet m.m) hög arvbarhet på. Har även lärt mig att hankattens temperament spelar in mer än honkattens trots att han inte är med och uppfostrar dem, fick höra deta på en föreläsning med Ulla Björnehammar förra året. Tydligen har det forskats på detta.

Naturligtvis spelar gener roll vid nedärvning av temperament. Jag menade bara att då det gäller bondkatter har man i regel inte valet att själv välja föräldradjur eftersom katterna ofta får hoppsankullar och således struntar i vilka gener de för vidare. Det är sådana katter jag har och alltid har haft. Och alla har varit underbara innekatter. Dock väldigt olika i temperament. Att raskattsuppfödare väljer ut katter med lämligt temperament förstår jag, då det är en stor del av kattens rasegenskaper. Att kunna förutse och kunna förvänta sig att katten är på ett visst sätt. Detta gör man ju inte som köpare av en bondkattsunge. Där får den bli som den blir. Åtminstone mina katter.

Ja, denna tråd handlade visst om maskmedel och kattungemat????
Trots det hamnar man i diskussionen om innekatt eller utekatt är det rätta.

Jag håller nu på att hitta nya ägare till mina kattungar och en är ännu inte tingad. Jag har alltså frågat varenda människa jag mött om det inte längtar efter att få en liten kattunge i sitt hem. Jag har då i huvudsak fått dessa svar;

- nån i familjen är allergisk
- jag tycker inte om katter
- Jag har redan katt
- Jag bor på ett sådant sätt att katten inte kan gå ut och då väljer jag att avstå från att skaffa katt.

En av ungarna är tingad som innekatt för husse längtade verkligen efter en katt trots att han inte kunde erbjuda utevistelse i hyreshusområdet. Han var dock tydlig med att i framtiden skulle han vilja bo på ett annat sätt och då skulle katten vara utekatt. I familjen fanns redan en katt och de ville helst ha två. Jag är inte emot innekatter, men jag är förvånad över att det finns människor som tycker att det är fel med utekatter.

IRL har jag faktiskt aldrig träffat nån människa som förespåkar att katter endast skall få vara inomhus och få gå ut endast när de sitter i koppel. Det är väldigt intressant att se hur livet kommer att gestalta sig. Kanske jag nån vacker dag träffar en sån sorts människa även IRL??? Vem vet?

IRL har jag faktiskt aldrig träffat nån människa som förespåkar att katter endast skall få vara inomhus och få gå ut endast när de sitter i koppel. Det är väldigt intressant att se hur livet kommer att gestalta sig. Kanske jag nån vacker dag träffar en sån sorts människa även IRL??? Vem vet?

Gå till ett katthem eller besök en kattutställning. ;) Jag känner många sådana människor och alla är faktiskt inte några "kattfanatiker" utan helt vanliga svenssons som insett att det inte är så lämpligt att släppa ut katten inne i staden. Huskattägare som raskattägare.

Gå till ett katthem eller besök en kattutställning. ;) Jag känner många sådana människor och alla är faktiskt inte några "kattfanatiker" utan helt vanliga svenssons som insett att det inte är så lämpligt att släppa ut katten inne i staden. Huskattägare som raskattägare.

Ja, jag brukar ju varken vara på katthem eller på kattutställningar. Om kategorin "coolaste katten i stan" skulle finnas så skulle nog vår lilla pip kunna vinna den kategorin.:love: Jag vill inte sälja den katten :cry: Visst kan man ha tre katter? Vi hade ju bara planerat att ha två. Pip måste få bo kvar hos oss.:love:

Ja, jag brukar ju varken vara på katthem eller på kattutställningar. Om kategorin "coolaste katten i stan" skulle finnas så skulle nog vår lilla pip kunna vinna den kategorin.:love: Jag vill inte sälja den katten :cry: Visst kan man ha tre katter? Vi hade ju bara planerat att ha två. Pip måste få bo kvar hos oss.:love:

Visst kan man ha tre katter. Det har jag. :D

Det här är ju ett diskussions och debattforum. Det går ut på att man kommer med motargument, så länge man inte är otrevlig ser jag inget störande i det. Om jag tyckte det var jobbigt skulle jag aldrig hänga på forum.

Att diskutera och debattera är inte samma sak som att försöka övertala någon om att dom har fel. Och det verkar ju som sagt vara en trend här att kalla folk som inte har samma åsikt som majoriteten för "okunniga" eller att dom ska läsa på lite bättre, det kallar inte jag för en diskusion på särskilt hög nivå. Tror att många här skulle behöva komma ihåg att det alltid finns minst två sidor att se på saker, och att det sällan finns rätt eller fel. Det jag tycker är fel tycker någon annan är helt självklart, vem har rätt då?

De kan de inte alls, kanske skulle ta och läsa på lite? FIV smittar främst via blod, tex genom slagsmål och Felv smittar främst via saliv. Båda dessa sjukdomar smittar via direktkontakt. Alltså kan de inte smittas inne såvida du inte låter dem träffa smittade, eller otestade katter.

Klamydia kan visst smitta inne. Du behöver inte tala om för mig vad jag behöver läsa, jag har nog med kunskap för att veta vad mina katter mår bäst av och det krävs ingen rymdforskare för att förstå att 99% av alla katter hade haft ett lyckligare liv om dom fått vara ute. Det finns betydligt fler sjukdomar som också kan smitta även om katten är inne, så det är inget argument i min värld.

Fast det var väl inte bara inne i stan det var frågan om? Det är klart man inte släpper ut en katt inne i stan. Men bor man på landet utan nära grannar eller trafikerade vägar i närheten så är det nog inte så klart längre. Jag är ofta på kattutställningar och pratar ännu oftare med uppfödare och jag vet ingen av dem som inte skulle låta sina katter gå ut om dom bott så att det var möjligt. Vet flera som bor ute i skärgården på öarna där det inte finns en enda bil, det skulle inte falla dem in att hålla katterna inne. Dom enda jag pratat med som är fanatiska med att inte låta katterna gå ut är perserägare (vilket jag kan förstå med den pälsen) och en viss del av kat III-ägare, är nog därför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en sådan katt. Sen finns det säkert folk inom alla raser med olika åsikter, men när man pratar med folk så verkar det som det skiljer sig ganska mycker beroende på vilken ras man har. Man blir väl som man umgås ;)

Fast det var väl inte bara inne i stan det var frågan om? Det är klart man inte släpper ut en katt inne i stan. Men bor man på landet utan nära grannar eller trafikerade vägar i närheten så är det nog inte så klart längre. Jag är ofta på kattutställningar och pratar ännu oftare med uppfödare och jag vet ingen av dem som inte skulle låta sina katter gå ut om dom bott så att det var möjligt. Vet flera som bor ute i skärgården på öarna där det inte finns en enda bil, det skulle inte falla dem in att hålla katterna inne. Dom enda jag pratat med som är fanatiska med att inte låta katterna gå ut är perserägare (vilket jag kan förstå med den pälsen) och en viss del av kat III-ägare, är nog därför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en sådan katt. Sen finns det säkert folk inom alla raser med olika åsikter, men när man pratar med folk så verkar det som det skiljer sig ganska mycker beroende på vilken ras man har. Man blir väl som man umgås ;)

Jag känner då inte en enda uppfödare som skulle släppa sina avelskatter lösa ute. Såvida man inte bor på en ö där inga andras katter finns då. Jag vet dock att sådana uppfödare finns, även inom min ras och det är tråkigt för de har för vana att ha huskattungar med jämna mellanrum också. Hur de lyckas hålla sig kvar inom SVERAK är för mig en gåta, de borde blivit utsparkade för länge sedan.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama