Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????

Men snälla, jag har skrivit säkert 10 gånger nu att man självklart inte ska släppa ut dom i stan eller nära större vägar. Det handlade om ifall man bodde på landet, långt ifrån grannar eller trafikerade vägar, alltså om man hade möjligheterna att ha sina katter ute men ändå höll dom inne.
Men det är ganska få människor som bor så långt ifrån grannar och trafikerade vägar att det är riskfritt. I alla fall i södra halvan av sverige.

Hur så? Stör det dig om jag inte vill lämna ut folks telefonnummer? Och hur vet jag att hon inte säger vem som gav henne numret? Som sagt, jag litar inte på folk jag bara "pratat" med via internet och lämnar inte ut namn eller nummer till privatpersoner. Söker hon runt på uppfödarnas hemsidor ser hon vilka som har dom ute.

Jag behöver inte namn eller telefonnummer, en hemsideadress duger gott - den är ju ändå publik. Jag har tittat på hemsidorna men ännu inte hittat någon som skriver på sin hemsida att de har katterna ute. :(

/Erica

Asså, jag känner många...

Ingenting är någonsin riskfritt, förutom glasbubbla då kanske...

Som S*Litherna's vill jag bo! :love: Så underbart att bo på en ö mitt ute i lugnet sådär, och helt otroligt fina bilder också! Orust är dock för stort för min del. Just på en ö där man inte FÅR ha bil blir ju trafiksäkerheten alltid mycket bättre, även om man bor ute på landet så måste man ju ta sig till huset på något sätt och det blir ju med bil om man inte bor som de förstnämnda. ;)

Där skulle jag absolut kunna tänka mig att ha mina katter lösa under uppsikt! Dock inte när jag inte var ute med dem. Och en avelshane skulle jag endast ha i koppel för säkerhets skull. ;)

/Erica

Jag känner många och dom har aldrig huskattungar. Varför skulle dom bli utslängda? Huvudsaken är väl att katterna mår bra? Då vet jag flera jag tycker skulle bli utslängda för att dom har för många katter instängda på för liten yta. Jag tycker det borde finnas fler uppfödare som släpper ut sina katter (om dom bor så dom har möjlighet till detta), då skulle det finnas betydligt mer välmående katter än vad det gör idag.

Det är ett brott mot SVERAKs regler att medverka till huskattavel. Svårare än så är det inte och bryter man mot reglerna ska en reprimand utdelas. Sker det fler än en gång är det inte ovanligt med avstängning.

Jag håller med dig. Inga föräldrar håller ju sina barn instängda bara för att dom kan bli smittade med något utomhus eller nekar dom att gå till lekplatsen för att dom kanske skadar sig i klätterställningen. På samma sätt om en förälder inte kan hålla sitt barn inspärrat tycker inte jag att människan har rätt att hålla katter inspärrade om dom har möjlighet att låta dom gå ut. Sen ska man aldrig jämföra barn med djur men jag tycker det är ganska lika. Vem är du (inte riktat till just dig nu) att ta ifrån katten den självklara sak som utevistelse en gång var?

För det är ju oehört vanligt att barn smittas med dödliga sjukdomar när de är ute och leker. :smirk: Hur många barn känner du som smittats med HIV eller leukemi för att de varit utomhus och träffat andra människor?

Den förstnämnda av dessa bor ju på en ö utan bilar och det är ju en lite annorlunda situation. Dessutom skriver de att de låter dem vara ute under uppsikt. Vilket inte är samma sak som ensam ute utan uppsikt.

Har jag påstått något annat då?

Som S*Litherna's vill jag bo! :love: Så underbart att bo på en ö mitt ute i lugnet sådär, och helt otroligt fina bilder också! Orust är dock för stort för min del. Just på en ö där man inte FÅR ha bil blir ju trafiksäkerheten alltid mycket bättre, även om man bor ute på landet så måste man ju ta sig till huset på något sätt och det blir ju med bil om man inte bor som de förstnämnda. ;)

Där skulle jag absolut kunna tänka mig att ha mina katter lösa under uppsikt! Dock inte när jag inte var ute med dem. Och en avelshane skulle jag endast ha i koppel för säkerhets skull. ;)

/Erica

Ja visst vore det härligt! Dom bor verkligen helt underbart. Det är ju det jag menar, att har man möjligheten (vilket jag vet att inte alla har) så tycker jag det är en självklarhet att katterna får gå ut. Jag har inte mina lösa ute eftersom vi bor nära en väl, men hade jag haft möjlighet så hade jag inte tvekat på att släppa ut dom. Sen hade inte jag heller velat att dom var ute när man åkte bort etc, men det är ju en annan diskusion :)

Jag skulle också ha katterna lösa, även avelskatterna, om jag bodde på en ö utan trafik och andra katter men det är ju en utopi ytterst få människor lever i.

För det är ju oehört vanligt att barn smittas med dödliga sjukdomar när de är ute och leker. :smirk: Hur många barn känner du som smittats med HIV eller leukemi för att de varit utomhus och träffat andra människor?

Det finns säkert många. Vi har haft utekatter i hela mitt liv och ingen har någonsin drabbats av en dödlig sjukdom bara för det, ingen annan katt jag känner till heller för den delen. Däremot vet jag flera som smittats via parningar etc med avelskatter ("fina, innekatter") men jag har aldrig varit med om det på huskatter som lever vanligt kattliv.

Det finns säkert många. Vi har haft utekatter i hela mitt liv och ingen har någonsin drabbats av en dödlig sjukdom bara för det, ingen annan katt jag känner till heller för den delen. Däremot vet jag flera som smittats via parningar etc med avelskatter ("fina, innekatter") men jag har aldrig varit med om det på huskatter som lever vanligt kattliv.

Det är därför man alltid ska Fiv och Felv testa innan parning och gärna mot klamydia också om möjligt. Även gällande de "fina" innekatterna.
Ute-sällskapskatter och ute- fertila avelskatter är två olika saker tycker jag.

Jag har haft en utekatt, henne fick jag ta bort när hon var 7,5 år, pga njursvikt som troligen kom av råttgift. Nått hon inte fått om hon levt som innekatt.

Jag har också kört på och dödat en utekatt som knappast var 20 år. I 50 km/h. Katten hann troligen inte lida dock, den dog direkt.

Men en fråga till: Du ska ha dina honor ute, du tänker väl knappast använda nån annans hane? För hur kan du annars garantera att honorna är fria från FIV och Felv om du testat och sen släppt ut dom igen?

Ja det tycker jag också, menade bara att jag har vart med om fler innekatter/avelskatter som blivit smittade än huskatter/utekatter, även om dessa också parat sig. Så även om många uppfödare testar och håller sina katter inne (jag själv är en av dom) så verkar smittorna gå mest på raskatterna (vet inte om det är så, pratar bara från egen erfarenhet) och inte på huskatterna som går ute.

Ja det kan hända olyckor ute precis som inne. Det finns olyckor som kan hända inne som aldrig skulle kunna hända ute. Sen som sagt får man kanske se till att det inte finns bilar eller råttgift i närheten om man har utekatter.

Man får testa dom inför varje parning. Jag tar inte ens 1 kull/år på mina honor så det blir inget större besvär.

*kl*

Jag tycker också det är faschinerande att man ska ha katter lösa helt utan uppsikt, men när man kommer med funderingar om ifall det är okej med hästar, hundar och alla andra djur så dyker det plötsligt upp alla möjliga "sköna" argument och undanflykter. Hittills är nog det löjligaste jag någonsin läst att katter inte trivs i koppel. Jisses, då har man inte vidare koll på hur katten fungerar. Inte heller om man tror att katter lider av utställningar. Ja, dom kan tycka det är skittråkigt. Det går inte att ställa ut en katt som inte vill, nått som är ganska självklart om man är yttepyttelite insatt i hur katten fungerar är att katter inte ofta går med på saker den verkligen inte vill. Katter som inte vill gå i koppel gör inte det. Det går inte att lära dom det om dom inte vill. En katt som inte tycker om kattutställningar säger ifrån. Det går inte att missa som ägare, tro mig. Jag bor ihop med en sån. Skulle man som ägare trots allt missa det så blir man garanterat upplyst om det när man får gult kort hos domaren. Går inte katten att bedöma pga sitt humör så blir man KIB:ad, står för Kan Inte Bedömas. Efter några sådana blir katten avstängd och får inte ställas ut mer.

Jag skulle jättegärna ge mina katter en rastgård, men tyvärr är det bara möjligt om man bor i hus och jag har inte råd att köpa eller hyra hus.

Ja det kan hända olyckor ute precis som inne. Det finns olyckor som kan hända inne som aldrig skulle kunna hända ute. Sen som sagt får man kanske se till att det inte finns bilar eller råttgift i närheten om man har utekatter.

Man får testa dom inför varje parning. Jag tar inte ens 1 kull/år på mina honor så det blir inget större besvär.
Jag skulle inte låna ut min hane till en utegående hona oavsett om hon var nytestad. Är hon nysmittad kan testet visa falska negativt.

Vad skulle kunna hända inne men inte ute?

Självklart testar man inför varje parning, men tar inte testresultaten lite tid? I så fall måste du ju hålla dom inne under den tiden? Alltså mellan test och nästa löp. Vilket kan dröja flera månader om man har tur.

Att kolla om det finns råttgift är lite svårt måste jag säga. Bilar likaså, vet ingen som bor någonstans som inte har bil i närheten. Olyckor händer ju även med egna bilen på egna gårdsplanen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur