Sv: Utan maskmedel och kattungemat!!!!!?????
Jag tar faktiskt också hellre en basilusk än kejsarsnitt/kroksvansar/andningsproblem osv osv.
Jag tar faktiskt också hellre en basilusk än kejsarsnitt/kroksvansar/andningsproblem osv osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det mesta här har plötsligt blivit som grekiska för mig. En totalt främmande värld. Alla för mig totalt okända bacilusker osv. osv. Det känns ganska så betryggande att bara ha katter omkring sig som har levt långa friska liv som utekatter utan att vare sig drabbas av basilusker eller andra farligheter. Alla dessa av människan konstruerade omständigheter kring parning m.m. sånt som jag aldrig tidigare hört nått annat än att katter klarar ypperligt alldeles själva. Jag befinner mig uppenbarligen i mitten av 1800-talet i min utveckling och där kommer jag att stanna.
Jag vet inte riktigt vilka argument man måste komma med för att förklara att man tycker att det är skillnad på katter, hundar och hästar. Det hela måste hänga ihop med hur stort kontrollbehov människan har och det verkar som om vi får ett allt större behov av att ha kontroll på allting. Naturen får helt enkelt inte inkräkta på vår välordnade civilisation. Jag bara väntar på den tid då alla räva, älgar, rådjur, vargar och björnar är chippade så att vi har full koll varje minut var de befinner sig så att ingen kommer i i våra trädgårdar eller går ut på våra vägar. Hörde föresten genom släkten att vargar hade tatt två hundar uppe i Dalarna i veckan och en tredje blev illa sårad.
Vi måste vänja oss. Vi komme aldrig att få full kontroll på naturen. Folk som beklagar sig över katter är säkert lika irriterade på rådjur i trädgården, möss och alla andra som råkar komma in utifrån och störa deras välordnade tillvaro. Tål man inte att ha djur omkring sig så bör man flytta till en lägenhet i på Linnegatan i centala stan. Annars är det bara att gilla läget.
Gå till ett katthem eller besök en kattutställning. Jag känner många sådana människor och alla är faktiskt inte några "kattfanatiker" utan helt vanliga svenssons som insett att det inte är så lämpligt att släppa ut katten inne i staden. Huskattägare som raskattägare.
Bara allmänt till alla i tråden:
Det kanske är dags att återgå till ursprungsfrågan??
Starta en särskild tråd som rör inne- vs utekatter?
Bara allmänt till alla i tråden:
Det kanske är dags att återgå till ursprungsfrågan??
Starta en särskild tråd som rör inne- vs utekatter?
När jag läser här på katt slås jag av det otroliga att katten överhuvudtaget fortfarande finns kvar på jorden
Min mormor avmaskade aldrig sina katter, det fanns inte ens då
Kattungemat fanns inte heller
Inte ens när jag var liten:smirk:
Hur kan katten ha överlevt på jorden
Idag ska man ha katten inomhus för annars är man helt knäpp
Att ha katter som får gå och komma som de vill är helt vansinne om man får tro många här.
Att de sedan får para sig med vem de vill går ju inte heller för sig för katten vet ju inte vem som är helt frisk och som ger friska och bra avkommor eller?
Nej jag är inte för att katter får yngla av sig hej vilt tills de är så många att de mår dåligt av det.
När ska vi börja testa människor?
Friröntgen och allmän hälsodeklaration borde ju faktiskt vara ett krav!
Mina katter får komma och gå som de vill, de avmaskas om de har mask och får mat de mår bra av.
Men vart är vi på väg? Visst vill jag att katter får högre status!
Men de måste ändå få leva som de är gjorda för!
Få springa fria ute och fånga råttor, fåglar och möss lika mycket som att ligga inne i knät och ha det skönt i värmen!
När jag nu (gud förbjude de valde sina makar själva) hade kattungar så var mitt krav att de skulle få gå ut hos nya ägarna!
Att de skulle få leva kattliv!
Jag tycker tråden är väldigt centrerad till ursprungsfrågan, eller frågorna rättare sagt. Inne/ute, testa eller inte testa osv. Här är ursprungsinlägget...
Alla dessa trådar utvecklas till inne vs ute, och det har även funnits inne vs. ute-trådar. Egentligen är det onödigt att fortsätta älta, var och en är salig på sin tro.
Tycker det känns mest som smutskastning fram och tillbaka mot dem som har resp inte har sina katter inne. Min tolkning av ursprungsinlägget är betydligt vidare än så. Tror inte att TS menade att starta en inne/ute-tråd, utan snarare spåna lite om utvecklingen överlag...
Anledningen till att jag är så noga med att testa mot Fiv o Felv är för att jag kan räkna upp minst fem katterier inom min raskategori (jag tror mörkertalet är större) som drabbats av Felv som är en dödlig sjukdom. Anledningen till att de drabbades var att de slarvade med att testa. Får man in någon av dessa sjukdomar måste man lägga ner kattuppfödningen, för en längre eller kortare period och massor av katter dör i onödan. Därför testar jag hellre en gång för mycket än för lite. Läs gärna artikeln jag länbkade till om du inte redan gjort det, där förklaras en del.Det mesta här har plötsligt blivit som grekiska för mig. En totalt främmande värld. Alla för mig totalt okända bacilusker osv. osv. Det känns ganska så betryggande att bara ha katter omkring sig som har levt långa friska liv som utekatter utan att vare sig drabbas av basilusker eller andra farligheter. Alla dessa av människan konstruerade omständigheter kring parning m.m. sånt som jag aldrig tidigare hört nått annat än att katter klarar ypperligt alldeles själva. Jag befinner mig uppenbarligen i mitten av 1800-talet i min utveckling och där kommer jag att stanna.
Ett tillägg förresten, jag har ju bara köpt två katter än så länge och de är testade negativt i vuxen ålder. Mina kattungar är ju efter fritestade föräldrar. Alla honor min hane tagit emot har också varit fritestade. Hur försiktig ska man vara dock, bör man kräva att honkattsägaren håller sina katter i isolation från andra katter i 2 mån innan de testar honan som ska på besök hos min hane?
/Erica
Det är inte överdrivet. Vet flera som drabbats av Felv, läs artikeln jag länkade till så får du se.Jag måste hålla med dig. Tycker det är en aaaning överdrivet. Varför så rädd för allt? Ingen av mina hemlösingar har haft några såna sjukdomar. Ändå är de säkert inavlade sen generationer tillbaka. Visst har de varit skabbiga och haft ohyra ibland då de tagits in. Men det svåraste har varit lunginflammation.