Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag får nog gå och "nana kudden" snart - jag läste USCH - ny skäck i halvblodsaveln...
För att kunna bli godkänd måste en hingst ha gröna papper och stamboksförd mamma. Finns ju ston som själva inte är stamboksberätigade men som får ungar med gröna papper.
Inom halvblodsaveln är alla färger och tecken tillåtna.
Det har nog aldrig funnits några begränsningar på färger bland halvbloden, från stambokens sida. (bortsett från de "dubbelgula", som man felaktigt trodde var albino och ansågs vara en defekt oavsett ras)(Jag minns från förr i tiden då halvblod knappt fick ha en bukfläck utan att folk drog öronen åt sig....)
Jag tror hon menar att om fölet ärver skimmelanlaget så spelar det ju ingen roll att det blev en skäck, för det syns ju ändå inte.Varför kan man inte kombinera en skäck och skimmel?
Hade jag velat se bild på, måste vara rätt läckert.
Det har nog aldrig funnits några begränsningar på färger bland halvbloden, från stambokens sida. (bortsett från de "dubbelgula", som man felaktigt trodde var albino och ansågs vara en defekt oavsett ras)
Däremot kan ju enskilda hästägare ha haft åsikter om färgers vara eller inte vara.
Jag är bara lite nyfiken på hur långt tillbaka i tiden du menar, när du skriver "förr i tiden"?
Då var det nog samma skröna som florerade då som florerar nu.Typ 20 år sedan, när jag var liten. Tyckte var och varannan person man pratade med sa att halvblod minsann inte fick vara skäckar. De fick inte ens ha bukfläckar för det var ju skäckanlag... Så det är väl det som hängt kvar i bakhuvudet på mig. Har för mig att jag till och med läste det någonstans - i någon rasbeskrivning.