Utah - ny skäck i halvblodsavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gragge
  • Startdatum Startdatum
Sv: Utah - ny skäck i halvblodsavel

Jag får nog gå och "nana kudden" snart - jag läste USCH - ny skäck i halvblodsaveln...

Inte för jag gillar färgavel iofs, men Utah hoppar ju förbaskat bra oavsett färg :-)

Väcker liv i denna tråd och ställer en fråga... Avkomman får gröna papper, men hur är det med halvblod och skäckar... är det godkänt nuförtiden (så länge som det är gröna papper) eller blir det gröna papper men ändå inte en "godkänd halvblodshäst" ifall avkomman blir skäck?

Alltså...hm... vad jag menar är... om man tex får ett hingstföl med skäckfärg - den får gröna papper, men kan man få den till godkänd hingst i hbl-avel? Respektive man får ett stoföl (skäck) - kan den bli premierad osv?

Också - är det stor chans att få en skäckavkomma efter denna hingst och är det ett plus om stoet bär på sabinoanlag (stor bläs, vit haka, höga oregelbundna strumpor samt lite pigment i annars svart svans)?

Spännande! :bump:

Min älskade treåring har ju gått och skadat sig och ev. blir det MYCKET lång konvalescens så jag funderar på att betäcka henne till våren (då är hon fyra) och är lite sugen på Utah, eftersom jag gillar skäckar men tidigare inte varit intresserad eftersom det inte blir gröna papper. Mitt sto har mkt bra stam (Alcatraz - Cap Calando (Capitol I - Cor de la Bryére)) och jag tror stamkombinationen kan passa... :idea:

För att kunna bli godkänd måste en hingst ha gröna papper och stamboksförd mamma. Finns ju ston som själva inte är stamboksberätigade men som får ungar med gröna papper.

Inom halvblodsaveln är alla färger och tecken tillåtna.

Gud vad snygg! :love: Skäckar är bland det vackraste som finns. De sticker ut bland alla bruna och tråkiga hästar. Synd bara att man inte kan lägga en skäck på en skimmel.. :angel:

För att kunna bli godkänd måste en hingst ha gröna papper och stamboksförd mamma. Finns ju ston som själva inte är stamboksberätigade men som får ungar med gröna papper.

Det är ju iofs sant! Nu är ju inte jag ute efter att få just en godkänd hingst, skulle inte orka med "besväret". Just den frågan var mer "allmän" - för att få reda på "hur" godkända hästar han kan lämna... :p OK, lustigt formulerat, men du vet kanske hur jag menar!

Fast å andra sidan så verkar det ju inte så svårt att få sitt sto stamboksfört, så länge den har gröna papper och har minst en avkomma efter godkänd hingst samt får lägst klass III vid exteriörbedömning? Eller har jag missuppfattat?

Inom halvblodsaveln är alla färger och tecken tillåtna.

Detta var jag dock osäker på - så tack för svaret! (Jag minns från förr i tiden då halvblod knappt fick ha en bukfläck utan att folk drog öronen åt sig....)

Senast ändrad av en moderator:

(Jag minns från förr i tiden då halvblod knappt fick ha en bukfläck utan att folk drog öronen åt sig....)
Det har nog aldrig funnits några begränsningar på färger bland halvbloden, från stambokens sida. (bortsett från de "dubbelgula", som man felaktigt trodde var albino och ansågs vara en defekt oavsett ras)
Däremot kan ju enskilda hästägare ha haft åsikter om färgers vara eller inte vara.

Jag är bara lite nyfiken på hur långt tillbaka i tiden du menar, när du skriver "förr i tiden"?

Aaahh... Tänkte inte så långt. Självklart nu när ni sa tänkte först att det berodde någon sjukdom som lätt nedärvdes med den kombinationen. Inte att skäck färgen inte syndes. :D

Vid Trakehner Verbands körung i Tyskland för ett par veckor sedan godkändes en hingst som var svartskäck och höll på att skimmla av.

Det har nog aldrig funnits några begränsningar på färger bland halvbloden, från stambokens sida. (bortsett från de "dubbelgula", som man felaktigt trodde var albino och ansågs vara en defekt oavsett ras)
Däremot kan ju enskilda hästägare ha haft åsikter om färgers vara eller inte vara.

Jag är bara lite nyfiken på hur långt tillbaka i tiden du menar, när du skriver "förr i tiden"?

Typ 20 år sedan, när jag var liten. Tyckte var och varannan person man pratade med sa att halvblod minsann inte fick vara skäckar. De fick inte ens ha bukfläckar för det var ju skäckanlag... :grin: Så det är väl det som hängt kvar i bakhuvudet på mig. Har för mig att jag till och med läste det någonstans - i någon rasbeskrivning.

Typ 20 år sedan, när jag var liten. Tyckte var och varannan person man pratade med sa att halvblod minsann inte fick vara skäckar. De fick inte ens ha bukfläckar för det var ju skäckanlag... :grin: Så det är väl det som hängt kvar i bakhuvudet på mig. Har för mig att jag till och med läste det någonstans - i någon rasbeskrivning.
Då var det nog samma skröna som florerade då som florerar nu.

Det stämmer inte, det har funnits stamboksförda skäckston, så det har aldrig funnits i någon rasbeskrivning. Alla färger har alltid varit tillåtna.

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 149
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka