uskudar des malais?

Sv: uskudar des malais?

Bra fråga.. Men det finns en hel del hästar som går som okända som inte alls är okända ..egentligen. Hingstens avgifter kanske inte är betalda?
Tyvärr..
Står på Unskudars sida iallafall:
http://www.hagagard.on.to/

Ulrika

jag har ju faktist blivit iformerad att någon tidigare ägare ej reg alla föl. "betäckte svart")...trodde det var I sverige men det kanske var i Danmark:angel:

Jag hoppas tråden fylls på med bilder och info om avkommor. :) Hur gamla är de äldsta i Sverige?
Ulrika

Och det verkar ju som hans stam är ganska välprövad. Vilka blodskombinationer och vilken typ av ston tror ni att han skulle passa till?
Ulrika

han verkar ju ge "lagom" stora avkommor och är själv 1.68 cm så egentligen så borde han kunna passa ganska många typer tycker jag som bara är en glad amatör. Varför ej prova att lijeavla med ett QE sto för de som vågar :D .

Han är välbenad och en god ridhästtyp men har underhals. Mycket bra taktmässig skritt och ordinär trav.

Vad är lagom? ;)
Jag har inte senaste hingstkatalogen, hur ligger han i förvärvning? Han bör ha varit här länge nog för ha haft en del avkommor till kvalitets och på tävlingar. Ingen som kan fylla i luckorna från 2005 års katalog ;)
Ulrika

han har flera avkommor som de skryter om men du kanske menade siffror;) ?

Jag har ej hittat en enda fölunge förutom miun som är visad tex i år. Vet ej hur det varit de föregående åren. inte sett nånting alls faktist. Jag undrar vad han har fått för ston...bara grannens ston? Varför är de ej visade?

Placerade avkommor totalt:Hoppning25/95,. Kvalbed 103 (124) , E-93 (i74), G-107 97), H-110 (81)

Placerad avkommor totalt: Hoppning Msv: 1.30-7, 1.35-1, 1.40-4.
Dressyr. Msv: MB-1, PS-1, Fälttävlan. Msv. MA1-2. Enligt årets bok.

Ja jag undrar lite, för med den stammen borde han ju locka hoppston som kan hoppa.. Att han inte får så högt på gång kan man ju förstå, med tanke på att det förhoppningsvis varit hoppston som kommit. Men exteriört ligger han ju under medel, jag tycker han ser ganska trevlig ut.. Fast igen, om han har användts till hoppston så är ofta deras exteriör den samma som dressyrhästarnas..
Ulrika

Funderade lite på Uskudars hoppoäng, de var ganska ojämna på bruks, och jag ghar inte hittat ågon skriftlig motivering till omdömmet. Hade tyckt det var jättespännande att läsa det.
Jag hade också tyckt det var roligt om någon kunde beskriva de avkommor de sett e. honom. Typ, temperament, hoppteknik, gångarter etc. En del hästar har kanske inte den bästa tekniken men ett väldigt stort hjärta, och det kan också vara tvärt om. Det kan ju vara bra att veta om man funderar på en hingst till ett sto som man känner ganska bra. Sedan hade det varit roligt att veta vad det har varit för möderne på de olika hästarna ni träffat.
Jag har inte träffat en enda, ser att det finns en del som gått riktigt bra som tävlingshästar, men inte så många på kvalitets, är de sent utvecklade?
Ulrika

ja, bra fråga! Varför är det ej några avkommor med på olika bedömningar och championat? eller har jag fel? Jag har hört att han till att börja med ej fått de bästa stona precis men det kan ju vara bara prat. att naturlig betäckning "orsakat" detta. Känns ju tråkigt att en hingst som verkar ha både bra temperament, rätt inställning, underbar stam och bra typ ej blir "utnyttjad". Han har ju samma stam som Dollar du murier och kommer från samma blodslinje som Baloubet du Rouet och Quidam Revel.

Står även att han har flera avkommor som tävlar högre klasser trots få avkommor.

Hans avkomma Locomotion vann 3 års talangjakten i hoppning. han placerade sig på både på kaliten och Breeders. Därefter gick han unghäst VM.

Dixi vann finska mästerskapen i Fälttävlan 2001.

Urry hade både segrar och plac i Prix st Georges.

Cliquot exp USA.

För min del är det bara positivt att han står på naturlig betäckning. Jag tycker det är toppen om hingsten står i närheten, men mindre roligt när den står 100 mil bort ;). Det gör mig inget heller att han inte fått så många avkommor, men frågan är om många som har lite halvtaskiga ston väljer en hingst som står på naturligt för att det blir billigare, fast det kanske egentligen inte är en hingst som passar till stoet.
Är det så att avkommorna är lite sena? (Har för mig att han själv var lite sent utvecklad(men det var 100 år sedan jag hörde det) Då har vi ju förklaringen till varför de först blommar ut lite senare. ;)
Jag har faktiskt blivit riktigt intresserad av att åka ut och titta på honom, (om jag nu får köpt det där stoet jag funderar på att köpa). Rids han fortarande? Eller har de en film man kan titta på eller ska man nöja sig med att träffa honom?
Ulrika

:bump: Hej hopp,jo det finns en kille i luleå efter honom,,Han e cool och lugn 170+ hoppar som en Gud:bow: Ägare heter Emma Tunehed och dom finns på Wallöfsgård,:banana: Det finns även en kändis en islandskille vis namn jorik med matten Jessica Rrydin:eek:

Uskudar rids fortfarande ja, kanske inte lika aktivt som innan men iaf lite då och då.
Och vill man komma och hälsa på och tex kolla när han hoppar tror jag inte det skulle vara några större problem.
Har för mig att de har en massa filmer sen tiden då han tävlades på honom, och det är nog inte helt omöjligt att få se dem heller.
Sen så har de ju även avkommor till honom på gården som man mer än gärna får titta på och fråga om.
Uskudar är en jättetrevlig "gubbe" och är lugn och go även om det är ston runtomkring(precis som Nactus).

Jag tror faktiskt att det är lite som du säger att han får en del "dåliga" ston då vissa som bor nära bara skickar dit stona för att det är nära och bra...
Eller ja, tror och tror, jag vet att det finns folk som gör så där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
2 128
Senast: Roheryn
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka