Sv: uskudar des malais?
Jag har i några andra trådar fått veta att folk uppfattar Uskudars avkommor som ganska osynliga, eller hur jag ska förklara det. De saknar utstrålning och synd inte. De är sena och inget som tävlingsryttare blir särskilt exalterade av. I denna tråden skrivs det om duktiga tävlingsavkommor och bra temperament. Givetvis spelar stoets stor roll, och jag vet att folk har massor av olika meningar om hingstarna. Fullt naturligt eftersom vi har olika temperament och smak. Själv tycker jag att Uskudar ser intressant ut när man läser om honoom, men har varken träffat honom eller avkommor. Om allt går enligt planen så kommer jag att importera ett sto med en för Sverige ganska okänd stam, och frågan är om det är för riskabelt att välja Uskudar, om man skulle behöva sälja alltså. Stoet i fråga kommer att vara 3 år när hon betäcks och har inga egna meriter, men kommer från ett meriterat möderne och är dryga 50% fullblod. Gissar att hon blir 164 cm när hon är färdig.
Vågar man satsa på Uskudar? Räknas avkommorna som osynliga för att många blir bruna och inte har så våldsamt mycket tecken, eller saknar de utstrålning? Har blivit lite tveksam..
Ulrika