uskudar des malais?

Sv: uskudar des malais?

Nja, uppfödarna till mitt sto avlade på gång...fast de flesta av deras hästar har mkt hopp i sig oxå.=)
Rex tävlade väl fälttävlan har jag för mig??:confused:
Lambert-Pompeär väl mer gång i.

Nu har jag inte läst alla svar här så det kan hända att diskussionen har tagit helt andra vändningar nu, men det står ett sto efter honom på ridskolan där jag rider. Hyfsat trevlig häst, ingen wao :eek: individ direkt, men lugn och snäll... hade säkert varit flashigare med "bättre" ridning.

Jag har i några andra trådar fått veta att folk uppfattar Uskudars avkommor som ganska osynliga, eller hur jag ska förklara det. De saknar utstrålning och synd inte. De är sena och inget som tävlingsryttare blir särskilt exalterade av. I denna tråden skrivs det om duktiga tävlingsavkommor och bra temperament. Givetvis spelar stoets stor roll, och jag vet att folk har massor av olika meningar om hingstarna. Fullt naturligt eftersom vi har olika temperament och smak. Själv tycker jag att Uskudar ser intressant ut när man läser om honoom, men har varken träffat honom eller avkommor. Om allt går enligt planen så kommer jag att importera ett sto med en för Sverige ganska okänd stam, och frågan är om det är för riskabelt att välja Uskudar, om man skulle behöva sälja alltså. Stoet i fråga kommer att vara 3 år när hon betäcks och har inga egna meriter, men kommer från ett meriterat möderne och är dryga 50% fullblod. Gissar att hon blir 164 cm när hon är färdig.
Vågar man satsa på Uskudar? Räknas avkommorna som osynliga för att många blir bruna och inte har så våldsamt mycket tecken, eller saknar de utstrålning? Har blivit lite tveksam..
Ulrika

ja, hur går det med stoaffären?

Det verkar ju här på Bukefalos vara trender i hingstar och även utanför men jag tror att många gamla uppfödare kanske vågar använda gamla beprövade bättre och tänker avkomma istället eller? Dvs hur blir avkomman? Uskudar har iallafall enligt tex hingstktalogen fått många bra avkommor trots få avkommor och eftersom han ej fått de bästa stona så skulle jag vilja säga trots hans "stokollektion".

Om några år känns det som att många unghästar kommer ha liknande stam. QE, Cardento, RZ och CG. Tråkigt!

Jo det är ju det med trender. Oj vad jag önskar att jag hade en gammal mentor att diskutera det här stoet med. Jo jag har sagt ja, blev återigen lite tveksam igårkväll, men samtidigt är det dumt att missa chansen.
Jag hade inte oroat mig om jag suttit med ett Irco Mena sto, då hade jag säkert kunnat hitta köpare. Men nu är det inga namn i hennes stam som folk känner igen.
Många frågor som far omkring i huvudet. Jag har som sagt själv tänkt att ha henne till dressyr, men eftersom det är så mycket hopp i hennes gener så är det synd att inte ta iallafall ett hoppföl på henne.
Och eftersom det blir hennes första föl, och hon inte har några egna meriter, så hade det ju varit praktiskt om det hade kunnat få vara med i 3-års, och det verkar som Uskudaravkommorna är lite för sena för det. (Jag vet inte om avkomman kommer att vara berättigad för att vara med i 3-års förrän jag får veta vad det blir för papper på stoet.)
Jag tror helt enkelt jag ska ha is i magen och åka på hingstvisningar till våren, när jag fått hem och klämmt lite på stoet. ;) Det kan ju vara att det ger sig av sig själv.
Ulrika

ja, förstår dig!! Men se nu till att få hem henne så du kan klämma och känna och ffa se hur hon är exteriört och så. Det är ju lite roligt väl att leta hingst?;) Skll du betäcka henne nu till våren isåfall?

Ja, det finns ju många hingstar att välja mellan!! Förstår ju suget att välja en ny hingst, men man vet kanske mindre om hur den nedärver. Jag skulle nog ej betäcka med Uskudar om jag ej hade ett lite "mindre" kvickare sto men jag tror att om man vill ha en storhoppande häst med den stammen så är han ju ett ruskigt bra alternativ. Många av de "nya" hingstarna verkar ju jättefina och förädla förhoppningsvis men har man ett fullblodssto kanske man ej vill ha en alltför "lätt" hingst. Ja, det gamla vanliga tugget...

Jo, fölis kom i snöstorm och fick sova över på stuteri då det ej gick att åka ända hit på en dag. Han gick rakt på lastbilen, både "hemifrån" och från stuteriet och han var så lätt att bara leda av den branta rampen när han väl kom. Han är lite mager tycker jag och växer mkt. Varit lite håglös första dagarna och det är ju ej så konstigt men i går när jag kom ut var han gosig och fart i igen.

Har Uskudar "sena" avkommor "for sure" eller är det bra ngt man säger?

Hur ser han Ufo ut då som startat svår hoppning nu? Han är ju e. Uskudar....

Låter som du är nöjd med föling! Perfekt! :)
Jag har som sagt inte träffat några Uskudaravkommor så jag låter frågorna gå över till andra som vet mer ;)
Jag räknar med att stoet är kvickt, hon ser kvick ut, men det ska inspekteras när hon kommer hem.. Om hon gör det..
Ulrika

Känner en som har ett treårigt sto efter honom. Svart utan tecken, ett riktigt snyggt sto. Dock har ägaren väldigt lite tid för krabaten så hon har inte kommit så långt i utbildningen av hästen. Det är ett sto med en väldigt stark vilja men med rätt behandling kommer det bli en kanon häst.
Vet dock inte vad hon har i andra led.
Hon har en enorm kapacitet för hoppning och en stor och vägvinnande galopp, skritten har väl mer att önska men som jag har förstått det så hade inte mamman nå vidare gångarter. Traven är stor och luftig.
Det är en skitsnygg häst men det är ett sto med ett riktigt temprament, så det ska bli lite roligt och se hur hon slutar. Nu är hon 3,5 år och ligger på 168 cm i manken..

/ Bums

Du kan inte kolla vad det är för möderne på henne? Verkar hon vara på samma nivå som andra jämnåriga i utvecklingen? Roligt att höra att hon är fin :). Lite humör får det gärna vara.
Ulrika

kul att höra! Har ej heller träffat några avkommor bara sett på bild och statistisk över avkommor och läst om de mest framgångsrika. Synd (står på hemsidan) att mång avkommor i Tyskland och Danmark ej reg.

Tror att mkt beror på om avkomman kommer till en duktig utbildare till att börja med om de kommer med på 3 årstest. Om han har betäckt mest bygdens ston så kanske de ej har siktat på 3 års och hela karusellen, eller?

Mitt föl har ju prestation på mödernet med dressyrstam på mamman (Farmer KWPN) men som ändå hoppat 1.40 (stoet) så det blir nog en riktig mix:D . Bra gångarter har han iallafall. 30 cm övertramp i skritt och bra trav och gallop.

Kul om fler som känner till avkommor vill dela med sig. Han är ju lite av en doldis vad jag förstår...

ja tyvärr, för om förra ägaren har rätt, vilket jag tror för vet var ute senare, så var han och hans fölvän som gick tillsammans vrålförkylda den dagen efter regnet i somras. Hon ville premiera ett sto och tog med fölisarna fast de var sjuka:crazy: och tänkte väl att det kan ju ej skada. Han ville ej ens springa då hn hade feber visade det sig.

MEN iallafall så fick han 777878 trots det. Skulle vara kul att se om han skulle fått högre om hn varit frisk och ej hängig. Men många fölägare säger ju att "fölet ej visade upp sig rätt" om de fick låga poäng skulle jag tro;) .

Tror att jag skall visa honom nästa år bara för att se vad de säger. Nyfiken!!!

Under de omständigheterna ska du inte vara ledsen över poängen. Jag tog ut en som bedömde ett föl en gång, och det var smärtritt, om du vill kan du kanske göra om det, lite för skojs skull, annars så kommer det som sagt nya visningar nästa år!

Vad fick han för kommentarer av dommarna? Hur ser mamman ut?
Ulrika

kan maila bilder på henne tror jag...om jg hitter dem:confused:

Lågställd ej så tung och annars fin. svårt att bedöma när de går med föl och skall ha ett nytt och ej är ridna på länge...men det var ju pga mamman jag valde honom så jag kan säga att det var en trevlig typ förutom att hon ej hade perfekt halsansättning. väldigt pigg när jag var där o visade verkligen upp sig. Alert med bra gångarter.

inte lågställd i typ alltså utan i halsansättning tror jag. Jämför då iofs med min andra häst som är extremt högställd. Mailade dig om bilder...vet ju ej hur jag lägger ut bilder här.

Har jag fått mail eller PM tro. Har nog missat det, är en mycket förvirrad person i ögonblicket.. Ska genast kolla :)
Ulrika

Hittade inget bland PM:en och inget i min mail.. Har nämlingen inte funderat över hur man raderar PM än, så alla finns kvar ;). Hade varit kul om du kunde PMa igen, eller vill du ha min mail?
Ulrika

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
2 128
Senast: Roheryn
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka