Uselt hö!!

Sv: Uselt hö!!

Jag kanske ska ta tillbaka lite av mitt gnäll om för lite protein i höet.. Vi fick ialla fall 37g/kg foder.. Men 8,2 MJ och det är tillräkligt svårt o få ihop en foderstat på det till ett digivande sto.. :crazy:

min analys blev per kg foder

ts 84%
energi 7.6
smbråp 34
calcium 1.8
fosfor 1.3

är de ett hyfsat bra eller är de dåligt:confused:

Rätt dåligt men inte absolut värsta sorten. Men du har en kvot på 4,5 (4.47) och kvoten bör vara minst 6. Så du får proteinkomplettera. Har du lättfödda hästar/ponnyer kommer du får begränsa högivan mest troligt för att få plats att få in de extra MJ som proteinkompletteringen innebär.

Du kommer få använda ett kompletteringsfoder med högt protein ( tex soja, krafft protein etc), lucern går med, men då måste du upp i förhållandevis hög giva (lite svårt säga exakt om man inte vet hur mkt MJ hästen behöver)

Har du unga/växande hästar är det inte roligt nånstans det där tyvärr, men till vuxna så inte så rätt dåligt, men går att fixa men kommer krävas proteinkomplettering, och om lättfödda och matglada är risken stor du måste begränsa höet. Om du vill ha hjälp att räkna kan du skicka ett PM (får ju inte ta sånt i forum)

Jag får tacka så mycket för tumhållningen:bow:. Det hjälpte verkar det som. Har nu fått analysen på det nya höet och det var betydligt bättre med smrp på 49 g/kg. Energi 8,1 MJ. Det var absolut värt att byta hö även om det kostade extra möda och pengar.
Irja

Rätt dåligt men inte absolut värsta sorten. Men du har en kvot på 4,5 (4.47) och kvoten bör vara minst 6. Så du får proteinkomplettera. Har du lättfödda hästar/ponnyer kommer du får begränsa högivan mest troligt för att få plats att få in de extra MJ som proteinkompletteringen innebär.

Du kommer få använda ett kompletteringsfoder med högt protein ( tex soja, krafft protein etc), lucern går med, men då måste du upp i förhållandevis hög giva (lite svårt säga exakt om man inte vet hur mkt MJ hästen behöver)

Har du unga/växande hästar är det inte roligt nånstans det där tyvärr, men till vuxna så inte så rätt dåligt, men går att fixa men kommer krävas proteinkomplettering, och om lättfödda och matglada är risken stor du måste begränsa höet. Om du vill ha hjälp att räkna kan du skicka ett PM (får ju inte ta sånt i forum)

Vårat hö har liknande värden. Hamnar på en kvot på 5,1. protein 34 och mj 6,6. Vårat ponnysto 6 år får 1,5kg grund men om jag kompletterar med 1 kg havre så blir kvoten ca 6. Det blir billigare för mig eftersom havren ingår istället för att köpa extra protein, men vet ej om hon kanske blir prillig av havren. Hon får också ett överskott av energi då, men vet ej vad som är bäst att ha låg kvot eller komplettera med havren, för utan den blir kvoten iallafall endast 5,1. Vad tror du?

Absolut höja kvoten (läst ditt PM med). Dock skulle jag köpa proteinkompletteringsfoder, inte ge havre och få MJ-överskott (som ger fet och/eller överenergisk ponny).

Men vill du prova med havre, visst. Men jag tycker det låter vettigare att ge endera annat kraftfoder, eller lägga till proteinkomplettering på det hon får.

Tusen tack för snabbt svar. Ska testa mig fram via tabellerna om vilket som blir bäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·
C
Foder & Strö Nu har jag fått ett problem..Bonden vi hämtar hö av (och som lovat oss allt hö vi beställt) har fått höbrist pga det dåliga vädret mm...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18