Uselt hö!!

Shibalina

Trådstartare
Har fått ett helt vidrigt hö i år:(. Analysen kommer här:
Torrsubstans: 84%
Smrp: 15g
Energi: 8,4 MJ
Ca: 2,0g
P: 1,3g
Mg: 0,7g
K: 9,0g allt pr kg foder
Kvoten blir: 1,84
Jag har två hästar, en äldre ponny samt ett dräktigt arabsto.
Vad skulle ni ha gjort? Bytt hö? Är helt omöjligt att få till en rimlig foderstat av detta, känns det som. Speciellt som stoet är dräktigt och lättfött normalt. Hon har aldrig fått tillnärmelsevis så mycket kraftfoder som måste komplettera detta hö:crazy:. Kan tillägga att vi (är ett gäng som betäller tillsammans) tidigare fått bra hö från samma leverantör. Det fraktas långt och är redan instuvat hemma. Skulle självklart ha gjort analysen före leverans, vilket skulle ha gjorts men blev missat, tyvärr. En av de andra hästägarna skulle ombesörja det.. Om jag vetat detta skulle aldrig höet ha kommit innanför mina dörrar. Ska jag köpa nytt hö? Men vem vill ha det här usla höet då?

Sv: Uselt hö!!

Ja, jag ska absolut försöka hitta ett nytt hö. Men är det vanligt med så här låga proteinvärden? Tycker det känns oseriöst att leverera ett sådant hö.? Sen är det mycket pengar för mig- 7500 kr (3 ton á 2,50 kr/kg) som ska.. brännas.? Eller kan det finnas någon som vill ha det för typ halva priset, tror ni?

Och jag som trodde mitt var sämst...proteinet låg i a f på 20 på mitt hö:cool:

Dåliga värden på ett förrädiskt grönt och dammfritt, lukta-gott-hö:(

Vi får inte tag på annat till vettig kostnad här nere så det blir till att lägga till linfrökaka och annat för att klara det någorlunda.

Ja, fy vad sur man blir:(.. Har nu fått tag på nytt hö. Dock inte analyserat. Vet dock att det är andraskörd från Jämtland. Jag har dålig koll på hur mycket sämre det blir på andraskörden. Är det värt att ens kosta på en analys? Blir det ofta väldigt låga proteinhalter i en andraskörd?

Nej, inte nödvändigtvis. Mitt bästa hö fick jag från en vall som slogs i september, andra skörden. Jättebra värden var det.

Rent generellt så tycker jag att de gånger jag har fått en andraskörd så har proteinvärdena varit höga. Gräset har också varit spädare än en förstaskörd. Tidigare så har man ju fått lära sig att i en andraskörd så är det låga värden. Men faktum är att jag aldrig fått låga värden i en andraskörd och det har ju varit åtskilliga partier nu genom åren.

Kan det vara så att man skördar andraskörden tidigare än förstaskörden och att gräset inte har så bråttom med att växa som det har i början på året? Eller växer det med mer kraft just för att det redan är klippt en gång tidigare? Tar det längre tid innan det kommer i blomm om det har en tillväxtperiod efter juni/juli?

Observera att detta bara är spekulationer från min sida och inga sanningar. Det kan ju faktiskt vara så att det är en ren slump att värdena har blivit så höga på just andraskörden.

Men det bästa exemplet är för två år sedan när bonden skulle skörda andraskörden till oss så fick han vänta länge innan han kom ut på åkern för att kunna slå då ängen var så vattensank (det var tvunget att torka upp först så att man kunde köra med maskinerna där). Trots att andra skörden blev 2-3 veckor försenat så var smbr/kg 90 (dvs i klass med Kraft 90). Hade förstaskörden fått stå så länge över tiden så hade det ju blivit katastrofalt låga värden.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Det låter positivt!! Då ska jag analysera det höet iaf. Fler med erfarenheter över proteinvärden i andraskördar?

Förra året köpte jag ej tredjeskörden, september-oktober skiftet. Trodde att värdena skulle vara för låga. Långnäsa fick jag. SMRP låg på över 80 och energin på 10 :o
I stället köpte jag sen 1:a-skörd. SMRP 27 energi på 5,6 MJ...
Till samma kilopris.
Fick köpa mycket lucern förra vintern...

Jag har också erfarenheten att första skörden gärna får lite lägre proteinvärde och dessutom kan bli lite grovt. Föredrar helt klart andra skörd.

Om det är riktigt bra värden i detta höet kan du kanske ge hälften var så behöver du inte köpa riktigt lika mycket?

Hade jag varit dig hade jag ringt och påtalat säljaren om det dåliga värdet, särskilt om ni ska fortsätta köpa därifrån. Tala om för säljaren vilka värden ni helst vill ha på höet och vilka värden ni fått, så kanske det blir bättre till nästa år? Eller ni kanske kan få lite kompensation?

Ja, det skulle krävas massor av lusern och Krafft Groov med det här höet.. Har nu pratat m säljaren som därefter ordnat att iaf två av de tre tonen jag har hemma ska gå till en annan köpare här i trakten som har behov av låg proteinhalt. Det är ju en form av kompensation. Även om vi får bära och lasta en hel del hö.. Men ett ton av det gamla kan jag, som du sa, "späda ut" med det nya (om det nu är okej) så blir det nog rätt bra ändå..

Men intressant det här med proteinhalten i andra- eller tredjeskörd. Trodde att värdet per automatik sjönk.. Så fel man haft:crazy:

Ja, jag har blivit av med det usla höet redan. Ska nu analysera det nya jag hittade från en andraskörd- innan jag tar hem det. Blev smådesperat när jag såg analysen. Har aldrig sett så lågt smrp förrut. Men som Jeeves beskrev, så ser det fint ut och luktar gott också:crazy:. Man lär så länge man lever..

Sälj det som strömedel annars? Finns kanske någon kaninuppfödare som vill ha det... Men inte till foder! Vi vill också ha så högt protein som möjligt :P.

Men intressant det här med proteinhalten i andra- eller tredjeskörd. Trodde att värdet per automatik sjönk.. Så fel man haft:crazy:

Proteinet i ett hö har att göra med i vilken tillväxtfas grässtrået befinner sig i. När den har blommat så sjunker proteinhalten fort. Det är därför jag spekulerar i att proteinhalten i en andraskörd är högre. Det tar helt enkelt längre tid för strået att komma i blomm. Proteinhalten påverkas också självklart av vilken sorts gräs man har och hur mycket och när man gödslat.

Har man mycket klöver i sin vall så är tex påverkan på proteinhalten med hjälp av gödsel försumbar. På "vanlig" gräsvall så kan det dock göra väldigt mycket om man är duktig på att gödsla på rätt sätt vid rätt tid.

Om man tex klipper sina betesmarker under säsongen så kommer näringen i gräset att räcka längre till hästarna (i vissa fall långt in på hösten tills gräset dör) än om det bara får växa. Samma sak om man skiftar hagar och låter gräset få lite tid att växa. Då börjar aldrig gräset att blomma och näringen (i detta fall proteiner) finns kvar på hösten så länge gräset växer och inte vissnar.

Mvh

Tora

Tack! Nu inser jag än mer hur lite jag kan om detta. Det finns verkligen mycket intressant och nyttigt att lära sig kring betesvård och hur man bäst sköter och nyttjar vallen/betet. Även om man "bara" är konsument och inte höbonde så har man användning av sådana kunskaper för att få tag i ett så bra grovfoder som möjligt.
Irja

MItt e med rätt kasst. Framför allt finns de knappt några mineralvärden.
Men jag har fått hjälp att knapra ihop en ändå helt ok foderstat som inte kommer att bli allt för dyr.
Fanns inte så mycket aldernativ här. Svårt att få tag på hö.

här är jag med positiva erfarenheter av andraskörd. Förstaskörden i år hade en kvot på runt 6, andraskörden var på 11,2

Hurra!!!

Det låter förtröstansfullt:). Väntar nu på analyssvaret på det nya höet från andraskörd. Kan väl knappast var sämre än mitt första med smrp på 15 och en kvot på 1,84:crazy:

Även jag har sett utmärkt fina värden på andraskörd, oftast bättre än på förstaskörd, så jag håller tummarna för dig!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·
C
Foder & Strö Nu har jag fått ett problem..Bonden vi hämtar hö av (och som lovat oss allt hö vi beställt) har fått höbrist pga det dåliga vädret mm...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18