Usch, hästälskare?

Sv: Usch, hästälskare?

Det är hemskt!
Vi har en sån hage men där får dem bara gå när det är regn (om det inte öser ner), molning och svalt. Annars går dem i stora hagen där det är sämre bete (vi ska utöka och stängsla om dock och då blir det mer bete där också) men mycket träd som ger skuggao ch skydd för regn

Det kanske beror på att de inte far så särskilt illa av värme....

Man kan inte jämföra folk med hästar.

Jag håller med. Det är inte speciellt farligt för en häst med värme. Alls. De tål att gå i beteshage utan skydd mot solen. De tål ju till och med att bo i ökenländer där det är uppåt 40-50 grader på dagen och neråt 0-gradigt på natten.

Men det är lite skillnad på shettisar som är kallblod och ädlare hästar som har sitt ursprung i Orienten = mycket varmt.

tror inte dom lider speciellt om hagen är bra.
min gick i början på den här varma perioden i en skogshage med lite avbetat gräs. han avskydde det.
sista dagen jag ledde upp honom smet han och sprang ned i bostadsområdet för att beta.
i lördags flyttade jag över honom i en hage där det fläktar mer och finns gräs.
han var överlycklig, bockade runt, nått som i nomala fall inte ligger i hans natur.

min granne har "fina dressyrhästar". dom står året runt ensamna i små grushagar utan skugga där det sällan fläktar.
det mest otroliga är att det finns en stor fin gräshage med mycket bättre läge. den klipps med gräsklippare och får "ej" användas som hage. någon enstaka häst ibland i ca 30 min. då står ägaren stolt brevid och tittar på sin glada häst som sluppit isoleringscellen en stund.

det beror ju också på hur länge hästen/hästarna är ute, men rör det sig om 24/7 är det ju djurplågeri! även om hästarna har saltsten och vatten måste du kunna komma undan solen.

Har du sol 24 timmar om dygnet hemma hos dig? ;)

Det kanske beror på att de inte far så särskilt illa av värme....

Man kan inte jämföra folk med hästar.

Precis! Har dom skyddade platser i hagen, en träddunge, skog ett vindskydd m.m, och självklart vatten, så lider dom inte av solen. Våra pollar brukar faktiskt VÄLJA att stå mitt i solen, framför vindskyddet (eller solskyddet som man ju kan kalla det) eller bland träden. Sedan är det ju så att dom skyddas mkt av sin päls, både mot kyla och värme, läste någonstans om det. Pälsen fyller många funktioner, jag är så uruselt dålig på att förklara, men dom kan liksom lägga håren mot solen/vinden så att det skyddar ordentligt ... :D Men det blir ju försrört när dom rakas, så då blir dom betydligt mer känsliga, även mor värme..

i min hästs hage så står det ett gammalt hus. och väggarna ger skugga men inte mitt på dagen..ska prata med bonden om man kan bygga upp ett tillfälligt skydd.;)

...det gör våra också alltså står och hänger vid griden trots skugga längre bort i hagen.

Skillnaden är att vi är elaka hussar och mattar i vårat stall och låter stackarna (unghästarna) vara ute och plågas i solen bland alla insäkter.
Hoppas att de snart kan börja inse att de inte kommer att komma in till svala stallet.

obs jag tillhör faktiskt inte de med filosofin att hästar ska behandlas som vildhästar och vara ute jämt i ur och skur så mycket som möjligt mesta möjliga tid på dygnet och året runt.

Hmmm... jag bor på öland.. som många vet har vi allvarsbete här nere.. stooooora marker som det växer små förkrympta buskar på.. De går under världsarvet och det är mkt strikt hur man sköter sina marker etc.. man kan bla inte bygga vindskydd hursomhelst..
Dock klassas dessa beten som mkt bra och är väl eftertraktade trots sol! Men hästarna verkar inte alls ha ont av detta?
Nu ha jag stora öppna hagar utan träd men med typ blåst/bris 95% av tiden, hade dåligt samvete och tog upp dem till hagen närmast stallet men inte sjutton ställde de sig i skuggan hur jag än lockade och pockade.. därför låter jag dem med gott samvete gå på sitt öppna fält.. Med reservation vid vindstilla och värmebölja..

Sen tror jag att en enkel anledning till att många hästar inte går in i vindskydd eller skog( såvida det inte är en lösdrift de känner mkt väl) är att de är flyktdjur samt stäppdjur.. De överlever helt sonika inte ett anfall av rovdjur om de går in i en"grotta" eller skog.. De förlitar sig på sin snabbhet... Deras syn är också anpassad till detta..
Så sett till det så är det mer djurplågeri att tvinga dem gå i skogshagar eller enormt kuperat då de inte har en chans att hålla koll på "rovdjur";)

Samt att vi i svala Sverige kanske saknar perspektiv på saker och ting, som vad som är varmt till exempel...

Förra sommaren träffade jag en amerikansk arabuppfödare, bosatt i Texas. När jag träffade honom hade de precis haft en period av värmebölja; +51 grader i skuggan!

Alla deras hästar går i hagar med möjlighet till skugga, men ändå föredrog de att sova i sanden i solen. Både föl och vuxna. De verkade helt opåverkade. Däremot gick det åt en hel del vatten...

Visserligen är detta araber, som åtminstone enligt min erfarenhet är mycket värmetåliga. Mina uppsöker aldrig skugga. Någonsin! Däremot står de gärna innanför grindarna när de slöar mitt på dagen, men det beror inte på att de vill in utan på att det är färre insekter där det är bara grus och inget gräs.

Att kalla 24 grader för varmt är kanske att överdriva även för andra hästraser, om man jämför med vad hästar i de flesta andra länder klarar av.

Carina på Silver Arabians

Det där med att sova i sanden i solen känner jag igen från mina "ökenråttor" dom bara älskar detta vädret!!!! Ligger och solbadar när det är över 30+ i skuggan och man själv håller på att omkomma....hmmm dessa älskade araber.

FiaPiaLisa

:rofl::rofl::rofl:

trodde att du menade riktiga råttor.. kopplad dock inte hur de kunde vara araber!! Ibland läser man tokigt....

Håller med om att det är grymt att låta hästar gå i hagar utan skugga.

Våra hagar har mkt skugga...dock står hästarna (halvblod och araber) ändå mkt mitt i solen och vilar.
Sålänge de har möjlighet till skugga så får de stå vart de vill.

Min arab hatar flughuvor, hon får av sig dem såfort de kommit på:D Hon brukar dock inte få irriterade ögon..det är dock värre för de ljusa hästarna så de får alltid huva när det är mkt flugor.

Visst alla hästar vill itne stå i skuggan, men för det tycker jag att de SKA finnas tillgång till skugga..

Håller med här..
vi ska inte tro att hästar är människor och känner som vi angående vädret och temperaturen. Men de ska ha möjlighet att välja.

Det är vädigt vanligt att man åker förbi såna hagar! I vårt stall har vi någon slags skugga i alla hagarna. Så alla ni som inte har det och läser det här, fixa det!

Jag håller med i våran hage så finns det på ett ställe i hagen massor med träöd som ger mycket skugga & där gillar våra hästar att hålla till så ni som inte har träd eller något i hagen, skaffa allafall ett skjul

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 899
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka