Usch, hästälskare?

Sv: Usch, hästälskare?

-KL-

jag måste erkänna att vi tyvärr inte har speciellt mkt skugga i våra hagar. men det finns! det gör det! däremot, ser jag ALDRIG hästarna där.. de står alltid i solen.. speciellt lilla fölis, han lägger sig alltid och sover i solen..

Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.

Carina på Silver Arabians

PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.

:bow::bow: Håller med! Visst måste hästars värmetålighet diskuteras när man pratar om skugga eller avsaknad av skugga, konstigt vore väl annars! Våra hästar har åxå tillgång till skugga men utnyttjar den aldrig.

Kicki :)

Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Jag har inga förslag min låter mig bara sätta på den inne i stallet sen är det försök till att få av den så fort hon kommer ut i hagen :D Inte har hon fattat att det är för hennes eget bästa inte utan ser hemskt nöjd ut så fort hon fått av sig den och vägrar bli infågad när hon väl fått av den. (skulle jag komma ut efter ca 1 timme får jag snällt fånga henne men inte när hon precis fått av sig den.)

Till TS - Alla har inte möjlighet till skydd och även de som har det så är det inte alltid hästarna använder det. Jag har naturligt skydd i mina hagar men knappt något i den ena hagen där mina hästar står i nu. (ska snart flytta hem dem till eget stall) Blir det för varmt så får man ta in hästarna lite.

Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Min förra häst vägrade ha flughuva på sig och för att slippa ha ögonen fulla av flugor så använde jag mig av Fyra Ess salva - den med lite tjära i (bruna burken).

Den funkar alldeles utmärkt att smörja in i ansiktet, så jag smörjde in ett tunt lager runt ögonen och det funkar bra. Inte farligt för hästens ögon och flugorna håller sig borta.

/Lizzie

*KL*

Det här med stå i solen vas skuggan.

Jag har under åren märkt att vad de väljer är väldigt beroende på vad de erbjuds. Mina har skog på sommarbetet om de vill. De står SÄLLAN där, ofta så ligger de som utslagna i stekande sol. Om de däremot får möjlighet att gå in i ligghall så söker de skugga i den.

När bromsarna kommer söker de skuggan i skogen.

Att de inte söker skugga i skogen innan bromsen misstänker jags tarkt ha att göra med att i skuggan i skogen huserar MYGGEN. Stekande sol och det är 'bara' flugor utanför bromssäsong. I skogen är det mygg. Så svalt och mygg, eller hett och inga mygg och de väljer hett. Om de däremot kan ha hett (med el utan flugor) och svalt flugfritt så väljer de svalt.

När bromsarna kommer uppgraderas skogen, för mygg och skugga eller bromsar och sol gör att de kommer undan 'både och' i skogen, och står där och häckar.

Om jag har dem i vinterhagen, där det inte är myggor i skogen, så söker de ofelbart svalka där när det är som varmast.

Så, att de inte söker skugga fastän de har det kan bero på att skuggan medför ANDRA nackdelar.

Sen är givetvis olika hästar olika värmekänsliga/värmetåliga. Fbldonnan (mörkbrun) påverkas ganska ordentligt av värmen och är svettig bara av att stå i den om hon inte har flugtäcke. Valacken (skimmel) är helt oberörd, och åringen (mörk) är ngonstans mitt emellan, tyckter det blri väl varmt när det är 40 grader och däröver i solen, men bekymras inte nämnvärt annars.

Jag skulle inte erbjuda bete utan skugga, då skulle jag sätta upp något som ger skugga. Sen om de 'använder' skuggan eller ej lägger jag mig inte så mycket i, men de ska ha möjligheten anser jag. Och helst lösdrift, tämligen idiotiskt att det krävs vintertid men inte sommartid egentligen. Däremot 'förfasas' jag INTE av att se andras hästar gå utan skugga, sålänge de har VATTEN. Jag blir dock lika arg när jag ser hästar på ett fält i stekande sol med omkullsparkad, tom vattenbalja som när jag ser hästar hässjandes instängda i en kokhet bil en solig dag..

Min förra häst vägrade ha flughuva på sig och för att slippa ha ögonen fulla av flugor så använde jag mig av Fyra Ess salva - den med lite tjära i (bruna burken).

Den funkar alldeles utmärkt att smörja in i ansiktet, så jag smörjde in ett tunt lager runt ögonen och det funkar bra. Inte farligt för hästens ögon och flugorna håller sig borta.

/Lizzie

Liten varning bara, vissa hästar får som brännskador av kombinationen fyra ess och sol, det 'kokar' på huden och resultatet blir inte trevligt. Andra får inga som helst problem (like Lizzies häst). Om man har känslig häst brukar helosan sol eller vanlig helosan fungera bättre.

(Och ofta kan man lura de där som vägrar huvor/flyweil med en sån flyweil som det inte behövs grimma till, men vissa är envisa som synden och vill bara inte ha något krafs för ögonen)

Liten varning bara, vissa hästar får som brännskador av kombinationen fyra ess och sol, det 'kokar' på huden och resultatet blir inte trevligt. Andra får inga som helst problem (like Lizzies häst). Om man har känslig häst brukar helosan sol eller vanlig helosan fungera bättre.

(Och ofta kan man lura de där som vägrar huvor/flyweil med en sån flyweil som det inte behövs grimma till, men vissa är envisa som synden och vill bara inte ha något krafs för ögonen)

Jag kan förtydliga att jag stryker på super, supertunt med Fyra ess salva (pga kokrisken). Eftersom det är stark tjärlukt på salvan så räcker det med att ta ev rester man har på fingrarna och dra ut runt på huvudet på hästen.

Sedan kan naturligtvis hästar vara olika känsliga.

/Lizzie

kl

Min häst väljer att stå på platån där det fläktar. Skuggan uppsöker de på eftermiddagen. Sover gör de på öppnaste stället där de har bra sikt över omgivningen.

Hon har nu ingen huva eller flyweil, vi har inte så mycket insekter än.
Flughuva gillar jag inte, hon är märkbart irriterad av att se sämre och rullar hon sig i leran (vilket hon gör) ser hon ingenting genom lermasken.

Alternativet är grimma med flyweil, kan dock skapa skav så det använder jag inte konstant.

Håller med.
usch för de folk som gör så mot sina djur.
Mina 2 hästar har en 6ha hage att gå i, det är MASSOR med skog och skydd, men dom vill inte vara ute på dagen ändå, vill gå in vid 9 på morgonen och sen går dom ut igen vid 7-8 på kvällen. Skönt för dom iaf.
Usch, vill inte tänka på alla hästar som står mitt i stekheta solen, och inte kan göra nåt åt det.. usch och fy! :(

Vi har skog i den hagen hästarna står i nu, men de går aldrig in där utan står hellre i solgasset och latar sig.

Så har mina hästar med. Mina står aldrig i skuggan. Många skriver om hur viktigt det är med vatten i hagen. Och det är det ju. Tyvärr så har jag i sommar sett att många hästar står utan saltstenar i hagen. Tänk på att saltet är viktigt för dom.

om du läsaer hela tråden så ser du att det inte är särskilt farligt....

Upptäckte igår att mitt på dagen börjar det komma skugga i "min" hage men Flashen flyttade sig från skuggen hela tiden ju mer som kom :D

Samt att vi i svala Sverige kanske saknar perspektiv på saker och ting, som vad som är varmt till exempel...

Förra sommaren träffade jag en amerikansk arabuppfödare, bosatt i Texas. När jag träffade honom hade de precis haft en period av värmebölja; +51 grader i skuggan!

Alla deras hästar går i hagar med möjlighet till skugga, men ändå föredrog de att sova i sanden i solen. Både föl och vuxna. De verkade helt opåverkade. Däremot gick det åt en hel del vatten...

Visserligen är detta araber, som åtminstone enligt min erfarenhet är mycket värmetåliga. Mina uppsöker aldrig skugga. Någonsin! Däremot står de gärna innanför grindarna när de slöar mitt på dagen, men det beror inte på att de vill in utan på att det är färre insekter där det är bara grus och inget gräs.

Att kalla 24 grader för varmt är kanske att överdriva även för andra hästraser, om man jämför med vad hästar i de flesta andra länder klarar av.

Carina på Silver Arabians
Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.

Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.

Det har faktiskt viss betydelse, rasen alltså. Sen är de individer allihop och man ska inte generalisera.

Men araber och andra fullblodsraser t ex, har en bättre förmåga att svalka sig i hetta och under/efter hårt arbete, i och med att de har en tunn/are hud och päls t ex. Det gör att de har större värmeavgivning/värmeförlust till omgivningen, vilket är en fördel i hetta då de kyls av bättre. Samtidigt är det på bekostnad av värmehållningen..

Kallblodsraserna har tjockare hud och päls, och därmed en bättre värmehållning. Vilket är negativt vid hetta men positivt vid kallare väder.

Generellt sett alltså, det finns undantag i alla möjliga versioner.

Samma sak gäller för övrigt även med hull, en tjockare häst med större fettlager har en bättre värmeisolering än en tunnare häst med mindre fettlager.

SÅ, helt ute och cyklar är inte carinaso.

FÄRGEN inverkar en del med, ljusa färger (skimlar t ex) är bättre i värmen än mörka färger.

Sen, med en arabherre som är helt oberörd av vilken hetta som helst, han är lika pigg och glad och jobbar gärna i 35 gradig värme som i 15gardig, och med ett arabsto som formligen 'dör' i värmen så vet jag ju att det är stor individskillnad. Men det är inte helt out of the blue att rasen spelar in. För med rasen följer hud, päls osv som 'hängt med' sen ursprungsklimatet - och som är bra/mindre bra lämpat för stor värmeavgivning t ex

Det är ju väldigt individuellt från häst till häst vad dom tycker/ inte tycker om. Men överlag tror jag att hästar klarar värme och kyla bättre än människor. Sen tror jag att pälsens på sommaren fungerar mera som solskydd än för att hålla värmen. Vatten och salt i hagen!

Till er som inte har skugga i hagen och bygger nån form av ligghall, så blir det ju kokhett under ett plåttak, och dessutom vindstilla. Inte så mysigt kanske.

Alexandra W: Bra skrivet!

Var skrev hon att ursprungslandet skulle ha någon betydelse?

Hästen får välja själv om den står i skuggan eller inte men den har rätten att få VALET tycker jag.

det beror ju också på hur länge hästen/hästarna är ute, men rör det sig om 24/7 är det ju djurplågeri! även om hästarna har saltsten och vatten måste du kunna komma undan solen.

Jag vet att dom inte lider speciellt mkt av det, men de hästar som inte alls har något val. MÅSTE stå i solen hela dagen. Borde finnas skugga så att dom iaf kan välja! Det är dom jag menar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 899
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka