Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.
Carina på Silver Arabians
PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.
Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.
Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.
Min förra häst vägrade ha flughuva på sig och för att slippa ha ögonen fulla av flugor så använde jag mig av Fyra Ess salva - den med lite tjära i (bruna burken).
Den funkar alldeles utmärkt att smörja in i ansiktet, så jag smörjde in ett tunt lager runt ögonen och det funkar bra. Inte farligt för hästens ögon och flugorna håller sig borta.
/Lizzie
Liten varning bara, vissa hästar får som brännskador av kombinationen fyra ess och sol, det 'kokar' på huden och resultatet blir inte trevligt. Andra får inga som helst problem (like Lizzies häst). Om man har känslig häst brukar helosan sol eller vanlig helosan fungera bättre.
(Och ofta kan man lura de där som vägrar huvor/flyweil med en sån flyweil som det inte behövs grimma till, men vissa är envisa som synden och vill bara inte ha något krafs för ögonen)
Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.Samt att vi i svala Sverige kanske saknar perspektiv på saker och ting, som vad som är varmt till exempel...
Förra sommaren träffade jag en amerikansk arabuppfödare, bosatt i Texas. När jag träffade honom hade de precis haft en period av värmebölja; +51 grader i skuggan!
Alla deras hästar går i hagar med möjlighet till skugga, men ändå föredrog de att sova i sanden i solen. Både föl och vuxna. De verkade helt opåverkade. Däremot gick det åt en hel del vatten...
Visserligen är detta araber, som åtminstone enligt min erfarenhet är mycket värmetåliga. Mina uppsöker aldrig skugga. Någonsin! Däremot står de gärna innanför grindarna när de slöar mitt på dagen, men det beror inte på att de vill in utan på att det är färre insekter där det är bara grus och inget gräs.
Att kalla 24 grader för varmt är kanske att överdriva även för andra hästraser, om man jämför med vad hästar i de flesta andra länder klarar av.
Carina på Silver Arabians
Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.
Fast jag tror inte att ursprungslandet har någon större betydelse. Det är nog mer här ocn nu som gäller. Jag vet många mörkhyade människor som tycker det är varmt i sverige nu. Enl. dig så skulle ju dom med fixa värmen och kanske tom frysa ihäl på vintern ju.
Hästen får välja själv om den står i skuggan eller inte men den har rätten att få VALET tycker jag.