Usch, hästälskare?

Sv: Usch, hästälskare?

Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.

Carina på Silver Arabians

PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.

??? Så bara för att grannens häst och ett antal andras häst inte söker skugga så behöver inte min häst skugga? Om man nu inte kan erbjuda skugga hur ska man veta att hästen inte har behov av skugga? Eller hästen föredrar solen 99 dagar men vill stå i skydd den hundrade dagen. Är det inte lika bra att förespråka skugga om utifall att.

Mina hästar står inne i lösdriften de hetaste timmarna under juli månad, grannens hästar står ute i skugglös hage. Undra om grannens hästar vill ha skugga eller mina känner sig tvingade att gå in i skuggan bara för de har tillgång till den.

PS den frågan såg jag mest ur ett förmänskligat perspektiv. ang varför de står och häckar ute i solen medan vi människor söker skugga.

Senast ändrad av en moderator:

Visst, så kan man ju tolka det om man vill... Eller så kan man tolka det som att de som verkligen inte har någon möjlighet att ordna skugga till sina hästar kanske inte behöver ha så mycket ångest och ont i själen för det, som de får när de läser en del av de andra inläggen i tråden.

Carina på Silver Arabians

PS Och det diskuterades visst hästars värmetålighet. Exempelvis varför många faktiskt ofta väljer att stå i solen, fastän skugga erbjuds.

:bow::bow:
Felet på oss människor är att vi förmänsklar djuren istället för att låta djur vara djur.. Precis som Carina skriver så tål hästarna mer värme än vad vi människor tror.. och det finns ju faktiskt en anledning till att hästarna väljer att stå i solen även fast skugga erbjuds..Det vi däremot måste vara riktigt nogranna med är att vi erbjuder hästarna vatten och har vatten i hagarna hela tiden..:crazy:

//Carro

Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Har liknande problem med min fjording :crazy:

Det kanske beror på att de inte far så särskilt illa av värme....

Man kan inte jämföra folk med hästar.

Nej det är klart, de ska man ju inte :p Blir lätt så i bland. Men skönt att komma in verkar de tycka iaf :)

Det är nog upp till var och en, mina hästar har skydd av skog och träd, men dom står bara och jäser i solen dom går in i skogen på kvällen när knotten och myggen kommer men inte på dagen när det är 35* i solen då står dom bara och hänger i solen.

??? Så bara för att grannens häst och ett antal andras häst inte söker skugga så behöver inte min häst skugga? Om man nu inte kan erbjuda skugga hur ska man veta att hästen inte har behov av skugga? Eller hästen föredrar solen 99 dagar men vill stå i skydd den hundrade dagen. Är det inte lika bra att förespråka skugga om utifall att.

Så om några har möjlighet att låta hästarna beta mot en sjö, och därmed bada, så måsta alla hästägarre ha en sjö till sina hästar?

:bow::bow:
Felet på oss människor är att vi förmänsklar djuren istället för att låta djur vara djur.. Precis som Carina skriver så tål hästarna mer värme än vad vi människor tror.. och det finns ju faktiskt en anledning till att hästarna väljer att stå i solen även fast skugga erbjuds..Det vi däremot måste vara riktigt nogranna med är att vi erbjuder hästarna vatten och har vatten i hagarna hela tiden..:crazy:

//Carro

:bow::bow::bow:

Vi har rasthagar utan direkt skugga o våra hästar lider inte, vill de in ställer de sig vid grinden o vi tar in dem.

Mina hästar tycker det är skönt att komma in i stallet där det är svalt och där dom slipper jobbiga insekter..
;)

Japp, här hos oss finns gott om träd och skugga men även här står de vid grindarna hela dagen. Möjligen fläktar det mer där än bland träden.

Ja, vi har en på jobbet som jag tror ska storkna varje dag... hon lägger sig raklång och bara flämtar....

Det finns inte skugga i nån av hagarna.... :( tävlingshästarna går med täcken, helt svettiga vid intag...

Äsch. Hästarna klarar sig alldeles utmärkt.
Jag vill helst att mina hästar ska ha skydd i hagen, men de är uppenbarligen inte av samma åsikt :D
Eftersom de står i solen jämt.

Det enda de söker skydd mot är när det är som värst med alla flygfän.

Jag har heller inte flughuva eller liknande då hon tydligen inte vill ha det på sig.
Däremot smörjer jag alltid in runt ögonen så det ska bli så lite kryp som möjligt runt.
Samt att hon självklart går med hästkompisar (som älskar henne :angel: ) och därmed hjälps de åt att vifta bort krypen.

mina två pållar går just nu utan nån skugga vilket ja inte riktigt gillar :crazy: men ja kan inte göra så mycket åt de för stunden . ska dock bygga ett skydd här under sommaren så dom får skugga tills dess brukar ja ta in mina hästar två timmar mitt på dagen dom varmaste dagarna å sen brukar ja spola av dom me vatten oxå så dom får kyla av sig vilket dom :love: sen har dom alltid ett helt badkar me vatten som byts varje dag :)

KL

Är så glad att vi har en stor fin hage med liten bit skog och en bit inhägnad å där hästarna alltid har svalt, färskt vatten. :3 Inte för att de alltid står i skuggan, men men.. lite mycket insekter bara, men man kan ju inte ha det perfekt.

Mina hästar har skugga i sin hage men ändå väljer dom o stå ute på fältet i gassande sol

*kl*

Mina shettisar står inne i sin lösdrift de varmaste timmarna varje dag och har gjort så ett tag redan. Om det sen är för att komma undan solen eller insekterna låter jag vara osagt.;)
De går i alla fall ut och betar en stund, så in i lösdriften och så ut och betar igen. Oftast ligger de och vilar inne i skuggan, så jag tror de njuter av den...

Det där med flughuva är en jättebra ide tyvärr har inte min häst förstått det. Jag har provat flera olika lösningar på flugskydd och hon låter mig snällt montera dem och ser helt nöjd ut (står lös i hagen). Tyvärr räcker det med att jag sätter mig i bilen för att åka hem så tar hon raskt av sig flugskyddet. Betesägaren förra sommaren skrattade åt oss eftersom det var så tydligt att hon tog av sig det när jag åkte.
Innan någon kläcker ur sig ilskna kommentarer om brist på flughuva så kan denne gärna ge ett fungerande förslag på hur man får HÄSTEN att vilja ha flughuvan på sig.

Funkar inte ens ett flugpannband (flyveil)?
Min häst vill inte heller ha huva, spelar ingen roll vad jag gör, den åker av. Men flyveilen har hon inget emot.

Båda mina araber står i skuggan när solen gassar. Likaså gör islandshästarna, nordsvenskarna och halvbloden vi har haft.

Kanske beror det på vilken typ av skydd man har? Vi har träd, men kanske skulle de inte gå in i en ligghall.

Jag tycker att hästarna ska få välja om de vill stå i sol eller skugga, och att de absolut ska erbjudas både och. Och jag tycker att alla de som inte har både skugga och sol i hagen ska ha dålgt samvete.

Fast hellre ingen sol än ingen skugga, om man nu måste välja..anser jag.. (alltså.. ändå utomhus, men om hagen ligger i en skog eller nåt)
Mina har väl mest sol, men skugga med.

jag tycker att det är viktigt med skugga, tänk om vi skulle stå i solen hela dagen utan skugga, usch, de har ju tillomed päls.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 899
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka