Urkalkning strålben

falos

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en 4 årig hopphäst med otroligt bra stam till ett mycket bra pris. Hästen har röntgenfynd i ena hoven, den är något urkalkad i strålbenet. Den går igenom en besiktning med böjprov etc U.A och har aldrig vart halt, det är av ren slump att de hittade fyndet då köpare ville ha hästen exportröntgad. Bör jag köpa eller inte köpa? Som sagt det är en otroligt fin och korrekt häst med toppstam till ett mycket bra pris. Någon med erfarenheter?

Jag har blivit erbjuden att köpa en 4 årig hopphäst med otroligt bra stam till ett mycket bra pris. Hästen har röntgenfynd i ena hoven, den är något urkalkad i strålbenet. Den går igenom en besiktning med böjprov etc U.A och har aldrig vart halt, det är av ren slump att de hittade fyndet då köpare ville ha hästen exportröntgad. Bör jag köpa eller inte köpa? Som sagt det är en otroligt fin och korrekt häst med toppstam till ett mycket bra pris. Någon med erfarenheter?

Jag hade inte köpt. Hade den varit typ 8-9 och tävlat hela tiden med den skadan hade jag inte bekymrat mig, men det är bara 4 och har inte belastats alls.

Det är väl rätt så typiskt att en häst med superstam och billigt pris har något fel som gör den just billig. Hade det varit obetydligt så hade priset inte varit lågt

Givetvis är det så, dock är det min tränare som säljer den genom uppfödaren. Veterinären menar på att det är såpass lite att det inte bör påverka den i framtiden. Vilket man omöjligt kan veta innan det händer. Veterinären menar också på att det troligtvis uppkommit under hästens tillväxt, vad det säger är lite oklart.. Den är riden och tränad, visad på treårs test med bra resultat så visst är den tränar och belastad utan några problem. Det gör mig kluven jag kommer ha den som hobbyhäst, träna och tävla lite, rida i skogen etc.

Hur ser försäkringen ut? Om den blir halt av det, är det då "over and out" eller kan man göra något? Det framgår inte om det är sto eller valack (hingst). Om det är ett sto, är det lämpligt att avla om det visar sig att inte hålla för ridning? Det blir ju en chansning och det verkar du vara medveten om. Så om du är beredd på att det inte håller och att "förlora" både häst och pengar så varför inte? Priset ska ju vara satt utifrån förutsättningarna.

Strålbensproblem är big no no i min värld. Å andra sidan, beroende på pris och stam så hade jag kunnat tänka mig att köpa den _billigt_ (vet inte vad som är billigt för dig) om det är ett sto. Men då hade jag betalat för den som avelssto och inte ridhäst och hoppats på det bästa.

Den har inga reserveringar i försäkringen, jag får ge 15000. Stammen är av högstaklass. Dock är han valack, men med tanke på att de inte finns några reserveringar så är det ju ett plus, men givetvis är det en chansning. Men samtidigt röntgar du 50 hästar som går på banan kanske 20 av dem har samma problem utan att visa något? Det kan ju bli ett kap och det kan ju bli problem, men erftersom det går att livförsäkra så kommer jag inte göra någon större förlust om det skiter sig. Han är en väldigt trevlig häst med perfekta hovar och ben samt fin exteriör.

Jag säger nog köp den om du är helt införstådd med att du kan mista både häst och pengar. Den kan ju hålla alldeles utmärkt i 10 år till eller gå sönder imorgon. Den kan i och för sig faktiskt bryta benet också. ;)
Haha ja visst är det så, allt kan ju hända. Ja isåfalll gäller det ju att vara helt införstådd med vad som kan uppstå och diverse konsekvenser. :)

Den har inga reserveringar i försäkringen, jag får ge 15000. Stammen är av högstaklass. Dock är han valack, men med tanke på att de inte finns några reserveringar så är det ju ett plus, men givetvis är det en chansning. Men samtidigt röntgar du 50 hästar som går på banan kanske 20 av dem har samma problem utan att visa något? Det kan ju bli ett kap och det kan ju bli problem, men erftersom det går att livförsäkra så kommer jag inte göra någon större förlust om det skiter sig. Han är en väldigt trevlig häst med perfekta hovar och ben samt fin exteriör.

Går att livförsäkra? Bolaget kommer ju inte betala ut för något som kan härledas till strålbenet om den inte är försäkrad innan det upptäcks (typ sedan födseln).

Går att livförsäkra? Bolaget kommer ju inte betala ut för något som kan härledas till strålbenet om den inte är försäkrad innan det upptäcks (typ sedan födseln).
Då hästen inte är behandlad för något finns det heller inget problem och det som av en slump upptäckts är därför inte registrerat. Därmed är hästen "frisk" och försäkringsbolaget har därför inga reservationer då hästen aldrig har vart skadad eller sjuk.

Då hästen inte är behandlad för något finns det heller inget problem och det som av en slump upptäckts är därför inte registrerat. Därmed är hästen "frisk" och försäkringsbolaget har därför inga reservationer då hästen aldrig har vart skadad eller sjuk.

Fast du bekräftar att hästen är fullt frisk vad du vet när du tar över försäkringen. Du vet ju att hästen inte är det och då begår du försäkringsbedrägeri.

Jag hade inte köpt, inte utan fler röntgenplåtar. Finns det urkalkning på ett ställe kan det finnas på flera.

Det hade vart intressant att höra lite om "problemet" från någon som haft häst med samma problem! Hur det fungerat osv.

Jag hade en häst som fick den diagnosen efter hälta, då det var det man kunde se på röntgen.
När han senare fick en MRI på den hoven visade det sig inte alls vara strålbenet han hade ont av utan något helt annat, så hans urkalkning gav honom ingen hälta, så visst kan de ha detta utan att ha ont av det. Han var ändå 12 år och gått en del när urkalkningen upptäcktes
Vad man kan titta efter är om han sätter i tån först när han går, det brukar vara en indikation på att strålbenen gör ont, sedan kan man ha specialskor för att avlasta och hjälpa

En fd stallkamrat hade en häst som va 10 år som helt plötsligt fick en diffus hälta på betessläpp. Efter flera behandlingar m.m. Så hittade man att det va urkalkning, denna hästen blev avlivad.

Det är ju lite att köpa grisen i säcken. Han kan hålla 6 mån el 6 år vem vet. Bara du är medveten om att han kan behövas tom tas bort (känslomässiga) och att du aldrig kan få tillbaka pengarna så att säga. Kan ju aldrig livförsäkra honom mer är 15000 tex.

Så har du ekonomin och klarar den känslomässiga delen så skulle jag köra på det. Men har du tex en knaper ekonomi så hade jag inte gjort det.

Kan också berätta att jag gjorde en liknande grej med en häst. Den gick igenom ua vid böjprov men reagerade vid palpation (stavning?). Vet misstänkte SI leden men att det inte skulle vara några problem bara han fick muskler och bättre hull.

Jag chansade och la ner över ett år och flera vet tittade på honom under denna tiden. Till slut valde jag att röntga och ultraljuda och det visade sig att han inte är användbar alls.
Men detta är något jag räknat med från början och visst jag har förlorat pengar men lärt mig mycket med den hästen. Tex att nästa häst inte är något "projekt" för det ger mycket bekymmer..

Liknande trådar

Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 274
Senast: citrus
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 119
Senast: Wonderwoman
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 587
Senast: Kingsland89
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 772
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar