Urkalkning strålben

Veterinären har ju sagt att det inte bör påverka, vilket för mig betyder att det inte finns några garantier.

Garantier finns aldrig. Om någonting.
Jag har genom åren pratat tillräckligt med veterinärer för att inse att de säger en hel del med sina uttalanden, även om de aldrig kan garantera någonting. Och när veterinärer jag genom åren talat med sagt att det "inte borde påverka" eller "troligen inte påverkar" så då tror de verkligen inte att det kommer att göra det. Men de just kan inte lova. Men ffa att de menar/bedömer/tror något helt annat då, än när de säger "det är svårt att säga" eller egentligen den 'värsta' - "det kan gå, men..."

För bog ser även du skillnaden i vad vet tror om utgången i följande två citat?

1 "Det förefaller osannolikt att detta kommer påverka hästen på något vis varken nu eller framtiden, och bedöms som bifynd utan relevans för användbarheten även om inga garantier kan ges".

2 "Det är oklart om röntgenfyndet har klinisk signifikans men dess placering talar för att risken för ledretning med tillhörande inflammation är överhängande. Prognosen är avvaktande och bedömninga av påverkan på och relevans för användbarhet är osäker".

Jag tror att man måste veta vad det är för veterinär som sagt det. För veterinärer är människor och har olika kompetenser. Det finns ju veterinärer som glatt säger att ston med medfödda defekter är lämpliga för avel.
Så om man ska lite på detta uttalande från veterinären bör man se till att få det skriftligt. Får man det så är det troligen en kunnig veterinär som förstår vad det handlar om. Men mest troligt är att veterinären inte vill sätta det på papper.

Men allvarligt talat. Får man en fyraårig välstammad häst för 15' så förstår man garanterat i de allra flesta fall att det finns en orsak? Jag fattar inte hur alla går på om att TS kommer bli lurad - TS vet exakt vad hen ger sig in på? Men vill kolla runt lite vad andra har för erfarenhet om just detta.

Men allvarligt talat. Får man en fyraårig välstammad häst för 15' så förstår man garanterat i de allra flesta fall att det finns en orsak? Jag fattar inte hur alla går på om att TS kommer bli lurad - TS vet exakt vad hen ger sig in på? Men vill kolla runt lite vad andra har för erfarenhet om just detta.

Håller med. I dag får man inte ens en 4 åring av halvblodstyp utan stam för 15.000 om den är frisk... TS vet ju om fyndet så det handlar inte om att hon kommer bli lurad. Frågan är om det är värt att ta risken. Som sagt, jag hade visat plåtarna för flera veterinärer, helst någon jag känner och litar på.

Nej, jag hade inte köpt men lyssna på din magkänsla och gör vad du själv vill och tycker. Du är ju införstådd verkar det som.

Man kan ju inte jämföra hur en privatperson och en uppfödare/näringsidkare värderar. En näringsidkare har en kostnad för en "vara" som den inte har användning för. Platsen kan t ex behövas/vara räknad med för årets uppfödningar. Hellre minska skadan genom att sänka priset rejält och få sålt (ö h t) än att försöka få ut ett bättre pris och att det drar ut på tiden. Här brukar proffs vara betydligt mer realistiska och ekonomiska än privatpersoner (som inte lever på att sälja hästar).
Erfarenhet av strålben: Foderponny (7 år om jag inte minns fel) som skulle köpas blev aningen kort i steget, visade sig vara strålbenet. Gick tillbaka till ägaren och såldes så småningom till ridskola, där den gick i cirka 10 år, deltog i lokala tävlingar etc. Som jag förstod det hade den inga problem med strålbenet senare. Avlivades av annan orsak. Som jag fick det förklarat då var att en del hästar drabbades av detta i unga år och att de sedan kunde bli bra. Hovslagare menade också att rätt beslag kunde hjälpa.
TS: Finns det ngn möjlighet att ta hästen på foder om du är osäker? Kanske är säljaren i stort behov av att få en ledig plats i stallet och kan tänka sig det?

Men allvarligt talat. Får man en fyraårig välstammad häst för 15' så förstår man garanterat i de allra flesta fall att det finns en orsak?

Hela cyberspace är full av folk som vill driva rättsprocesser för de anser sig lurade av säljaren, trots att det är helt uppenbart att en häst som går stadigt på LA-nivå knappast kommer slumpas bort för 10 000 kr. Vi kan ju bara se här hur många som skapar trådar där det står rätt klart att varningssignalerna blinkade och tjöt från första stund, men vill man tro så går det att bli lurad.

Nu är ju TS väldigt insatt och vill höra erfarenheter, men det är ju också andra som läser tråden. Själv håller jag (numera) häst enbart för nöjet att rida (just nu håller jag inte häst alls) och hade alltså inte varit ett dugg sugen på gambling med allt vad det kostar (uppstallning, veterinärundersökning, ev. behandling, inköp etc) utan vill ha bättre odds för att få rida.

Men allt handlar ju om hur sugen TS är på risken, jag ser den som rätt stor, andra som mindre/obefintlig.

Jag som uppfödare (men inte på långa vägar så stor som @athena) hade lätt kunnat sälja en sån häst för den prislappen. Och har precis gjort (eller nästan, 20+moms och lite andra problem och inte en sån superstam). Man får inte glömma vad det kostar att ha kvar den och se om den håller. Försäkringar, foder, stallplats där någon annan kunnat stå, hovslagare, träningstid etc. Och sen ska man försöka sälja och måste ändå gå ner i pris för att hästen har problemet kvar (även om det inte visat sig på ?? år). Är någon annan villig att försöka och vet vad de ger sig in på, varsågod! Men för mig är det viktigt att man vet vem man säljer till i så fall så att personen har tillräckligt med vett och kunskap att förstå om det inte fungerar. Så hästen inte behöver fara illa. Till en random person på blocket, aldrig.

Hej ! Min häst blev diagnosticerad med urkalkade strålben båda fram, värst vänster fram då han var 12 år. Han skoddes med sjukbeslag (ett järn som skyddade strålen smiddes på skon) och igångsättning enl .vet rek. Han var ohalt ca 4 månade efter det. Men jag fick lära mig att det är väldigt underlagskänsligt och sedan tränades han försiktigt (har även KS men det är en annan historia)
Då fanns det ett preparat som heter Tildren som hade använts på hästar med bl. strålbensurkalkning. Vi gjorde inte den behandlingen , men däremot fick han kalk (Steeel Joint) och ett och ett halft år senare syntes inte urkalkningen på röntgen. Han hade dock inga "Lollipops" (som det verkar vara dålig prognos på )utan mitt i strålbenet såg det ut som ett litet hål. En vet. kan det bli bra men jag skulle iinte köpa en häst med den prognosen, så ung också. Även om den är billig. Det kostar ju att hålla en häst. Strålbenet är viktigt, stora böjsenan fäster in där.

Liknande trådar

Hästvård Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor...
2
Svar
29
· Visningar
8 274
Senast: citrus
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 119
Senast: Wonderwoman
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 587
Senast: Kingsland89
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 772
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar