Efter flera månaders letande har jag till slut hittat en jättetrevlig häst som jag verkligen gillar. Vi besiktigade henne för två veckor sedan, men hon hade då en liten hälta V.F. vid longering på hårt underlag. Vi bestämde oss för att avvakta och jag tog med henne hem på ett foderavtal i väntan på nästa besiktning. Efter en vecka var hon helt ohalt och jag började rida henne på veterinärens inrådan. I förrgår besiktigade vi om och hästen var 100% UA på kliniska besiktningen. Däremot visade det sig efter röntgen att den hade osteochondros på vänster bakknä. Inga lösa bitar, utan såg ut som en krater på röntgen. Har i dagsläget inga gallor eller symptom av detta.
Jag får köpa hästen till ett rabatterat och skäligt pris. Hästen är försäkrad i Agria Guld A1 för hela beloppet jag får köpa för.
Såklart kan ingen här säga om hästen kommer bli halt eller inte. Men jag vill gärna ha eran input. Är så otroligt velig just nu.
Sen ni som är avelskunniga: Hästen har mycket trevlig stam med meriterat möderne. Utesluter den här typen av röntgenfynd att man kan använda henne i avel?
Om priset är såpass reducerat att det inte går att köpa en "felfri" häst med likvärdig potential för samma pengar hade jag köpt. I bästa fall har du fått en riktigt fin häst att ha många år framöver, i värsta fall får du troligen tillbaka större delen av köpesumman på försäkringen. Se bara till att ta över befintlig försäkring och absolut inte nyteckna eller ändra = reservationer.
Självfallet är det relevant huruvida veterinären bedömer fyndet också, tror inte veterinär att det kommer påverka (de kan ju aldrig garantera) hade jag köpt. Ser veterinären att det är något som troligen kommer att leda till problem så avstå. Det finns många fullt fungerande hästar med samma typ av fynd, även på hög nivå