Nu skall man ju inte bara försköna ett sånt beteende heller.Han kollar nog läget lite, min ena stora gjorde så för mig en gång.. Dessvärre var att jag hade inte stängt dörren utan hon travade ut och hela vägen till grannens lösdrift där han har kor.. lite lagom pinsamt att komma bort och hämta hästen .. Jag fick vara lite extra bestämd ett tag sen gjorde hon inte om det. Det är sånt där som kan hända med hästar ibland, oavsett ålder.. även gamlingar kan testa gränser Sen är det ett dilemma när fler hanterar och en häst lyckas komma undan med saker, de lär sig lätt när de kommer undan med hyss.. håller med mackan och häxan i deras svar.
Jag hade en ponny som drog ofta bara man gick till hagen, inte så kul när inte ens min far klarade av att hålla henne.
Det blev rent av en ovana och jag har tyvärr träffat många med sådana hästar.
Skillnad på häst som medvetet sticker och skiter i människan och häst som bara "passar på" ibland.
Bra att du får ha hästen iaf en längre period och får se vad han är för någon. Kan ju vara att han bara "testar" dig lite nu i början, men kan ju också vara en ovana.