uppvarmning?

Sv: uppvarmning?

Om jag har tillgång till det, så blir det en kortare skrittrunda i skogen innan. Annars skrittar jag fram i ca 5 min, travar mjukt igång, lite galopp med tempoväxlingar och lättare sits. I början ska allt vara lugnt och mjukt, utan direkta krav. Sen när hästen kommit igång kan vi börja arbeta med det vi ska.

Jag är alltid ute och går i minst 40 minuter med pollan innan varje ridpass.
När jag kommer tillbaka till ridbanan så sitter jag upp och skrittjobbar henne, sen galoppjobbar vi och sen tar vi traven.
När vi känner oss nöjda båda två så hoppar jag av och går med henne i ca 10 minuter.
Så den sammanlagda tiden blir runt 2h/ dag.
Och hon har blivit mkt mer positiv till arbete sen jag ökade motionen med den långa skritten.

Bara för att man inte skrittar så betyder inte det att man inte värmer upp.

de är ju ingen uppvärmning om man startar de första man gör i galopp/trav..skritten i början är viktig för att senor o muskler ska bli varma innan man börjar anstränga dom mer.

Alltså vilken koll alla har,,,Jag och mina hästar gör mkt olika saker,,,men mest skritt...
Om jag rider ut i ca 2 timmar med peewee så är det kanske sammanlagt Max 15 min trav,,, max 10 galopp och sedan övriga 95 min i skritt och då är det kanske 20 min på kort tygel....detta är då vi travar och galopperar mkt...O.O sen vad vi gör,,,ja vi skänkelvikningar, bak och fram delsvändningar, går slalom, går raka spår, går i olika terräng och över mkt stock och sten m.m.
vi hittar på mkt olika saker,,,,men oftast rider vi långt och länge i stället för fort...:o kanske jag borde rida hårdare?...nej Peewee går bra just nu och blir bara finare och finare i kroppen...:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Av mina erfarenheter är det många i Sverige som inte skrittar fram och av. Särskilt de dressyrstall jag varit på runt om i landet skrittar dom högst två varv på lång tygel (hästen kommer direkt från boxen) Travar sen några varv och kör sen igång med hårt arbete. Efteråt travar de av en långsida och skrittar ett, två varv igen - sen in i boxen.

Men så är ju hästarna halta väldigt ofta också :(

Själv skrittar jag fram i 10 min, travar några varv. Galopperar lungt några varv innan jag kör igång. Skrittar av gör jag alltid minst 20 minuter.

Jag värmer inte upp och ändå har jag aldrig haft några skador/problem på mina hästar.
Att jag inte värmer upp beror på att de övningar jag gör i sig själv är uppvärmning - inte på att jag skulle sakna kunskap i ämnet.
Hästar som går i hage, i flock, större delen av dygnet behöver inte motioneras.

Immer

Jag har inte heller någon specifik uppvärmning i mina ridpass. Hästen blir uppvärmd av övningarna i ridpasset och är inte en del för sig.
Jag har aldrig heller haft skador eller ridrelaterade problem med hästarna. (inte en ledinflammation så långt ögat når)

Jag tycker det är svårt att sätta "regler" för vad som är bra uppvärmning. Det beror ju på hästen/vädret/temperaturen/boxen/hagen/ridningen mm. Rent allmänt värmer jag upp mindre när det är varmt ute, men nu på vintern när det är kallt och kanske blött så är det viktigare att värma upp för att förhindra strela muskler. Eftersom jag har hästarna på lösdrift så rör de sig en del (mkt bus med ungästar i hagen), ibland har de kört ett rejält bocknings och galopprace precis innan man ska rida och då räknar jag i princip dem som uppvärmda redan. Men vissa dagar står de passivt i flera timmar, och då får man värma lite mer.
Värmer helst upp avsuttet, och då är det främst trav som gäller. Efter några hundra meters jogging är både jag och hästen uppvärmda, pigga och redo att jobba!

Min uppvärmning beror på hur dagen har sett ut. Har hästen i princip bara gått ut och ätit morgonhö och sen ska ridas skrittar jag nog en längre stund.
Annars anser jag hästen vara uppvärmd när den kommer in från hagen, och så lång tid tar jag inte på mig att göra iordning hästen att den är stel när vi rider iväg. Hästar stelnar inte lika fort som människor gör.
Brukar skritta på lång tygel ca 400-500 meter innan jag kortar dem och börjar gymnastisera hästen. Alternativt trava i en lugn jogg i halvform med mig ståendes.

Skrittar alltid ca 10 min men tar gärna galoppen innan traven då min polla e lite seg annars ,då piggnar hon till o vill jobba bättre. tar jag inte galoppen så travar jag med lite längre tyglar då jobbar hon i en lägre form ryggen arbetas mycket bättre då hon måste få upp dem musklerna. O travar av på halvlånga tyglar med skrittar 10min ofta så skrittar jag ut om jag varit i paddoken.

Jag skrittar tills jag känner att nu börjar vi bli varma. Kan vara allt från 5 min till 20 min. Sen blir det skritt på kort tygel en kort stund. Trav, utan krav. Kollar gas, broms, kör lite sidförande och uppmjukande. Sen blir det skritt en stund. Trav, galopp. Skrittpaus. Sen börjar vi med dagens jobb. Travar på halvlång tygel några varv, lägger ner hästen. Skritt i 10 min, minst.

Skrittpauserna kan vara bara 1-2 minuter ibland. Mest så att vi hinner andas lite.

Jag har uppfattningen av att i Sverige sa skrittar nastan ALLA ryttare av och fram sina hastar fore och efter ridnigen..eller hur? minst 10 minuters skritt, sen en lungnare trav nar man mer bara vill ga frammat och sen borjar man rida mer "vanligt" eller hur ar det sa det gar till i de flesta stallen i sverige?

Jag har bott i USA och ridit dar och dar var det INGEN som varmde upp eller skrittade av mer an ett varv.

nu bor jag i sydney, australien, och var pa ett jatte fint stall idag och kollade och ingen varmde upp eller skrittade av.

jag tycker att detta ar helt absurt och forstor hastarna!!

stackars ben och muskler!

Fast det där kanske beror lite på "kultur" också, som även kan finnas här i sverige beroende på ryttarnas inställning?

När jag en kortare tid jobbade i ett försäljningsstall här i Sverige så hade man i regel ca 45 minuter på sig att motionera en häst. Och då räknar jag in tiden att rykta/sadla/linda ben alt. sätta på benskydd och eventuella hjälptyglar, skritta fram och av + sadla av. Av den tiden skulle helst 30 minuter åtmistone vara i skritt och trav, så blev framskrittningen mer än sisådär 5 minuter hann man inte med helt enkelt. Då var det också hästar som stod inne dygnet runt.

Själv försöker jag se till att få både fram- och avskrittning ordentligt, jämfört med en del så är jag väldigt slarvig, och jämfört med dessa skräckexempel känner man sig genast duktig och otroligt mån om sin häst! ;)

Jag är alltid ute och går i minst 40 minuter med pollan innan varje ridpass.
När jag kommer tillbaka till ridbanan så sitter jag upp och skrittjobbar henne, sen galoppjobbar vi och sen tar vi traven.
När vi känner oss nöjda båda två så hoppar jag av och går med henne i ca 10 minuter.
Så den sammanlagda tiden blir runt 2h/ dag.
Och hon har blivit mkt mer positiv till arbete sen jag ökade motionen med den långa skritten.

Det låter sunt för både ryttare & häst!!!:)

Det är som min tränare säger, om hästen går ute hela dagarna så behöver man inte värma upp den lika länge, utan kan skritta i 2-3 minuter sen kan man tillochmed börja galoppera bara så hästen får upp flåset lite grann.
sen beror det på vad du vill få ut av ridpasset.
Det som slliter mest skulle jag tro är om du rider på samma underlag i princip jämt.

Mne under uppvärmningen är det ju uppvärmning, alltså inte köra slut hästen redan från början.

Men ta ett exempel, kaniner hoppar man ju nästan direkt när man tar ut dem från buren, dem värms nästan inte upp, vad jag sett iaf. vi människor värmer också upp oss själva dåligt.

mina hästar har ALDRIG varit halta eller överansträngda av min uppvärmning är mer noggrann med att underlaget varieras!!

Hästar i hagen står mest & sover hela dagarna om dom har mat och det dom behöver.
När hästarna får allt serverat behöver dom sin motion.
(precis som vi)
Förstår inte varför man inte ska värma upp när det uppenbart är skadligt att inte göra det. 10 skritt är ju knappast hemskt.

Oj, det gör inte min vill jag lova. Men så står han ju inte i någon plutt-hage heller.... :idea:

de är ju ingen uppvärmning om man startar de första man gör i galopp/trav..skritten i början är viktig för att senor o muskler ska bli varma innan man börjar anstränga dom mer.

Hästen har strosat runt i hagen i x antal timmar, busat med kompisar, hur kall är den då? Jag däremot, då jag går på gymmet efter en dag på kontor, är kallare än en nyfiskad gädda.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 422
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar