uppvarmning?

Sv: uppvarmning?

Skönt att inte vara ensam :)

Immer

Nej ensam är du inte. Jag gör också så. Ser ingen mening i att skritta runt, runt i en paddock i tio till tjugo minuter. Man kan göra så mycket mer under tiden. Lite öppna, lite sluta, flytta för skänkeln göra små volter osv. Min uppvärmning är en del i arbetet. Däremot så brukar jag leda hästen ett-två varv innan jag sitter upp. Intensiteten/svårighetsgraden i det man begär ökar allt eftersom hästen och jag blir uppvärmda.

Sen beror det också mycket på hur varm det är ute. Sommartid så kan man kräva mer snabbare medan på vintern så krävs det lite längre tid.

Om jag skrittar av hästen efter arbetet så gör jag det alltid avsuttet. Men oftast behövs det inte då det ingår en nedtrappningsfas i arbetspasset. Att leda hästen 1-2 varv som en sista grej räcker utmärkt.

Men sen blir vare sig jag eller min häst sällan svettiga av ett ridpass (om jag inte tömkör för då blir jag svettig).

Mvh

Tora

de är ju ingen uppvärmning om man startar de första man gör i galopp/trav..skritten i början är viktig för att senor o muskler ska bli varma innan man börjar anstränga dom mer.

Är mest nyfiken; vad är det som säger att traven och galoppen blir mer ansträngande för senor och muskler? Ponera att hästen går mer "energisnålt" och ungefär lika snabbt framåt i trav som i skritt (kanske inte så vanligt, men ändå) - gäller fortfarande "ingen trav före framskrittning!"? Som exempel så kan min kuse börja småtrava när jag är ute och leder den - en "ren" trav men i saktare tempo än den skrittar normalt sett och förmodligen mindre slitande eftersom bakbenen blir mer vinklade och steget mer mjukt. Jämför lite med mig själv nu som tycker det är jobbigare att gå i raskt tempo en halvtimme än att jogga i sakta tempo "avspänt" en halvtimme.

Bör inte hästens nivå för vad som är "ansträngande" också öka utefter att den blir starkare och allmänt mer vältränad?
Tänker ffa muskelmässigt - om en person som styrketränar är van vid vikter på ca 50kg redan tidigt i passet (för att sen öka på ännu mer) skulle en uppvärmning med motsvarande 10-20kg i vikt bli för tungt för att klassas som uppvärmning?

Det betyder det visst det, uppvärmningen börjar med skritt annars är det fanimej ingen uppvärmning! :eek:

Du förstår ju inte vad jag menar. När jag kör valacken tex, skrittar jag i några hundra meter och sen trav direkt. Men då lugn jogg, och sen värmer jag upp i minst 5 km om han ska gå hårt.

de är ju ingen uppvärmning om man startar de första man gör i galopp/trav..skritten i början är viktig för att senor o muskler ska bli varma innan man börjar anstränga dom mer.

Varför skulle jogg vara mer ansträngande än skritt för en vältränad häst?
Skritt är mer ansträngande än man tror.

Min travare värmer upp mkt bättre genom att jogga lugnt i trav än att skritta. Jag skrittar hellre ordentligt efteråt.

Har du nånsin sett idrottsmän/kvinnor börja med att ta en promenad när de ska värma upp? Det har iaf inte jag.

skulle inte vältränade hästar behöva värmas upp? handlar ju inte om hur vältränad hästen är.

tror nog dom flesta börjar med att gå en stund innan dom börjar springa..och vadå en promenad?

jag skrittar alltid 10 min för hand, sen däremot när jag rider så rider jag endå hästen i form i skritten och värmer upp genom att flytta lite o sånt, rida lite skolor...men börjar aldrig trava eller galoppera de första jag gör..de gör ja efter runt 20 min, men då har jag endå jobbat en hel del i skritten så han lyssnar och är lite mer lösgjord.

under min hästs konvalicent (senskada) så fick jag skritta honom hur mycket jag ville, däremot ingen trav innan hästen är helt hel igen för de tar mer på senor o sånt..och ska man då börja trava/galoppera innan hästen fått värma upp lite? tycker de låter lite galet iallafall..de är inte bara muskler som ska värmas upp liksom.

Senast ändrad av en moderator:

Har inte sett en idrottare hoppa direkt ur sängen/soffan och börja springa heller... Uppvärmning är viktig!

Hur defenierar man egentligen uppvärmning?

Det finns ju olika defenitioner. Man värmer ju upp innan man rider för instruktör och då har man ju inte bara skrittat innan man börjar. Men ändå har man bara värm upp ditills.
Vissa instruktörer kan ju tycka hästen är uppvärmt först efter ridpasset för instruktören, då han/hon anser att hästen är tillräckligt lösgjord då.
Är de då inte mer naturligt att säga skritta fram, precis som man säger skritta av, om man bara syftar på skrittarbetet. Uppvärmningen är ju inte slut när man börjar trava!

Men det ÄR ju uppvärmning.

skulle inte vältränade hästar behöva värmas upp? handlar ju inte om hur vältränad hästen är.

Nej, vem har påstått det?

Uddatyp skrev:
tror nog dom flesta börjar med att gå en stund innan dom börjar springa..och vadå en promenad?

Jag menar nu inte de flesta människor, jag menar idrottsmän/kvinnor. Alla, inte bara friidrottare, utan typ fotbollsspelare osv. De börjar inte gå innan de springer. De joggar lugnt och stretchar samtidigt. Nu kan jag inte tala för hur alla gör men de jag vet om. Och är inte våra hästar idrottare?
Kanske inte hobbyhästar, de är väl mer motionärer, men de som tränar för nåt och tävlar kan man kalla idrottare. Jag tänker bara på hur jag själv vill värma upp och det är inte genom att promenera.

Ang sista du undrade, ja är inte att leda hästen i 10 min en promenad?

Uddatyp skrev:
jag skrittar alltid 10 min för hand, sen däremot när jag rider så rider jag endå hästen i form i skritten och värmer upp genom att flytta lite o sånt, rida lite skolor...men börjar aldrig trava eller galoppera de första jag gör..de gör ja efter runt 20 min, men då har jag endå jobbat en hel del i skritten så han lyssnar och är lite mer lösgjord.

Snacka om att haka upp sig på skritt. Jag har lämnat ridsporten (tack och lov), men jag rider ff mina hästar men jag tränar dem inte på det sätt som du gör med din. (Som det verkar?) Att leda hästen i 10 min och sen sitta upp och skritta i 5 timmar till anser jag vara slöseri med tid.. men vad bra att det funkar för dig.

Uddatyp skrev:
under min hästs konvalicent (senskada) så fick jag skritta honom hur mycket jag ville, däremot ingen trav innan hästen är helt hel igen för de tar mer på senor o sånt..och ska man då börja trava/galoppera innan hästen fått värma upp lite? tycker de låter lite galet iallafall..de är inte bara muskler som ska värmas upp liksom.

Det är skillnad på en skadad och en hel häst. Vad är det som säger att hästen inte värmer upp genom att trava och galoppera lugnt?
Varför skulle de riskera att skada sig för att de galopperar/travar innan de skrittar (för det är väl det du menar)?

Hur gör de i hagen då? Skrittar de i 20 min innan de ens börjar tänka på att trava/galoppera? Och skadar de sig för att de gör så?

vet. förklarade iallafall för mej att de inte är bra att utsätta senorna för den stötigheten de blir för dom i trav som de inte blir i skritt, därför är de viktigt att senorna är lite varmare innan man börjar trava, de är lika självklart som att inte utsätta kalla muskler för stretching.
kalla senor som utsätts för den stötigheten direkt är inte bra och nej man kan inte styra hur dom gör i hagen men betyder de att man ska skita i att värma upp bara för dom inte gör de i hagen?

Varför skulle jogg vara mer ansträngande än skritt för en vältränad häst?

de va du som skrev in vältränad häst..som om de har någon betydelse..tycker inte jag iallafall..

jag skrittar inte i bara runt i 5 timmar, skrittar och arbetar hästen lösgörande och känner att hästen går fram, halter, skolor, kortar o länger för att se att hästen är med helt enkelt..jobbar hästen i skritt helt enkelt.

sen att jag leder hästen för hand innan jag sitter upp är för hästens skull, lättare att spänna gjorden osv och att hästen ska slappna av, sen ser jag ingen som helst anledning att man ska skritta fram uppsuttet.
kalla de för promenad om du vill..men jag ser ingen anledning att skynda sej upp på hästen..tycker dessutom om att umgås med hästen på marken en stund innan plus att jag får lite uppvärming under min långa promenad på 10 min.

allt som allt om man räknar in hela min hästs uppvärming inkl. trav o galopp så tar den runt en halvtimma/40min innan jag börjar kräva mer samling/högre form osv.

jag är helt enkelt väldigt väldigt noga med min häst och tycker de är vikigt att senor och muskler är uppvärmda innan jag börjar anstränga hästen.

sen förstår jag inte varför de skulle vara så fruktansvärt slöseri med tid att skritta fram för hand innan man sitter upp? har du så bråttom hos hästen eller vad?

Nej otroligt nog så har inte jag heller sett det! :smirk:

Vet du vad uppvärmning är då?
Uppvärmning är inte = skritt.

trodde tråden handlade om ifall man skrittade fram hästen eller inte..inte själva uppvärmingen.

Är mest nyfiken; vad är det som säger att traven och galoppen blir mer ansträngande för senor och muskler?

vad jag har lärt mej från vettis så är de stötigheten i traven som gör att de inte är bra för senorna att trava och galoppera när dom är kalla.

senorna behöver också värmas upp..inte bara muskler, man stretchar ju inte en kall häst av samma anledning..man skrittar helt enkelt en stund för så senorna blir lite varmare bara, inget konstigt med de.

sen om hästen gått i hagen hela dagen så visst då behöver man inte skritta fram så länge men jag anser endå att de är viktigt med framskrittning.

Har inte sett en idrottare hoppa direkt ur sängen/soffan och börja springa heller... Uppvärmning är viktig!

Fast jogging ÄR ju uppvärmning.
Och nej, enda anledningen att jag själv går en bit innan joggingen är för att första ca 1-1½ kilometern är asfalt mitt i stan, gillar dels inte "publiken" och knäna pallar inte underlaget. Är det bra undelag, lite lagom sviktande snö t ex, då joggar jag direkt och blir inte tröttare eller mer sliten för det.
Jogging ÄR ju som sagt uppvärmning inför t ex lagsporter, styrketräning och lite allt möjligt. När jag drog iväg på en joggingrunda sist efter att inte ha joggat på minst ett halvår så flåsade och svettades jag mindre än efter ett ridpass! :o

joggingen är en del av uppvärmingen ja.
likandant som att trav o galopp är en del av uppvärmningen..är ju ingen som påstått nåt annat heller väl..

uppvärmningen handlar ju inte om ifall man blir trött eller inte..eller vad som är jobbigt o inte..de handlar ju om att värma upp muskler o senor o resten.

Fast jogging ÄR ju uppvärmning.
Och nej, enda anledningen att jag själv går en bit innan joggingen är för att första ca 1-1½ kilometern är asfalt mitt i stan, gillar dels inte "publiken" och knäna pallar inte underlaget. Är det bra undelag, lite lagom sviktande snö t ex, då joggar jag direkt och blir inte tröttare eller mer sliten för det.
Jogging ÄR ju som sagt uppvärmning inför t ex lagsporter, styrketräning och lite allt möjligt. När jag drog iväg på en joggingrunda sist efter att inte ha joggat på minst ett halvår så flåsade och svettades jag mindre än efter ett ridpass! :o

Fast människa och häst med ryttare är ju inte riktigt samma sak!
En häst i hagen eller en hund tex (eller människa) KAN ju springa direkt utan att kanske ta skada. En häst med ryttare har det ju lite annat än om den går i hagen.
Att värma upp i skritt kan ju omöjligt skada hästen, men att aldrg värma upp kan det däremot.
Varför inte vilja skritta, för jobbigt?:crazy:

Jag har aldrig sett en löpartävling där idrottarna inte värmer upp!!
(sen att en människa som varit igång kan börja småjogga lite är ju änd annat än att ta ut en häst ur boxen, kasta på en ryttare och börja trava direkt....)

*kl*

Jag anser att framskrittning (avsuttet eller uppsuttet) är nödvändigt oavsett hur mycket hästen rört sig i hagen eller inte. Däremot behöver hästen ofta längre tid om den kommer direkt ur stallet. Min regel är minst 10 min, och det är AKTIV skritt som gäller. Hästar som rör sig bra i skritt på lång tygel går på lång tygel, hästar som inte på egen hand friskt skrittar framåtgripande genom hela ryggen med låg nacke och lång hals rids med kontakt i munnen (typ a la ökad skritt) eller skrittas fram avsuttet. Likaså skrittas unghästar gärna fram avsuttet (även om de direkt lär sig ridas och inte ska behöva "rastas för hand" för att vara ridbara). Sedan kortast tyglarna och hästen arbetas antingen i skritt eller lugn trav och uppvärmingen fortsätter.

Dessa 10 min AKTIV skritt (som aldrig till full säkerhet uppnås genom hagvistelse) är främst för att leder/senor ska "smörjas igång" (vetutlåtande som jag inte minns ursprunget på) men även för att hästen ska komma igång i hela kroppen. Precis som om man tar en rask promenad så märker man skillnad i kroppen (puls, temp, muskler) - man blir helt enkelt mer "igång" och så även mer motivierad till träning.

Och meningen med skritt är just att trav/galopp direkt ger en mycket större belastning på hästen leder/senor. Ok om man rider i lustempo i traven (antagligen a la Lazios jogg), då vet jag faktiskt inte hur stor skillnad det gör men annars så ökar belastningen en massa gånger (minns inte exakta siffror, snackades nog om i ridsport någon gång när de gjorde mätningar med/utan graman oxå om jag inte minns fel).

Nedvarvningen lägger jag minst lika stor vikt vid, om inte mer. När jag värmer upp sitter jag ju på och känner hur hästen känns. Har jag väl hoppat av känner jag inte längre utan får förlita mig på alla andra "känslor" jag får av hästens uppträdande. Och avskrittningen sker på unghästen alltid avsuttet.

Nu säger jag absolut inte att Lazio och Immer gör fel (var väl främst de som inte gav så mycket för lång, ren framskrittning på lång tygel?)! Båda era viss att värma upp är ju väldigt succesiva så det kompenserar ju säkert den där aktiva skritten som jag vill ha. Men om man sysslar med "direkt engelsk ridning" och inte arbetar mycket i skritten först (vilket jag inte gör på min unghäst och heller inte på mammas äldre som behöver mkt tid att komma igång både genom aktivt skritt på lång tygel och sedan genom att jogga fram i trav/galopp en bra stund) så är det ju inte direkt lämplig att sitta upp och börja trava fram i ett friskt (rekomenderas ofta, spec på lite "långsammare" hästar) arbetstempo. Det tror jag vi alla är överrens om väl?

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 422
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar