uppvarmning?

Sv: uppvarmning?

Jag värmer inte upp och ändå har jag aldrig haft några skador/problem på mina hästar.
Att jag inte värmer upp beror på att de övningar jag gör i sig själv är uppvärmning - inte på att jag skulle sakna kunskap i ämnet.
Hästar som går i hage, i flock, större delen av dygnet behöver inte motioneras.

Immer

Hästar i hagen står mest & sover hela dagarna om dom har mat och det dom behöver.
När hästarna får allt serverat behöver dom sin motion.
(precis som vi)
Förstår inte varför man inte ska värma upp när det uppenbart är skadligt att inte göra det. 10 skritt är ju knappast hemskt.

Ah låter som typer som har skrittmaskin eller en av stlltjejerna som rider fram hästen åt dem.

Jag sysslar med akademisk ridkonst, och rider därför med relativt lång tygel hela tiden.
Jag börjar checka av att gas och broms fungerar, sedan böjning och ställning för säte och skänkel. Därefter kommer skolorna i skritt, sedan i trav och till sist några galoppfattningar. Eventuellt några steg i samling i skritt och trav. Avslutar med något eller några varv i skritt runt ridbanan.

Immer

Får jag fråga varför du inte värmer upp? Alltså varför är du mån om att begränsa den uppsuttna tiden till den där halvtimman, vad gör det för skada att skritta tio minuter före och efter ett ridpass?

Sen föddes en annan fråga när jag läste vad du skrev, är väl egentligen lite ot, men men. Gör du alltid samma sak? D.v.s. skolor och fattningar?

Det verkar ju funka, hur mycket man nu kan bedöma utifrån vad man ser här inne. ;) Tycker alltid dina hästar brukar se himla fina ut på de bilder etc man har sett.

Tilläggas bör att jag alltid skrittar fram och av och joggar både före och efter arbete. Hästen joggar alltså. Man kanske borde värma upp sig själv med, men det blir sällan av.;)

Skritt uppsuttet, eller fem-sex timmar med flocken i hagen? Det hade förmodligen varit en helt annan sak om jag tagit hästen direkt från boxen. Jag vet att mina hästar rör sig ordentligt i hagen.

Oftast jobbar jag med samma sak när vi är på ridbanan (2-3 gånger i veckan) eftersom det är den utbildningen vi håller på med nu, men ibland jobbar jag även från marken. Och så rider vi ut i skogen de andra dagarna, turer på 1-2 timmar, i alla gångarter, med klättring och stenigt underlag.

Egen uppvärmning? Det brukar jag fixa med mockning och höbärande (och ofta även lite vedhämtning till huset) innan ridpasset.
Det är många år sedan jag hade träningsvärk.

Immer

Hästar i hagen står mest & sover hela dagarna om dom har mat och det dom behöver.
När hästarna får allt serverat behöver dom sin motion.
(precis som vi)
Förstår inte varför man inte ska värma upp när det uppenbart är skadligt att inte göra det. 10 skritt är ju knappast hemskt.

Mina hästar är nog inte som dina, för de rör sig väldigt mycket i hagen under de 14 timmar de går där nu, vintertid - de har bra kondition alla tre trots att de inte motioneras varje dag.

De övningar jag gör är uppvärmning nog för hästen. Om jag skrittar rakt fram på spåret i tio minuter eller om jag skrittar ett varv innan jag (på lång tygel) böjer och ställer hästen för sätet spelar inte så stor roll. I synnerhet inte som hästen i regel varit ute minst 5 timmar i hagen innan jag rider. Uppvärmningen sker sakta medan jag rider.
Med det akademiska tänket är det inte "uppenbarligen skadligt" att inte värma upp. Däremot, om du inte värmer upp innan du kortar tyglarna och sedan travar 28 varv på volten innan du byter varv, gör 14 travökningar på diagonalen och sedan påbörjar galopparbetet utan paus - ja, då är det skadligt för hästen att inte ha blivit uppvärmd.

Immer

Mina hästar är nog inte som dina, för de rör sig väldigt mycket i hagen under de 14 timmar de går där nu, vintertid - de har bra kondition alla tre trots att de inte motioneras varje dag.

De övningar jag gör är uppvärmning nog för hästen. Om jag skrittar rakt fram på spåret i tio minuter eller om jag skrittar ett varv innan jag (på lång tygel) böjer och ställer hästen för sätet spelar inte så stor roll. I synnerhet inte som hästen i regel varit ute minst 5 timmar i hagen innan jag rider. Uppvärmningen sker sakta medan jag rider.
Med det akademiska tänket är det inte "uppenbarligen skadligt" att inte värma upp. Däremot, om du inte värmer upp innan du kortar tyglarna och sedan travar 28 varv på volten innan du byter varv, gör 14 travökningar på diagonalen och sedan påbörjar galopparbetet utan paus - ja, då är det skadligt för hästen att inte ha blivit uppvärmd.

Immer

Då skrittar du iaf fram hästarna, men inte på lång tygel utan börjar arbetet direkt?
Tycker iaf att 10min skritt på lång tygel är det bästa och en lugn uppvärmning inför passet.
Hästarna uppskattar nog också att lugnt få värma upp sina muskler och varva ner efter.
Skulle inte du vilja gå en stund innan och efter du tex joggar?

Ja våra hästar tar det lugnt i hagen, varvat med att vara stolliga & rejsa runt ordentligt ibland:)
(innan när dom gick i större hage brukade dom springa en hel del)

kl ja det verkar som att de flesta skrittar fram. jag lyssnade pa ett radio program med jan brink och han skrittar fram sina hastar i en timma innan han kör sina hårda dressyr pass!

inte personligen då kanske men ändå.

Skritta fram en timma kanske man behöver göra med hästar som inte rör sig i övrigt, utan står i box när de inte blir ridna?
Obs! Inget personligt mot JB.

Immer

*har inte läst hela tråden*

Jag brukar inte skritta fram så mkt, ett varv från varje håll kanske, sen trav något varv sen är börjar jag med den "riktiga" träningen :)

skulle bara tillägga att jag skrittar av derimot minst 5min, beroende på hur hårt träningspasset var :) ^^

Men arbetet är ju på lång tygel när jag börjar.:cool:
Jag kortar den något efter en stund, men rider med relativt lång tygel hela passet.

Immer

Då värmer du ju upp iaf, eftersom du skrittar till att börja med, och dessutom på relativt lång tygel?

Ja, det var ju det jag skrev.
Jag värmer inte upp, eftersom uppvärmningen uppnås genom övningarna.

Immer

Jag har jobbat i ett tävlingsstall (hoppning) här i sverige och där la de inte heller speciellt stor vikt vid att skritta fram. Hon skrittade MAX ett varv i ridhuset (hästarna reds aldrig ute under vinterhalvåret). Efter den korta skritten var det jobb på kort tygel som gällde. Både i trav och galopp och oftast även hopp på 120cm. Hästarna gick ute ca 2 timmar per dag och stod minst en timme i box innan ridningen, men de stod även i solarium minst 30 min innan ridningen, något ägaren påstod värmde upp hästen nog. Kan det stämma? Hur som helst hade ingen av hennes hästar någon rid-relaterad skada under tiden jag var där. (ca 4 månader)

Jag, personligen, värmer upp olika mycket från häst till häst. En del behöver travas igång mer än skrittas medan andra behöver börja "jobba direkt". Som sagt, det är olika från häst till häst.

Jag går ut i terrängen först, skritt 15min på både sand och asvalt, sedan trav på lång tygel i terrängen, sedan ett litet galopp pass, därefter skritt till ridplanen, sedan börjar arbetet. Arbetar effektivt relativt korta stunder, tar alltid många skrittpauser på lång tygel. Rider på ridplan mellan 30-50min, sedan ut o skrittar ca 15 min.

Jag har ingen bestämd tid, liksom att skritta 10 min före och efter. Skrittar och mjukar tills hästen känns bra.
Är dock lite dålig på att värma ner ..

jag skrittar alltid fram 20 minuter,det tar så lång tid för senorna att bli varma och eftersom min häst har haft en senskada tidigare så är jag extra nog med det samt att skritta av nästan lika länge.

Ja jag brukar värma upp min häst och sen skritta av honom.Fast det tar ju cirka 45 minuter för en muskel att bli varm.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 422
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar