uppvarmning?

Sv: uppvarmning?

vad jag har lärt mej från vettis så är de stötigheten i traven som gör att de inte är bra för senorna att trava och galoppera när dom är kalla.

Om hästen inte har ett stötigt steg då?
Särskilt i galopp egentligen, så upplever jag att hästar kan ha ett mjukt, "lätt" och ganska energisparande språng. En otrolig skillnad från häst till häst, och lite beroende på hur ryttaren vill ha hästen, hur mjukt steget blir, likaså i traven men kanske inte riktigt med lika stora variationer.

senorna behöver också värmas upp..inte bara muskler, man stretchar ju inte en kall häst av samma anledning..man skrittar helt enkelt en stund för så senorna blir lite varmare bara, inget konstigt med de.

Självklart. Men varför de inte skulle kunna värmas upp i jogg/cantring, det är det jag inte riktigt hänger med på.

sen om hästen gått i hagen hela dagen så visst då behöver man inte skritta fram så länge men jag anser endå att de är viktigt med framskrittning.

Det är mest det där med framSKRITTNING alla gånger jag ifrågasätter. För jag personligen upplever att när kusen vill ha sin sakta "jogg" så är den betydligt mindre slitande än den mycket mer framåtgripande och inte på samma sätt "lätt gungande" skritten. En skritt behöver inte alltid vara o-slitande, precis som en trav eller galopp inte alltid är mer slitande och mer krävande.

all trav är stötig, min häst har annars än väldig mjuk trav..handlar inte om de..trav är stötigt för senor oavsett om hästen är mjuk eller inte.

som sagt igen...senorna behöver också värmas upp innan den stötiga traven, så dom klarar av den bättre och minskar skador och uttröttning av senorna...därför skrittar man ett tag innan trav/galoppen så senorna ska klara de bättre.

trav är mer slitande för senorna än skritten..de är väl ganska så självklart?

är ju samma som om du skulle börja springa direkt på morgonen liksom utan någon som helst uppvärming innan, skulle inte de slita på hälsenor o sånt då? de är betydligt större risk att dom pajjar än när dom är lite varmare.

jag förstår verkligen inte vad de är som är så jobbigt med att skritta fram i 10 min? de kan ha en ganska så stor betydelse för hur senor o sånt håller...har man så lite tid att man inte hinner de eller vad? sen hur resten av uppvärmningen är har ingen större betydelse..jag brukar alltid galoppera innan traven för min häst trivs bättre med de..ibland är de tvärtom..

Senast ändrad av en moderator:

som sagt igen...senorna behöver också värmas upp innan den stötiga traven, så dom klarar av den bättre och minskar skador och uttröttning av senorna...därför skrittar man ett tag innan trav/galoppen så senorna ska klara de bättre.

trav är mer slitande för senorna än skritten..de är väl ganska så självklart?

är ju samma som om du skulle börja springa direkt på morgonen liksom utan någon som helst uppvärming innan, skulle inte de slita på hälsenor o sånt då? de är betydligt större risk att dom pajjar än när dom är lite varmare.

jag förstår verkligen inte vad de är som är så jobbigt med att skritta fram i 10 min? de kan ha en ganska så stor betydelse för hur senor o sånt håller...har man så lite tid att man inte hinner de eller vad? ..

Precis.........

Fast TS betonade ju mycket i sitt inlägg om att alla i sverige skrittade fram osv. Jag tolkade det mer som just själva framskrittningens del i uppvärmningen (som start) men det är väl lite olika då :)

Haha, du kan inte ANA hur jobbigt det kan vara att skritta fram 10 minuter! ;)
Med för mycket spring i benen. Då kan nog vissa hästar komma bättre tillrätta med att avslappnat få jogga av sig några varv istället för att spänna sig och sprätta på i skritten.

Anledningen att jag har mest svårt att acceptera det där "måste" med skritten är nog som sagt att jag upplever att det sliter mer på mina egna ben att gå raskt än att jogga lugnt. Kan bli betydligt mer stötigt att gå raskt och kräver mer energi/styrka än att använda "rätt" växel.

vet. förklarade iallafall för mej att de inte är bra att utsätta senorna för den stötigheten de blir för dom i trav som de inte blir i skritt, därför är de viktigt att senorna är lite varmare innan man börjar trava, de är lika självklart som att inte utsätta kalla muskler för stretching.
kalla senor som utsätts för den stötigheten direkt är inte bra och nej man kan inte styra hur dom gör i hagen men betyder de att man ska skita i att värma upp bara för dom inte gör de i hagen?

Det här med kallt och varmt, om hästen står still menar du att då är muskler och senor kalla? Och de är varma när hästen rör sig? Jag tycker inte om det begreppet varma/kalla muskler/senor.

Ang vältränad häst, en häst som bara lallar runt och inte har nån kondis skulle det vara mer anträngande för att jogga i trav än att såsa i skritt. En vältränad häst har inte det problemet. Det var så jag menade.

Uddatyp skrev:
jag skrittar inte i bara runt i 5 timmar, skrittar och arbetar hästen lösgörande och känner att hästen går fram, halter, skolor, kortar o länger för att se att hästen är med helt enkelt..jobbar hästen i skritt helt enkelt.

Jag överdrev.

Uddatyp skrev:
sen att jag leder hästen för hand innan jag sitter upp är för hästens skull, lättare att spänna gjorden osv och att hästen ska slappna av, sen ser jag ingen som helst anledning att man ska skritta fram uppsuttet. kalla de för promenad om du vill..men jag ser ingen anledning att skynda sej upp på hästen..tycker dessutom om att umgås med hästen på marken en stund innan plus att jag får lite uppvärming under min långa promenad på 10 min.

Umgås med hästen på marken kan man göra på roligare sätt.
Men ja som sagt, kul att det funkar för dig.

Uddatyp skrev:
allt som allt om man räknar in hela min hästs uppvärming inkl. trav o galopp så tar den runt en halvtimma/40min innan jag börjar kräva mer samling/högre form osv.

Inte skrittar du då hela tiden nej.

Uddatyp skrev:
jag är helt enkelt väldigt väldigt noga med min häst och tycker de är vikigt att senor och muskler är uppvärmda innan jag börjar anstränga hästen.

Jag är också noga med mina hästar, det är därför jag värmer ordentligt om de ska gå hårt.

Uddatyp skrev:
sen förstår jag inte varför de skulle vara så fruktansvärt slöseri med tid att skritta fram för hand innan man sitter upp? har du så bråttom hos hästen eller vad?

Nej jag har inte bråttom i stallet, men ser inte själva meningen med att leda runt hästen innan man börja rida. Vill du umgås med din häst från marken så gå ut och gå i skogen med den. Det blir en mkt roligare upplevelse, tycker säkert hästen också.

Jag har nämnt i ett tidigare inlägg att jag skrittar först innan jag travar. Jag skrev att det var när jag körde som jag helst värmer i trav. Och det är jogg men inte lustempo, han får lulla fram i egen takt ett tag. Jag skrittar hellre ordentligt efteråt.

Vad gäller uppvärmning vid ridning så rider jag typ en gång i veckan i ridhuset och då jobbar jag just nu bara i skritt och galopp, men jag sitter inte och skrittar varv på varv på lång tygel innan. Jag börjar heller inte galoppera så fort jag kommer innanför ridhusets väggar. Annars rider jag ut och då skrittar jag mest också. Skritt är en underskattad gångart som är jättebra för hästar, men den här framskrittningen ger jag inte mkt för.

Ja, jag skrittar alltid iaf de första 15-20 minutrarna. Inte alltid klassisk ridskolestyle med runtrunt på lång tygel, utan börjar böja och greja ganska tidigt.

Rider en häst som är lite gammal och stel, och på honom skrittar jag ännu mer. Kanske 10-15 minuter som är fritt på lång tygel, sen ytterligare lika lång tid med lite mer arbete inlagt i skritten. Ibland leder jag honom före och efter passet, och ibland stretchar/masserar jag också. :)

Sveriges hästhållning är nog ganska unik på det sättet, att vi verkligen är måna om våra hästar, även långsiktigt, och dressyrarna är nog särskilt duktiga. :) Men det har väl nackdelar också - som att hästarna blir feta, inte får vara utomhus och röra sig tillräckligt, daltas med och blir olydiga, etc..

Totola skrev:
Självklart. Men varför de inte skulle kunna värmas upp i jogg/cantring, det är det jag inte riktigt hänger med på.
Skritten är fyrtaktig, vilket innebär att två eller tre hovar är i marken hela tiden - till skillnad från i trav och galopp. Det gör att hästens vikt fördelas jämnare och inget ben belastas mer än nödvändigt (att skritten är den långsam hjälper väl också till med detta). När man rider i de andra gångarterna så tvingar du hästen att belasta benen och senorna mer eftersom hovarna sätts ner med större kraft och det individuella benet får bära mer tyngd ensamt - vilket ju inte är bra när hästen inte är varm och mjuk i kroppen. Samma sak med att börja böja hästen för tidigt - då måste ju ytterbak bära, och utan tillräcklig uppvärmning ger det skador.

Jag vet inte om det är den officiella förklaringen till framskrittning, men det är så jag tänker. :)

Skritt är en underskattad gångart som är jättebra för hästar, men den här framskrittningen ger jag inte mkt för.

:bow:
Lite så jag tycker också.
Det här med att man *måste* skritta på långa tyglar och bara lulla på i 10 minuter eller vad gränsen nu gick på, det tycker jag känns överdrivet. Hästen blir knappast överansträngd för att man börjar jobba i skritten tidigt. Min ena häst skulle bli för slö av att skritta på lång tygel varv på varv på varv och skulle nog somna om han inte får tänka lite. Min andra behöver lite tankejobb redan från början för att inte börja tänka på för mycket annat och bli stressad. Nu brukar jag iofs jobba lite ouppsuttet först alt. gå några varv i ridhuset ouppsuttet, men skrittar i övrigt i princip bara på lång tygel emellan jobbigare övningar. Det betyder inte att jag rider hästarna i kort form hela passet och har då inte märkt någon negativ effekt.
Tvärtom blir 15- och 16-åringen bara mjukare och mjukare i kroppen upplever jag och 16-åringen behöver kortare och kortare tid innan han kommer "loss" i kroppen.

Skritten är fyrtaktig, vilket innebär att två eller tre hovar är i marken hela tiden - till skillnad från i trav och galopp. Det gör att hästens vikt fördelas jämnare och inget ben belastas mer än nödvändigt (att skritten är den långsam hjälper väl också till med detta). När man rider i de andra gångarterna så tvingar du hästen att belasta benen och senorna mer eftersom hovarna sätts ner med större kraft och det individuella benet får bära mer tyngd ensamt - vilket ju inte är bra när hästen inte är varm och mjuk i kroppen. Samma sak med att börja böja hästen för tidigt - då måste ju ytterbak bära, och utan tillräcklig uppvärmning ger det skador.

Jag vet inte om det är den officiella förklaringen till framskrittning, men det är så jag tänker. :)

Jag köper motiveringen, iom att man sätter en tungklump på ryggen. Skulle fortfarande vara intressant att höra hur det påverkas av hur vältränad/välgymnasticerad hästen är. Att lyfta en skivstång för mig skulle inte vara uppvärmning - det skulle vara TRÄNING. Medans starkare och mer vältränade personer ofta använder dylikt i uppvärmningssyfte.

Det här med kallt och varmt, om hästen står still menar du att då är muskler och senor kalla? Och de är varma när hästen rör sig? Jag tycker inte om det begreppet varma/kalla muskler/senor.

du kan väl inte på allvar tro att muskler och senor har lika bra blodgenomströmning när dom är kalla som när dom är varma?

stretchar du kalla muskler också eller? för de är samma sak..

sen om du läser inlägget och inte bara namnet på tråden så ser du nog med att de är betonat på framskrittning och inte hela uppvärmningen.

sen om du inte ens kan hålla hästen i skritt på marken så borde du kanske öva på lydigheten lite? min häst är också enormt pigg när man sitter på men alltid hanterbar på marken oavsett pigghet.

:bow:
Lite så jag tycker också.
Det här med att man *måste* skritta på långa tyglar och bara lulla på i 10 minuter eller vad Hästen blir knappast överansträngd för att man börjar jobba i skritten tidigt.Nu brukar jag iofs jobba lite ouppsuttet först alt. gå några varv i ridhuset ouppsuttet, men skrittar i övrigt i princip bara på lång tygel emellan jobbigare övningar. Det betyder inte att jag rider hästarna i kort form hela passet och har då inte märkt någon negativ effekt.
Tvärtom blir 15- och 16-åringen bara mjukare och mjukare i kroppen upplever jag och 16-åringen behöver kortare och kortare tid innan han kommer "loss" i kroppen.

de är ju de jag skrivit/menat hela tiden..man kan skritta hur man vill men hästen borde skritta en stund innan man börjar trava o galoppera...sen spelar de ingen roll om man skrittar på kortare tyglar eller inte.

de är väl ingen som skrivit att man måste skritta runt på långa tyglar i 10 min innan man kortar dom..bara man skrittar hästen innan trav o galoppen som blodgenomströmningen får en chans att komma igång lite innan de blir mer belastning på senorna osv.

"Gränsen" är ju just till för att leder och senor ska "smörjas upp". Det har absolut nada med hur vältränad/välgymnastiserad hästen.

Och jag ser inga problem med att arbeta hästen under den där första tiden, precis osm du skriver så kortar man ju inte upp tyglarna och rider i en kort form från början till slut. Själv rider jag ju i princip bara ute så där blir det aldrig tråkigt men alla hästar får lära sig skritta på ordentligt framåt av sig själva på lång tygel (även hem har ungisen nu fattat poängen med ;)). I ridhus brukar jag leda några varv (ingen slö lullpromenad utan friskt skritt med allert häst) o sedan återigen fokusera på att hästen ska kliva på aktivt på lång tygel och vända runt lite för sits o ev skänkel. Spec pigga dagar får ungisen känna på skänkelvändingar extra mkt bara för att inte ta minsta hjälp från min sida som "Åh, vi ska trava :)"

Så det är absolut inte så att jag förspråkar något slött sittandes på en uttråkad häst varv på varv på varv bara för att. Men jag tar hänsyn till den fakta om leder och senor som presenterats. Som jag ju nu såklart inte minns. Jag har en förmåga att glömma sådant om det är något jag tror fullt ut på och har ifrågasatt klart för egen del.

okej...inte läst så jättenoga..eller glömt bort..men antar att dom som kortar tyglarna direkt skrittar en stund för hand innan dom sitter upp...gör ja iallafall..
kort tygel för mej menas alltså inte att ja kortar hästen, den är fortfarande lång o låg och skrittar på friskt frammåt så den får röra på hela kroppen...inte så att jag kortar och rider ihop hästen de första jag gör.

de är ju de jag skrivit/menat hela tiden..man kan skritta hur man vill men hästen borde skritta en stund innan man börjar trava o galoppera...sen spelar de ingen roll om man skrittar på kortare tyglar eller inte.

de är väl ingen som skrivit att man måste skritta runt på långa tyglar i 10 min innan man kortar dom..bara man skrittar hästen innan trav o galoppen som blodgenomströmningen får en chans att komma igång lite innan de blir mer belastning på senorna osv.

Fast det där "man måste värma upp si, man måste värma upp så" är det rent allmänt jag reagerar på.
Vid ridning skulle jag själv inte medvetet iaf skippa skritten i början, men jag skulle inte se det som kris heller om det råkar bli bara ett par minuters skritt innan traven - så länge hästen är avspänd, går i lugn tempo och inte "jobbar" utifrån dess styrka och kondition.
På travare förstår jag absolut att många väljer att jogga igång framför att skritta. Men så är det riktiga atleter, och jag har svårt att se en löpare på högre nivå som börjar med att gå ett par kilometer innan man börjar jogga/springa, när själva joggingen som sagt brukar användas som uppvärmning.

"Gränsen" är ju just till för att leder och senor ska "smörjas upp". Det har absolut nada med hur vältränad/välgymnastiserad hästen.

Gäller uppsmörjningen för att att förbereda inför hårdare slitage av senor och leder? Gäller det blodgenomströmningen i musklerna också (angående skritt alltså, annars tycker man ju att musklerna borde kunna värma upp i lugn energisparande trav eller galopp)?

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 422
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud