uppvarmning?

Sv: uppvarmning?

kanske inte går ett par km innan dom börjar springa..men går gör dom säkert innan för att inte få skador på senor osv.

när jag har bråttom när jag ska rida kan hända jag skrittar en kortare stund med innan traven o galoppen...men jag skippar aldrig skritten helt.
men om man jämt bara börjar trava kalla hästar osv så ökar skaderisken väldigt.

musklerna kan ju värmas i dom flesta gångaret men de är senorna o de jag tänker främst på.

du kan väl inte på allvar tro att muskler och senor har lika bra blodgenomströmning när dom är kalla som när dom är varma?

Vad snackar du om? Jag frågade vad du menade med varma och kalla muskler, kan du svara på det då?

Uddatyp skrev:
stretchar du kalla muskler också eller? för de är samma sak..

Samma sak som vaddå?

Uddatyp skrev:
sen om du inte ens kan hålla hästen i skritt på marken så borde du kanske öva på lydigheten lite? min häst är också enormt pigg när man sitter på men alltid hanterbar på marken oavsett pigghet.

Återigen, alltså, vad snackar du om? :confused:

Vart har jag sagt nåt om att jag inte kan hålla mina hästar i skritt från marken? Vart fick du det ifrån?
Mina hästar är väldigt väluppfostrade (tack vare mig).
Jag har inga som helst problem med att hålla dem i den gångart jag vill, oavsett om jag sitter på, bakom eller står på marken.

Senast ändrad:

Ja har aldrg tid att skrita fram/av så min häst går i skrittmaskin 20 min före och efter... då hinner ja göra en massa andra saker:p

kanske inte går ett par km innan dom börjar springa..men går gör dom säkert innan för att inte få skador på senor osv.

Det är inte alla travare som GÅR att gå med i början av passet :angel: kanske inte så många, men ändå. Vi hade t ex ett kallblod som var superkänslig i munnen men blev hetare och hetare ju mer man bromsade, tog man tag rejält så reste den sig. Enda sättet (som vi hittade iaf) att slippa dra sönder munnen utan effekt var att låta henne gå tills hon själv gick över i trav, vilket blev +-100 meter beroende på dagshumör. Den kusen hade inga problem med senorna och startade tills den blev 15.
Nu är ju det här bara ett exempel, och absolut tycker jag det är bra med en lugn uppvärmning. Men att den inte alltid behöver se ut på samma sätt...

Vad snackar du om? Jag frågade vad du menade med varma och kalla muskler, kan du svara på det då?

Det här med kallt och varmt, om hästen står still menar du att då är muskler och senor kalla? Och de är varma när hästen rör sig? Jag tycker inte om det begreppet varma/kalla muskler/senor

Vart har jag sagt nåt om att jag inte kan hålla mina hästar i skritt från marken? Vart fick du det ifrån?
Mina hästar är väldigt väluppfostrade (tack vare mig).
Jag har inga som helst problem med att hålla dem i den gångart jag vill, oavsett om jag sitter på, bakom eller står på marken.

låter ju inte direkt som om du tror på att muskler o senor behöver värmas upp innan ansträngning.
eller ens vet om att dom kallnar när hästen inte rör på sej.

vad är problemet idåfall med att skritta en stund innan du börjar trava?
de va du som skrev att de inte gick att hålla dom i skritt i början av passen..inte jag.

låter ju inte direkt som om du tror på att muskler o senor behöver värmas upp innan ansträngning.
eller ens vet om att dom kallnar när hästen inte rör på sej.

Va? Om jag tror på det? Öhh :confused:
Vad finns det att tro eller inte tro på, det är väl klart att muskler och senor behöver värmas upp innan ansträngning, har jag sagt annat? Att jogga i trav är ej en ansträngning för min häst. Om lullande trav är en ansträngning för ens häst tycker jag man borde fundera på att bygga upp konditionen.

Kan du inte bara svara på vad du menar med varma och kalla istället, eller är det svårt?
Eller måste jag upprepa frågorna?

Om hästen står still menar du att då är muskler och senor kalla? Och de är varma när hästen rör sig?

Detta undrar jag, är det så himla svårt att svara på?

Uddatyp skrev:
vad är problemet idåfall med att skritta en stund innan du börjar trava?

Läs mitt inlägg #63 igen.
Jag måste väl citera ändå för du fattar ju inte.
Lazio skrev:
När jag kör valacken tex, skrittar jag i några hundra meter och sen trav direkt
Har jag skrivit där.

Uddatyp skrev:
de va du som skrev att de inte gick att hålla dom i skritt i början av passen..inte jag.

Vart har jag skrivit det?

Va? Om jag tror på det? Öhh :confused:
Vad finns det att tro eller inte tro på, det är väl klart att muskler och senor behöver värmas upp innan ansträngning, har jag sagt annat? Att jogga i trav är ej en ansträngning för min häst. Om lullande trav är en ansträngning för ens häst tycker jag man borde fundera på att bygga upp konditionen.

Kan du inte bara svara på vad du menar med varma och kalla istället, eller är det svårt?
Eller måste jag upprepa frågorna?

skriver de..igen..som förklarar varför jag tycker de är så viktigt att skritta ett tag innan man börjar trava..som du uppenbarligen har missat att läsa.

senorna behöver också värmas upp innan den stötiga traven, så dom klarar av den bättre och minskar skador och uttröttning av senorna...därför skrittar man ett tag innan trav/galoppen så senorna ska klara de bättre.

trav är mer slitande för senorna än skritten..de är väl ganska så självklart?

är ju samma som om du skulle börja springa direkt på morgonen liksom utan någon som helst uppvärming innan, skulle inte de slita på hälsenor o sånt då? de är betydligt större risk att dom pajjar än när dom är lite varmare och blodcirkulationen har kommit igång i benen.

om man säger såhär då...för att inte blanda ihop uppvärmningen och framskrittningen..

jag skrittar fram helt enkelt innan uppvärmningen...den hör inte ihop med själva uppvärmningen av musklerna osv..de är innan jag börjar värma upp hästen.

de har ingenting med hästens kondition att göra om man ska skritta fram innan man värmer upp..senorna funkar likadant på alla hästar oavsett kondition.

man kan lika gärna linda hästarnas ben ett tag innan träningen så är senorna redan uppvärmda och blodcirkulationen är igång, då är de inte lika noga med framskrittningen.

Senast ändrad av en moderator:

man kan lika gärna linda hästarnas ben ett tag innan träningen så är senorna redan uppvärmda och blodcirkulationen är igång, då är de inte lika noga med framskrittningen.

Artificiell uppvärmning, trodde det var bevisat att det inte funkar? :p Solarium, liniment, lindning osv i uppvärmningssyfte menar jag.

Angående traven- målet i ridningen borde egentligen vara att hästen går o-stötigt. Just för att spara på leder och senor.
När en häst vinklar sitt bäcken utan spänning i överlinjen blir traven gungig - inte stötig. "Äkta" schwung. Iom att vinklarna i bakbenen blir större.
Om hästen redan kommit så långt (kanske inte till schwungen iom samling, men ändå använder en bra teknik ur stöt-perspektiv, att ryggen är avslappnad) så blir det ju musklerna i första hand som värmer upp. Då tror jag inte det är hela världen om man börjar med traven, bara man inte tar det så hårt att man anstränger musklerna redan i uppvärmningen.
Därav att jag gissar att Immer´s hästar t ex inte tar skada av att trava och galoppera rätt tidigt tidsmässigt i passet.

men traven är en stötig gångart för benen, oavsett om hästen bara flyter fram så är den stötig.

och sen trodde jag att jag skrev nu ganska så tydligt att innan man värmer upp så är de bra att ha skrittat...alltså innan uppvärmningen...och eftersom de tydligen är så jobbigt att skritta en stund så är de bra om senorna får lite värme innan man rider..inte för att de ersätter skritten som jag inte skrev men de underlättar för senorna iallafall.

och inte lika noga med framskrittningen menar jag mer att man inte behöver skritta fram lika länge som när senor/muskler är helt kallt efter dom stått...inte att man hoppar över framskrittningen helt.

och igen...jag menar och pratar alltså inte om själva uppvärmningen utan om framskrittningen innan man sitter upp och värmer upp hästen inför träningen...har ja förtydligat nu att jag pratar om framskrittningen innan själva uppvärmningen och inte uppvärmingen..

Därav att jag gissar att Immer´s hästar t ex inte tar skada av att trava och galoppera rätt tidigt tidsmässigt i passet.

sen tyckte jag att immer skrev att hon skrittjobbar hästen innan trav o galoppen...inte att hon tar o börjar med galoppen så fort hon kommit upp.
och jag har inte skrivit någonstans att de är fel att jobba hästen i skritten istället för att bara skritta runt o runt på fyrkanten...dessutom gick dom hästarna i hagen hela dagarna innan va ja fatta de som.

men ja kan ha fattat fel.

skriver de..igen..som förklarar varför jag tycker de är så viktigt att skritta ett tag innan man börjar trava..som du uppenbarligen har missat att läsa.

senorna behöver också värmas upp innan den stötiga traven, så dom klarar av den bättre och minskar skador och uttröttning av senorna...därför skrittar man ett tag innan trav/galoppen så senorna ska klara de bättre.

trav är mer slitande för senorna än skritten..de är väl ganska så självklart?

är ju samma som om du skulle börja springa direkt på morgonen liksom utan någon som helst uppvärming innan, skulle inte de slita på hälsenor o sånt då? de är betydligt större risk att dom pajjar än när dom är lite varmare och blodcirkulationen har kommit igång i benen.

om man säger såhär då...för att inte blanda ihop uppvärmningen och framskrittningen..

jag skrittar fram helt enkelt innan uppvärmningen...den hör inte ihop med själva uppvärmningen av musklerna osv..de är innan jag börjar värma upp hästen.

de har ingenting med hästens kondition att göra om man ska skritta fram innan man värmer upp..senorna funkar likadant på alla hästar oavsett kondition.

Alltså, orka.
Du svarar ju inte på nåt av de jag undrar över, bara snackar om en massa annat och upprepar dig? Jag har fattat att du tycker att det är otroligt viktigt att skritta fram innan, du behöver inte babbla mer om det. Du är dum på riktigt om du tror att man inte behöver värma upp lika noga om man lindar benen innan.

Kan du svara på vart jag har skrivit att jag inte kan hålla mina hästar i skritt från marken, tack?

men igen..man behöver inte skritta fram hästen innan uppvärmningen lika noga om hästens senor o ben är varma redan..även ifall man ska skritta fram innan...eftersom de är så otroligt jobbigt att skritta hästen några minuter innan.

nämde återigen ingenting om uppvärmningen..men de läste du väl inte..

sen de andra har ja la blandat ihop med någon annan som skrev nåt..ursäkta mej så mycket om du tog så väldigt illa upp.

Om hästen står still menar du att då är muskler och senor kalla? Och de är varma när hästen rör sig?

ja...är de inte ganska så självklart att blodcirkulationen ökar när hästen rör på sej? och med den blodcirkulationen så ökar värmen och med värmen minskar skaderisken för sträckningar osv...nöjd eller vad?

sen tyckte jag att immer skrev att hon skrittjobbar hästen innan trav o galoppen...inte att hon tar o börjar med galoppen så fort hon kommit upp.
och jag har inte skrivit någonstans att de är fel att jobba hästen i skritten istället för att bara skritta runt o runt på fyrkanten...dessutom gick dom hästarna i hagen hela dagarna innan va ja fatta de som.

men ja kan ha fattat fel.

Jag kanske är en sån naiv person som utgår ifrån att de flesta tar hästen ur hagen innan man ska rida (men det är klart, tar man 40 minuter på sig att rykta/sadla kanske hästen hinnit få ner blodcirkulationen). Är hästarna ute väldigt lite så lär de nog få hållbarhetsproblem AV det om inte annat.

men de beror ju på vad de är för hage..är de en mindre hage så rör inte hästarna på sej så mycket.

Jag jobbar i galoppstall och våra hästar går på walker i 30 min innan de sadlas, sen stretchar vi benen på dem för att sedan skritta och trava till banan vilket tar ca 10-15 min.
Efter de cantrat så skrittas de av i ca 15 min.

men de beror ju på vad de är för hage..är de en mindre hage så rör inte hästarna på sej så mycket.

Det där är nog olika. Jag har haft rätt liten hage periodvis till två kusar och de har rört sig ungefär lika mycket då som när hagen var stor. De rör sig knappast hela tiden men strosar omkring med jämna mellanrum och busar då och då vilket garanterat är bättre för hållbarheten än att stå inne i box.

men igen..man behöver inte skritta fram hästen innan uppvärmningen lika noga om hästens senor o ben är varma redan..även ifall man ska skritta fram innan...eftersom de är så otroligt jobbigt att skritta hästen några minuter innan.

sen de andra har ja la blandat ihop med någon annan som skrev nåt..ursäkta mej så mycket om du tog så väldigt illa upp.

Så du skrittar fram för senornas skull? Musklerna då?
Jag tycker inte det är speciellt smart att inte värma upp lika noga för att man har lindat benen innan och tror att "nu är hästen varm"
Den har blivit varm på benen, men där finns inga muskler iaf inte på det ställe man lindar. Det funkar inte så.

Jag fattar inte vart du fick det där ifrån, är väl ingen i den här tråden som skrivit att den inte kan hålla sin häst i skritt från marken.

*kl*

Hur mkt värmer jag upp?

Kör jag så selar jag ut på gången o kör ut. Skrittar till början av slingan..o det är nog 150 m. Sedan trav, lugn första varvet. Sedan ökas det varv 2-3-4. Skritt hem från banan..50 m kanske. Dusch, stretch, massering o in i boxen.

Rider jag galoppjobb så är det skritt till slingan som ovan o sedan trav o galopp blandat 2 varv. Därefter själva jobbet. Efter jobbet travas det o skrittas av. Dusch, stretch, massering o in i boxen.

Rider jag skrittarbete så är det lång tygel till slingan o sedan kortning för ställning o böjning. Stretch, massering o in i boxen.

Så du skrittar fram för senornas skull? Musklerna då?
Jag tycker inte det är speciellt smart att inte värma upp lika noga för att man har lindat benen innan och tror att "nu är hästen varm"
Den har blivit varm på benen, men där finns inga muskler iaf inte på det ställe man lindar. Det funkar inte så.

Jag fattar inte vart du fick det där ifrån, är väl ingen i den här tråden som skrivit att den inte kan hålla sin häst i skritt från marken.

du vill verkligen inte förstå vad de är jag skriver eller?

jag är extremt noga med att värma upp min häst, överdrivet noga.

jag menar åt alla som är så lata och tycker de är så jobbigt att skritta 10min innan man rider så kan de va bättre än ingenting att linda innan så dom är lite varma iallafall..för jo..tro de eller ej men senfästen och sånt ska värmas upp precis som resten av hästen ska.

och jo..senor o leder ska vara igång innan man börjar anstränga dom, men de är ingen ide att skriva mer här för uppenbarligen så läser du ingenting av de jag skriver.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 421
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar