uppvarmning?

Sv: uppvarmning?

jag menar åt alla som är så lata och tycker de är så jobbigt att skritta 10min innan man rider så kan de va bättre än ingenting att linda innan så dom är lite varma iallafall.

Hade en gammal instruktör som sa det att har man bara 10 min är det bättre o gå ut o galoppera på en gång än att inte rida alls.

jag går efter råden jag fått av vet. och hur dom beskrivit hur hästen fungerar och hur man ska göra för att den ska hålla som bäst..även min tränare/massör har sagt de..sen om folk vill ut o galoppera de första dom gör är väl upp till dom men ja skulle aldrig göra de.

jag går efter råden jag fått av vet. och hur dom beskrivit hur hästen fungerar och hur man ska göra för att den ska hålla som bäst..även min tränare/massör har sagt de..sen om folk vill ut o galoppera de första dom gör är väl upp till dom men ja skulle aldrig göra de.

Han var hovslagare o red msv dressyr o fälttävlan. så någon novis var han ju inte.

vi galopperar från stallbacken dagar det är styltsnö..eller trav på en gång när vi kör.

som sagt så går jag efter vad ja fått lära mej om senor/muskler o resten av kroppen, sen har alla olika åsikter om de o folk får göra hur dom vill.

men de är att utmana ödet tycker jag att anstränga kalla muksler o senor o leder.

som sagt så går jag efter vad ja fått lära mej om senor/muskler o resten av kroppen, sen har alla olika åsikter om de o folk får göra hur dom vill.

men de är att utmana ödet tycker jag att anstränga kalla muksler o senor o leder.

visst är det så, att alla får göra som de vill.

vet inte om jag tycker de är kalla efter x antal timmar i hagen.

de beror väl på hur mycket hästen rör på sej..när ja kommer till stallet så står min häst o sover för de mesta, eftersom jag inte vet hur länge han stått så tar ja inga risker överhuvetaget...har inget emot att skritta lite extra om de skulle behövas.

de beror väl på hur mycket hästen rör på sej..när ja kommer till stallet så står min häst o sover för de mesta, eftersom jag inte vet hur länge han stått så tar ja inga risker överhuvetaget...har inget emot att skritta lite extra om de skulle behövas.

Hos oss anser vi det är mindre risk o börja trava/galoppera när det är styltsnö än o låta de få styltor.

Men det är ju hur vi resonerar.

jag rider aldrig i snö utan snösulor så de vet ja inget om..är inte bra på de med styltor.
men klart de är bättre än att hästen vrickar sej..men jag är en sån som gör precis allting för att inte riskera nånting med hästen.

är de så att de nu skulle snöa när min häst inte har sulor så får ja rida i manegen hellre, eller inte rida alls.

du vill verkligen inte förstå vad de är jag skriver eller?

jag är extremt noga med att värma upp min häst, överdrivet noga.

jag menar åt alla som är så lata och tycker de är så jobbigt att skritta 10min innan man rider så kan de va bättre än ingenting att linda innan så dom är lite varma iallafall..för jo..tro de eller ej men senfästen och sånt ska värmas upp precis som resten av hästen ska.

och jo..senor o leder ska vara igång innan man börjar anstränga dom, men de är ingen ide att skriva mer här för uppenbarligen så läser du ingenting av de jag skriver.

Tror det är du som inte fattar vad jag skriver. Du ändrar och lägger till massa saker så att man inte fattar vad du snackar om istället för att svara på det man undrar, väldigt jobbigt att föra en diskussion då.

jag har svarat på allting du frågar om o om o om igen om varför jag tycker de är viktigt med att skritta fram..och musklerna? har jag nånsin skrivit att musklerna inte ska värmas upp innan mer jobb? jösses..

så läs va ja skriver istället.

Senast ändrad av en moderator:

Haha this is pointless.

Lite frågor som du ej svarat på:

Varför skulle jogg vara mer ansträngande än skritt för en vältränad häst?

Vad är det som säger att hästen inte värmer upp genom att trava och galoppera lugnt?

Uddatyp skrev:
stretchar du kalla muskler också eller? för de är samma sak..

Samma sak som vaddå?

Uddatyp skrev:
man behöver inte skritta fram hästen innan uppvärmningen lika noga om hästens senor o ben är varma redan..även ifall man ska skritta fram innan...

Så du skrittar fram för senornas skull? Musklerna då?
(Hur ska man annars tolka det du skrev)

Sen ändrade du ditt svar i efterhand med att säga "Jag menar att de och dem gör så inte JAG.."

*kl*

Är det inte så att galopp är lättare för hästen än trav?

Vet det finns iaf en dressyrryttarinna (högre klass) som skrittar lite o sedan galopperar fram sin häst. Därefter travar hon.

jag har skrivit många gånger varför de är viktigt att senorna är igång innan man börjar trava och varför trav är sämre för senorna än skritt..står många gånger så läs liksom..om du kan.

stretcha kalla muskler o senor är samma sak som att börja anstränga en kall häst..stor risk att dom sträcker sej.

ja jag skrittar fram för senorna/lederna/musklernas skull..så de inte finns någon som helst risk att ja överanstränger dom.

läs någongång vad de är ja skriver..har skrivit allt de här många gånger nu..börjar kännas tröttsamt.

Så gör man väl i de flesta travstall?

Immer

Måste säga emot lite här, man skall nog vara mycket försiktig med att dra alla under en kam, i detta fall travfolk. Jag känner många travtränare som INTE selar på hästen i stallet och sen rusar runt travbanan några varv för att sedan få stå i boxen. De allra flesta seriösa travtrränare vet nog hur en häst skall tränas för att både må bra och hålla länge. De travtränare/uppfödare jag känner har nog dessutom sina hästar ute i hagar precis lika mycket som de jag känner som håller på med ridsport.

Ännu om uppvärmning. Jag tycker man kan tänka rätt långt att man behöver värma upp hästen lika som man värmer upp sig själv inför träningspass. (med tanke på att hästen har större muskelgrupper förstås).Människor kan jogga lugnt som uppvärmning, så håller man hästen i lugn trav/galopp tycker jag det inte kan vara så farligt? Men innan man börjar med nå svårare/tymgre övning skall man ha värmt upp hästen i alla gång arter. Precis som när friidrottare värmer upp med fartlekar innan de börjar med höjdhopp t.ex.

Skritta kan man aldrig göra för mkt, fungerar nästan som stretchning på hästar, tänk dig själv att det är stor risk att hästen kan sträcka sig bli öm osv precis som med oss människor om vi inte värmer upp innan vi träna det sliter ju fruktansvärt på våra kroppar.. Jag kör min häst ibland selar på inne och spänner fast vagnen inne hoppar även i vagnen dä, annars blir det svårt att komma i vagnen överhuvudtaget men skrittar alltid fram, det gör min mammas gubbe också som bara håller på med travhästar tycker inte man ska dra alla över samma kant

nej..de är ingen ide när du endå inte läser de ja skriver.
har förklarat många gånger varför jag tycker de är viktigt för senorna att vara lite varmare och ha bättre blodcirkulation innan ansträgning.
har förklarat precis allting av de du undrar..så läs innan du frågar 500gr om samma sak.

är de verkligen så svårt att förstå att jag skrittar fram för senornas skull och för muskler och resten av kroppens skull.

har ganska så många ggr förklarat varför..om du kan så läs i tråden istället för o fråga om samma saker hela tiden.

Haha this is pointless.

Lite frågor som du ej svarat på:

Varför skulle jogg vara mer ansträngande än skritt för en vältränad häst?

Vad är det som säger att hästen inte värmer upp genom att trava och galoppera lugnt?

Så du skrittar fram för senornas skull? Musklerna då?
(Hur ska man annars tolka det du skrev)

Sen ändrade du ditt svar i efterhand med att säga "Jag menar att de och dem gör så inte JAG.."

jag har svarat många många ggr på dom frågorna..så lägg ner att skriva att ja inte svarat på dom.

och i vilket inlägg ändrade jag o skrev de där? för de känner inte ja igen men okej...

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 421
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar