Uppsutten hoppning på 3årstest???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 148
  • Visningar Visningar 10 118
P

prallan

Läste på Hippson.se om 3årstesten, men ska de verkligen hoppa uppsuttna? Det har jag jag aldrig fattat, Eller läst:o
Om någon annan har läst detta, har jag missuppfattat?
Slog upp länken de hade, men jag blev inte klokare för det, det stod att de skulle hoppa upp till 1.10, men 3åringar???

Sv: Uppsutten hoppning på 3årstest???

Nej jag har då inte varit med om att man hoppar uppsuttet men de ska hoppa 110 (löshoppning) om man vill få bra poäng...

Nej jag har då inte varit med om att man hoppar uppsuttet men de ska hoppa 110 (löshoppning) om man vill få bra poäng...

De ska tom hoppa 120 under löshoppningen och de KAN höjja till 130 men de genererar inte alltid högre poäng... Min hoppade felfritt tom 120 men han fick iaf bara 6/6....

om du menar den artikelserien de kör nu så handlar ju den om 4-års kvalitén...?

De ska tom hoppa 120 under löshoppningen och de KAN höjja till 130 men de genererar inte alltid högre poäng... Min hoppade felfritt tom 120 men han fick iaf bara 6/6....

Jag var nog lite otydlig jag mena ju inte att det är höjden som ger poäng:crazy:. De tittar ju mer på tekniken och temp. när de löshoppar än höjden....

om du menar den artikelserien de kör nu så handlar ju den om 4-års kvalitén...?

Det var det jag misstänkte, men jag var nästan säker på att den handlade om 3årstestet från början.

Om de inte ändrat det sen -02 så är det fortfarande löshoppning.

Ha! Min hoppade 130 men fick 5/6 eller 6/5 som poäng.
("fel" stam och ingen känd ägare)

Om de inte ändrat det sen -02 så är det fortfarande löshoppning.

Ha! Min hoppade 130 men fick 5/6 eller 6/5 som poäng.
("fel" stam och ingen känd ägare)

Tyvärr ligger det mycket i det! Jag tycker att både fölvisningar och unghästbedömningar borde vara upplagda så att domarna inte får reda på stammen mm innan utan förbehållningslöst bara bedömma individen.

Jag visade en Amiral avkomma på Kvaliten för "hundra" år sedan. Vi hade varit och löshoppningstränade för en känd tränare, han sa att hoppade han så på Kvaliten blir det 10 10. Lät ju bra!
Kommer in till löshoppningen på Kvaliten och möts med orden:
- "Jaa, har har vi en dressyrhäst som ska visas, och de hoppar aldrig bra."
:eek: Va!

Hästen hoppade inte lika bra som på kursen då han jagades (av personalen) runt med långpisk. Men han var definitivt värd mycket mer än de 7 7 han fick.

Jag kan ta 7 7 (med visst missnöje, han borde haft 8 8) men domarens inställning gör mig riktigt upprörd! Vi har aldrig visat fler hästar för den Mannen igen.

M

Hon hoppade kanon och de höjde till 130... men hon är e Master. Och jag är okänd.

Jag visade en Amiral avkomma på Kvaliten för "hundra" år sedan. Vi hade varit och löshoppningstränade för en känd tränare, han sa att hoppade han så på Kvaliten blir det 10 10. Lät ju bra!
Kommer in till löshoppningen på Kvaliten och möts med orden:
- "Jaa, har har vi en dressyrhäst som ska visas, och de hoppar aldrig bra."
:eek: Va!

Hästen hoppade inte lika bra som på kursen då han jagades (av personalen) runt med långpisk. Men han var definitivt värd mycket mer än de 7 7 han fick.

Jag kan ta 7 7 (med visst missnöje, han borde haft 8 8) men domarens inställning gör mig riktigt upprörd! Vi har aldrig visat fler hästar för den Mannen igen.

M

MEN det är ditt fel som inte sa till piskförarna. De är där för att hjälpa till, vill man inte ha hjälpen så säjer man till om det. Man ska heller inte skylla på andra. 7 7 är inte helt dåliga siffror. Under den helgen som jag visade mitt sto så var 9 10 toppsiffrorna och de flesta låg runt 6 6. Det är få hästar som verkligen når upp till 8 och över. Dessa domare är ju trots allt proffs på att bedömma vilket inte en tränare är.

Btw så har vi turen att få ha en löshoppningskurs för E. Gudmundsson i stallet denna veckan. Det ska bli kul och jag hoppas att alla som kommer har frågor att ställa.:)

MEN det är ditt fel som inte sa till piskförarna. De är där för att hjälpa till, vill man inte ha hjälpen så säjer man till om det. Man ska heller inte skylla på andra. 7 7 är inte helt dåliga siffror. Under den helgen som jag visade mitt sto så var 9 10 toppsiffrorna och de flesta låg runt 6 6. Det är få hästar som verkligen når upp till 8 och över. Dessa domare är ju trots allt proffs på att bedömma vilket inte en tränare är.

Btw så har vi turen att få ha en löshoppningskurs för E. Gudmundsson i stallet denna veckan. Det ska bli kul och jag hoppas att alla som kommer har frågor att ställa.:)

Det är inte alls MITT fel, jag sa till och då bad de mig ställa mig på läktarna för de ville göra det på sitt sätt och hade inte tid för annat. Och jo i det fallet skyller jag på andra, varför ska jag inte kunna göra det. Och visst är 7 7 dålig...

Alternativet var att ta ut hästen och ej få den bedömd, vilket hade varit synd iom att han blev bästa gångartshäst med 999 9 på gången.

Det var förövrigt Bilock och KG Svensson vi löshoppade för och jo jag tror att de är kapabla att bedömma en häst.

M

Fast så var det inte för mig..
Jag är ingen känd ägare och stammen på hästen är ingen speciell men min häst fick 9-9 i hopp och han hoppade 130 och maxad bredd och han fick då hoppa många språng även på den maxade och inte en gång kom han fel eller var i närheten av bommarna så jag har svårt att se att de skulle kunna ta ner honom i poäng utan någon motivering.

Jag har svårt att tro att man dömmer ner så för att ägaren är okänd.

Hästar kan ha viljan att hoppa men tekniken att hoppa behöver inte vara den bästa och det är bla det man dömmer. Själv tycker jag det är jättesvårt att just se hur bra tekniken på en häst hoppning för det är så mycket som ska bedömmas på en gång.

*KL*

CillaW - ditt fall var det ju inte bara hoppningen stoet fick 'dåliga' poäng på, utan det var ju genomgående rakt av, även för gångarter etc.

Jag var ju inte där så jag kan inte bedöma om det var korrekt kritik eller inte, men det var ju inte så att de tyckte 'Jaha, en masteravkomma, ja den kan ju inte hoppa det går ju att säga direkt', utan att de ansåg (rättmätigt eller felaktigt..) att ditt sto helt enkelt inte var vad de vill se hos SWB. Dvs i klartext inte uppfyllde avelsmålet (den dagen i alla fall).

En sak om det varit fina poäng i övrigt, men sedan dömts ner just hoppningen, men nu var det ju genomgående lågt bedömt ju.

*KL*

CillaW - ditt fall var det ju inte bara hoppningen stoet fick 'dåliga' poäng på, utan det var ju genomgående rakt av, även för gångarter etc.

Jag var ju inte där så jag kan inte bedöma om det var korrekt kritik eller inte, men det var ju inte så att de tyckte 'Jaha, en masteravkomma, ja den kan ju inte hoppa det går ju att säga direkt', utan att de ansåg (rättmätigt eller felaktigt..) att ditt sto helt enkelt inte var vad de vill se hos SWB. Dvs i klartext inte uppfyllde avelsmålet (den dagen i alla fall).

En sak om det varit fina poäng i övrigt, men sedan dömts ner just hoppningen, men nu var det ju genomgående lågt bedömt ju.

Jag var där och vet vad som hände, och det var mycket riktigt inte du.
Tycker inte du det var konstigt med så låga poäng, när de ändå höjde till maxhöjden och hon tog det utan problem och i mina ögon med god stil?

Senast ändrad:

Jag var där och vet vad som hände, och det var mycket riktigt inte du.
Tycker inte du det var konstigt med så låga poäng, när de ändå höjde till maxhöjden och hon tog det utan problem och i mina ögon med god stil?

Det jag reagerade på och menade var att de inte bara satte låga poäng på hennes HOPPNING, utan hon fick ju låga poäng rakt igenom. Dvs de dömde inte ner just hoppningen för hon hade 'fel stam' (dvs E: Master = dressyrpappa). Utan de satte låga poäng rakt av.

Annars finns det ju hästar som får fin poängrad 'i övrigt', men där det blir LÅGA hopppoäng. Kan ju givetvis vara fullt betjänta poäng, men även 'neddömning' pga stam/visare/etc. Och du skrev det som att de dömde ner just BARA hoppningen pga stam/visare.

Nej, det skrev jag inte. Eftersom tråden handlade om hoppning, var det det jag tog upp. Att de höjde till 130 och hon tog det enligt min mening alldeles utmärkt, ändå dåliga poäng på hoppningen.

Jag vet att du vill ha fram att Nagila är en skithäst, men det stämmer inte. Jag var där, du var inte där. Jag antar att du läser om fodervärdens framgångar på Ryttarfiket.
Och, för din information, visaren var inte jag.

Jag visade ponny på Strömsholm efter halvbloden. Känd pappa men inte mamma. Jag är inte känd. Min häst fick 9/10 så visst går det!

När de höjer så är det för att de många gånger vill se hästen krascha för att sen se om den rättar sig gången efter det. Det är givande och intressant att vara funktionär på kvalite och 3 årstest. Man får höra så mkt och lär sig massor om vad domarna tittar efter och vad de vill se. Som sagt. i morgon ska jag på utbildning inför kvaliten:banana:Gissa om att mina öron kommer att vara på skaft.:bump:

Nej, det är inte det jag vill ha fram, alls. Utan att de (av någon anledning, vilken spekulerar jag inte i) dömde lågt rakt av och inte dömde ner 'bara' hoppningen för det var fel stam.

I övrigt så iaf sist jag såg henne (nej jag följer inte RF så ingen aning) så tycker jag det är en trevlig dam med både trevlig modell och uppsyn. (hur hon rör sig eller hoppar vet jag ju inte eftersom jag inte sett det. Men jag tror inte hon rör sig som poängraden från treårs sa alldeles oavsett)

Jag har svårt att tro att man ger en häst en 5:a i hoppning utan att det finns skäl till det. Hade hästen hoppat 130 helt utan anmärkningar och även de andra sprången helt klockrent så borde ni disskutera detta med domaren (eller det kanske ni gjorde). Stod det ingen motivering till hennes poäng?

De flesta hästar kan hoppa 130 men det är sättet de gör det på som bedöms och det är svårt att bedömma själv om man inte är utbildad i det.

*KL*

Jag måste faktiskt säga att de gånger jag suttit med som bedömmare (aspirant) har jag inte alls märkt av att man dömer efter stam eller visare. Däremot är det ju så att de som återkommer år efter år och visar hästar på ett föredömligt sätt blir igenkända...

Det har funnits hästar som rivit på de högsta höjderna men ändå fått högsta poäng; just för att de visar på förmåga att rätta sig.
De finns även hästar som fått högre poäng trots att de inte hoppat lika högt som någon annan...

Men som sagt, jag har aldrig märkt att man dömer efter stam...och det är inte ens domarna hinner titta efter i startlistan efter vilken stam det är, ändringar etc är vanliga o tiden knapp. Skillnaden blir kanske med de hingstar som visas, de sticker ut och där har man lagt märke till stam.

Jag har varit med olika domare och jag tycker däremot att de är väldigt neutrala gällande stam. Ett fint exemplar är alltid ett fint ex oavsett stam...sen kan det kommenteras i pauser t ex att "den finns det inte så många efter" och "det var många efter den hingsten anmälda i år". En "dressyrhäst" med bra gallopp hoppar bra, nästan utan undantag och en "hopphäst" med sämre galloppkvalité kommer sällan upp i poäng. Men man ser till individen.

Det passerar många hästar under en dags bedömning och det är inte lätt att möta hästägares förväntningar på deras häst. Dagsform avgör och hästen bedöms endast under de 15 min som den är inne. Det betyder inte att det inte ändå kan vara en bra häst!
För i år (tror jag) var det nytt att markera hur många språng varje häst får ta under bedömningen, mkt beroende på att hästägare ifrågasatt det rättvisa i att någon fått hoppa ett språng mer än någon annan...och att man då dokumenterar hur det ligger till.

Ska kanske också säga att man ofta möter de med "rena" dressyrhästar som berättar att de inte övat så mkt på löshoppning. Kanske satsar man mer på att träna o utveckla gången. Man kan inte generalisera men jag tror att det är det som ofta syns på hoppoängen, hästarna skulle kunna hoppa mkt bättre om de varit mer förberedda o tid (sedan hästen var 1 kanske) lagts på löshoppning, även om hästen är tänkt som ren dressyrhäst.

Nej, jag tycker vi har skickliga bedömmare med stor kunskap,erfarenhet och förmåga att se bortom att hästen kanske visas av okunniga visare, att den är spänd först, att den hetsas etc.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 134
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit