Uppsägningstid i kontrakt

Nallen

Trådstartare
Jag har en liten fråga om detta med uppsägningstid. En vän till ska låna en häst på lång tid och ägarna har inget intresse att ta tillbaka hästen pga olika saker. Om det står så här i kontraktet: "Avtalet löper from ______ och tills vidare. En månads ömsesidig uppsägning gäller."
Är det då så enkelt att kontraktet kan sägas upp när som helst och då gäller en månad innan hämtning/avlämning?

Sv: Uppsägningstid i kontrakt

ägarna har inget intresse att ta tillbaka hästen pga olika saker.
Då kan det kanske bli problem vid återlämnandet.......om ägarna inte hämtar den/fodervärden har någonstans att lämna den....

pessimistRie

Lånar din knapp för lite svar på dig med.

Jag tog en på foder där ägaren inte kunde ha häst mer. Och hon hade haft fodervärd innan mig. Dvs hon hittade ny fodervärd och mötte mig hos denne och vi hämtade hästen hos den fodervärden :) Så behöver inte bli strul för ägaren inte kan/vill ha hästen mer så länge ägaren är vettig.

Men ja 1 månad gäller från uppsägningsdag om det inte står kalendermånad. Då gäller det den sista.

Jag spinner vidare, vad gör man då om det är motsattsen, att FV sagt upp kontraktet, är ekonomiskt ansvarig för att återlämna hästen enligt kontraktet men inte vill stå för transporten!?

Finns en punkt i de färdiga man köper i butik vem som ansvarar för transporten tillbaka. Så har man kryssat att FV ska ombesörja det måste de göra det. Har man inte råd med det skulle man nog inte tagit hästen på foder alls :p

är inte superhaj på området fodervärdsavtal men jag skulle gissa att man kan skriva till fv att om inte hästen är på plats inom utsatt tid så kommer man ombesörja transporten och fakturera fv kostnaden. Sen är det kronofodgen som gäller eller TR om fv bestrider fakturan. Om man har kontrakt på att fv ska ombesörja transport och gärna skickat notisen om att man kommer ordna transport och skicka faktura med rekommenderat brev så är man på det torra skulle jag tro.

Ja men vad gör man om de anser att de inte har råd...

Ifall det funkat bra med fodervärden och jag visste att FVs ekonomi verkligen var kass så hade jag nog hämtat själv utan att kräva ersättningen.

Annars så hade jag hämtat och sedan skickat en faktura till FV för hämtningen samt gjort klart för FV att det går till fogden ifall inte fakturan betalas efter påminnelse.

Hade jag haft ekonomin själv hade jag stått för transporten trotts att det enligt kontrakt är fv som är ansvarig men det har jag inte, den kommer bli dyr, vilket fv visste om när denna skrev på kontraktet! Då var det inga problem eftersom fv ville ha hästen livet ut men livssituationen förändrades för fv och detta gjorde att denna inte kunde ha kvar hästen.

Ja, då är det rätt låsta lägen. Ingen kan/vill bekosta transporten av hästen, då får den nog stanna där den är.

Vad fodervärden bör tänka på är att hästen ju kostar pengar medan den står hos fodervärden, och i slutänden riskerar ju ändå fodervärden att få hosta upp för återtransport. Vilket gör det till en fördyrande tur att ha hästen kvar extratid innan återtransport.

Japp. Har tom erbjudit att de kan få lämna igen hästen 6 månader tidigare, dvs innan kontraktet löper ut, för att dra ner på kostnadernamed att ha häst men detta har de inte ens svarat på.

Sen är det väldigt tråkigt att det blev på detta viset iom att jag tycker att jag klart och tydligt informerat fv om vad som gäller!

Är det ekonomiska problem i botten, hade jag som hästägare varit lite nervös att hästen inte skulle skötas den sista avtalstiden, och att det ändå skulle bli problem i slutänden, när hästen såsmåningom ska hem.

Mot bakgrund av det hade jag som hästägare nog försökt hitta en lösning ekonomiskt för att ta hem hästen.

Ja, då är det rätt låsta lägen. Ingen kan/vill bekosta transporten av hästen, då får den nog stanna där den är.

Om ingen har råd att transportera hästen kan man ju undra ifall någon har råd att föda hästen. Verka, sko hästen lär det ju inte heller finnas pengar till.

Jag har dock svårt att tro att det kan vara så illa. I TS läge hade jag tagit SMS-lån ifall det krävts för att bekosta hemtransport. Sen hade jag börjat leta ny fodervärd alt. ägare snabbast möjligt eftersom TS själv inte verkar ha råd att hålla hästen (bygger det antagandet på att TS sagt sig ej har råd att transportera hästen.).

Att ta hem hästen kostar 6000:- Dessa pengar har jag inte råd att lägga ut eftersom jag ska lägga dom på hästen när den kommer hem... Jag räknar med att få lägga pengar på bla kiropraktor, hovslagare, veterinär (minst en genomkoll) och sedan givetvis stallhyra där foder ingår.

Det var inte heller några pengar jag räknade med att behöva lägga eftersom fv skulle ha hästen livet ut. Men jag är glad att jag inte skrev över hästen eftersom det då inneburit att jag inte haft kontroll på vad som hände nu. Fv ska dessutom enligt kontrakt betala hemresan så det är inte så att jag sparat pengar för detta heller eftersom det inte enligt kontraktet var aktuellt.

Senast ändrad:

Är siffran 6000:- något du fått från någon hästtransportfirma, eller är de kostnaden för en bil + transport fram och tillbaka? Tycker också priset låter väldigt högt för att vara en resa inom Sverige.

Ett tips för att fixa billiga transporter är att kolla med travbanor i närheten. Travfolk brukar ofta skicka hästar kors och tvärs i landet, så ifall du kollar med travtränare på den bana som ligger närmast FV så kan det kanske gå att ordna någon form av samåkning. Även ifall travtränaren inte kan köra hem till dig, så kan ni ju ordna så att du kan hämta hästen på någon travbana nära dig. För travtränaren blir det ju ett billigt sätt att tjäna någon extra tusenlapp ifall han ändå har någon plats ledig i hästlastbilen.

Vad är det som kostar 6000:-? Låter mycket.

Transport från plats i norrland till skåne.

Med transportör.

Fast det kanske ska vara 5000:-? Det kostar 4000:- pluss moms. Har inte riktigt koll på vad momsen ligger på?
Fortfarande väldigt dyrt och framför allt räknar jag med ytterligare kostnader med hästen när den kommer hem (såsom veterinärgenomgång och kiropraktor samt hovslagaren)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur säger man upp ett avtal i förtid, innan uppsägningstiden löpt ut - alltså får det att sluta gälla rättsligt? Har en foderponny jag...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: axa
·
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 576
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar