Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Novali01

Trådstartare
Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker jag nu att vi gör ett allmänt uppror!

Att räkna ut veterinäravgift för en tävling är superenkelt för en arrangör:
Veterinär från Jordbruksverket kostar 585;-/tim + ev. reskostnad låt säga att det blir 600;-/timmen för enkelhetens skull.

Ta timkostnad gånger antalet timmar veterinären ska finnas tillgänglig för besiktning, t ex 0800-1600= 8 timmar gånger 600;-

Räkna antalet anmälda hästar och dela kostnaden för veterinären med antal hästar=summan som ryttaren ska betala. Lägg på 10% för eventuella strykningar.

Exempel:
8 tim vet.besikt x 600;-=4800 + 10% =480 avrunda till 500. Summa kostnad för veterinär 5200 kronor.
5200 delat med 100 anmälda hästar blir 52;- i veterinäravgift per häst.

Så även om veterinären är där 16 timmar så blir ändå kostnaden bara 96;- per häst och inte 150-160 som många tar.

När ryttarmedd. med avgift och prel.startlistor kommit ut och avgiften ligger tokhögt så skriv mail till klubben, typ:

Hej!

Jag har räknat ut (och där skriver ni hela uträkningen enligt ovan) och eftersom avgiften endast ska täcka kostnaden för veterinär så antar jag att ni räknat fel och att avgiften kommer att justeras till tävlingsdagen.

Med vänlig hälsning

xx

Krångligare än så behöver man inte göra det och klubben får en chans att fixa till det. Om de ändå inte gör det så gå vidare och maila Distrikt och Förbund och kräv att utredning görs!

Om vi alla skickar dessa mail så lär det bli ändring....:banana:

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Jag hänger på. Det börjar gå mig på nerverna med dessa (alltid för höga) veterinäravgifter!

Jag tycker det är förjävligt rent ut sakt hur klubbar med flera hundra startande kan ta 120-150 kr för vetrinärbesiktning.

Nu tävlar jag 6-8 hästar på regional nivå och nästa helg blir det närmare 800 kr i vet avgift bara för att klubben tar 120 kr.

Var det inte tal på att det skulle bli ändringar i framtiden på det här med veterinärer på tävlingsplaster, att det inte ska gå genom jordbruksverket utan att klubbarna kan komma överens om ett pris med veterinären som det var förr? Eller är det bara ett rykte? Någon som hört något om detta?

Håller helt med! Och vad betalar man för:mad: många veterinärer känner inte ens på hästen. Betalar jag över 100 spänn tycker jag att man borde kunna få en ordentlig genomgång av hästen, och sen håller jag helt med om att ju mer starter det är på en tävling....desto billigare borde det ju bli!!

Var det inte tal på att det skulle bli ändringar i framtiden på det här med veterinärer på tävlingsplaster, att det inte ska gå genom jordbruksverket utan att klubbarna kan komma överens om ett pris med veterinären som det var förr? Eller är det bara ett rykte? Någon som hört något om detta?

Som jag har fattat det gäller detta nu från årsskiftet, men icke att vet avgifterna har sjunkit iår inte.

Vi kan ta ett rykande färskt exempel.
I helgen var där anm 297hästar (efteranm ej med i dessa)
Avgift 130:- /häst
Vilket ger betalning för 64timmars arbete för veterinären om man räknar 600:-/timme.
Vilket ger 20 timmar per dag då det var ett tre dagars som dessutom hade 4 timmars besiktningsmöjlighet på torsdagen.
Inte fasiken jobbade vet 20 timmar per dag fre-söndag utan ungefär hälften vilket ger ungefär 18.000:- i plus för klubben på vetavgifter. Omräknat borde vetavgiften varit ca 70:- i stället för 130 och de hade ändå haft kostnadstäckning.

Är ganska säker på att det inte har gått igenom iår utan är ev på gång inför nästar år. Men vad bra att du oxå har hört detta. Det är bara att hålla tummarna på att detta går igenom då jag tror att veterinäravgiften kommer att gå ner i så fall.

Men man behöver väl inte ha veterinär om man inte har högre klasser än 1.20 på regional?

Där jag var och tävlade förra helgen kostade det bara 60 kronor. Men jag kan tänka mig att klubbarna kan krydda priserna för att tjäna lite extra.

Vi kan ta ett rykande färskt exempel.
I helgen var där anm 297hästar (efteranm ej med i dessa)
Avgift 130:- /häst
Vilket ger betalning för 64timmars arbete för veterinären om man räknar 600:-/timme.
Vilket ger 20 timmar per dag då det var ett tre dagars som dessutom hade 4 timmars besiktningsmöjlighet på torsdagen.
Inte fasiken jobbade vet 20 timmar per dag fre-söndag utan ungefär hälften vilket ger ungefär 18.000:- i plus för klubben på vetavgifter. Omräknat borde vetavgiften varit ca 70:- i stället för 130 och de hade ändå haft kostnadstäckning.

Men där hade du ju ett typexempel på när ryttarna skulle protesterat INNAN tävlingen startat. Denna tävling låg ju startlistorna ute flera dgr innan så då är det ju bara lite huvudräkning och sen skicka mail till arrangören. Om vi alla gör detta så KOMMER vi att kunna påverka men om vi bara sitter här på buke och gnäller i efterskott (menar inte dig nu, gylle, utan i allmänhet) så kommer inget att hända.

Och när det gäller en hopptävling så behöver man ju inte direkt vara rädd för några "repressalier", personalen kan ju inte gärna putta ned bommarna för att man klagar på avgifterna....:angel:

Är ganska säker på att det inte har gått igenom iår utan är ev på gång inför nästar år.

Såvitt jag hörde av en vet-kompis som varit tävlingsvet idag så gäller det redan nu. Hon fick själv sätta sitt pris, precis som tidigare.

Det gör det lite svårare för oss att protestera eftersom vi inte längre vet exakt vad vet kostar. :crazy:

Såvitt jag hörde av en vet-kompis som varit tävlingsvet idag så gäller det redan nu. Hon fick själv sätta sitt pris, precis som tidigare.

Det gör det lite svårare för oss att protestera eftersom vi inte längre vet exakt vad vet kostar. :crazy:

Nej då, tänk efter nu...inte 17 anlitar en klubb en veterinär som kostar MER än 1 från jordbruksverket??? Tvärtom så anlitar man isåfall en oberoende veterinär som kostar mindre och då ska ju kostnaden sjunka ändå mer för oss.

*KL* på mig själv

Ska till Jönköping i helgen på tävlingar och de har tänkt att ta ut 100 i avgift. De har 157 hästar anmälda och jag har mailat dem detta:

Hej!

Jag har räknat lite på er veterinäravgift för söndagens hästtävlingar. Ni har 157 hästar anmälda och tänker ta ut 100 kronor för veterinäravgift. Det blir 15700 i inkomst. Veterinären kostar 585+resa/timme och tävlingen kan ju max ta 10 timmar om man räknar lite på antalet starter. Detta innebär att utgiften för veterinären blir ca 6000;- (om man räknar 600/timme x 10 tim arbete) och då är det ju helt orimligt att ni får en vinst på nästan 10 000 kr på en avgift som enligt Ridsportförbundet enbart ska täcka kostnaden för veterinär? Att man måste räkna med ett visst antal strykningar, ca 10-15% är ju en sak men det blir ändå inte i närheten av den kostnaden.

En rimlig kostnad på er tävling borde vara 60;- per häst. Det ger en inkomst på 157 hästar x 60=9420. Utgiften är ju fortfarande 6000 och då har ni 3420 som mer än väl täcker ev. strykningar.

Jag antar att ni räknat fel och att summan kommer att justeras ned innan tävlingen startar.

med vänlig hälsning

Om det finns fler bukare som ska dit så kopiera gärna min uträkning och skicka mail ni med! Ju fler desto bättre....:banana:

Fast vad säger att det ens går att anlita via jordbruksverket fortfarande? Jag har helt enkelt för dålig koll på just det. :o

Vet idag tog själv 500:-/timme som exempel förresten.

Hm, detta måste vi ha missat i vår tävlingssektion, eller så kan det vara så att de pratat om detta sist vi hade möte då jag inte kunde närvara. Vet att det pratades om detta ibörjan på året.

Om det nu är så att man gör upp pris med veterinären så kommer ivarje fall vår klubb försöka få ner priset för ryttarna, det är vad jag tror och då jag sitter med i ts kommer ivf jag jobba för detta.

Helt ärligt har jag aldrig sett en vet avgift under 100 kr.

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar