Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

Sv: Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

"Det finns en anledning till att de försöker reglera hastigheten i lastbilarna...uppenbarligen respekterar LB chaufförer inte hastighetsbestämmelserna.
!

:eek: Nu hoppas jag att du skämtar!? Du tror väl inte på fullaste allvar att hastighetsregulatorns syfte är att hindra chaufförerna från att köra för fort!? I så fall, varför finns de inte på personbilar? Om du är intresserad av att veta varför det finns en hastighetsregulator i tunga fordon får du gärna säga till. Dessutom; du kör väl aldrig någonsin olagligt själv? Inte för fort? Inte mot gult? Följer alltid högerregeln/utfartsregeln? Bryter aldrig mot blockeringsregeln? Om svaret inte är "nej" kanske du ska vara försiktig med att svära över andra...

Jag undrar samma sak; måste LB chaufförer ut på vägarna ö h t?

Nejdå.. bara om du vill ha mat, godis, läsk, möbler, kläder, elprylar. bilar, bränsle till bilarna, trä till ex husbygge, hus öht, medicin, utrustning till sjukhusen, bor du i hus kanske slambilen hälsar på ibland, samma med oljevärmda villor, sopor kanske du vill bli av med (för de försvinner ju inte av sig själva när man lagt den i tunnan), plogade/saltade vägar på vintern och kör du som (enligt dig) en yrkeschaufför lär du behöva bärgare ngn gång = oftast lastbilar. M.m... listan kan göras hur lång som helst!

Det är faktiskt så att utan lastbilen funkar inte samhället vare sig vi vill eller inte. Sedan kan jag hålla med om att det inte alltid är en perfekt lösning.

Men för att kunna kalla det 100% så måste man ju nästan hårddra det lite som du kallade det i i tidigare inlägg.
Du menar om hästen exempelvis halkar till och faller ut framför en bil? Men då har vi liksom hamnat utanför vad åtminstone jag menar med begreppet.

Och jag har upplevt många trafiksäkra hästar.
Men ingen till 100%? Och då finns dom inte?

Kul att du litar på dina hästar så mycket.
Jag litar på dom och jag känner dom. Säkerheten kommer liksom inte bara av sig själv.

Vilket för mig tillbaka till ämnet för tråden. Du har inte (tror jag) sagt något betr innehållet i mitt första inlägg. Har du inga synpunkter?

LIA

Du menar om hästen exempelvis halkar till och faller ut framför en bil? Men då har vi liksom hamnat utanför vad åtminstone jag menar med begreppet.

Nej.. Jag menar att om en bils avgassystem smäller. Eller nån tutar med en konstig tuta. Nån som bränner gummi. Osv osv.. Finns massor med saker som skulle kunna få hästar att göra på sej så att säga. Även jag skvätter till då. Så varför ska hästen vara 100% om inte ens jag kan låta bli att skvätta till. Och en häst kan ta steget längre o skutta iväg.. Kanske inte i 390 knyck. Men tillräckligt för att det kan gå tokigt. Kan komma en påse flygandes ur ett dike. Min tjej hoppar då till i ett sånt läge. Hon drar inte gärnet.. Men hon flyger till och steppar nåt steg. Men lugnar sej då jag håller mej lugn.

Men ingen till 100%? Och då finns dom inte?
Nej.. Jag anser att inget är 100%säkert.. Se hur de gick för Titanic;).. Inte ens Guds hand skulle sänka den båten.. Och den båten hade ju knappast en egen vilja. (ett exempel) Lite dåligt att gämföra. Men bara poängen.

Jag litar på dom och jag känner dom. Säkerheten kommer liksom inte bara av sig själv.
Jag känner o litar på min häst. Men är dock medveten om att hon är ett djur.. (Lika som att säga att min hund skulle aldrig bita någon). Sånt vet man aldrig.. Bara till 99%.

Vilket för mig tillbaka till ämnet för tråden. Du har inte (tror jag) sagt något betr innehållet i mitt första inlägg. Har du inga synpunkter?

Vilken del syftar du på då??
Jag ansåg att det är naivt och modigt att säga att det finns 100% säkra hästar. Jag anser att det finns säkra hästar. Men 100% är magstarkt. Men det är min åsikt. Jag sa inte att du ska sluta tycka så.
Och hoppas att du har rätt gällande dina hästar.

Då lägger vi in ungefär samma mening i ordet.

Dom hade kanske inte kollat av med gud? :rofl: Ursäkta!
Så lämnade vi den krassa verkligheten och hamnade bland filosofiska principer. :) Jag håller mig kvar på jorden och hoppas du får träffa någon av dom 100%-ingar som finns. Btw, naiv är inte vad folk jag känner skulle kalla mig.

Mitt första inlägg var #21.

LIA

Då lägger vi in ungefär samma mening i ordet.

Dom hade kanske inte kollat av med gud? :rofl: Ursäkta!
Så lämnade vi den krassa verkligheten och hamnade bland filosofiska principer. :) Jag håller mig kvar på jorden och hoppas du får träffa någon av dom 100%-ingar som finns. Btw, naiv är inte vad folk jag känner skulle kalla mig.

Mitt första inlägg var #21.

LIA

Ok.. Lägger mej här då det känns som vi båda har sagts det som vi känner o tycker. Har bara olika åsikter och sånt är ju tillåtet... Hoppas det fortsätter i samma anda för dej o dina hästar;):bump:

Mvh /Lady

Ska oxå tillägga att jag tror inte att min häst o jag kommer orsaka nåt trafik kaos. Vi red i stormbyar genom den by jag bor i då jag skulle byta sommarbete. Då flög det kvistar o påsar och andra saker hejvilt omkring oss. Överlevde vi den dagen utan "större" bekymmer så tar vi oss nog igenom det mesta.

Även om hon blev nervös så höll jag henne lugn eller kvar på kanten av vägen. Det hon oftast blir nervös över är då det är hästar i hagar alldeles vid vägen. Sånt är riktigt läskigt:smirk::rofl:..
/lady

TS: Vilken jobbig situation. Hemsk när sådant händer men tur att det gick bra för er!

Jag rider ibland på en väldigt trafikerad väg där vissa kör som galningar (mellan borås-alingsås). Rider typ 20 meter och korsar sedan vägen så det är inte så länge man rider på vägen. I alla fall för två år sedan så skulle jag och två till rida över där. Vi hade med oss två ganska säkra hästar och en lite mindre säker men som ägaren har väldigt bra koll på. Dock blev hästen rädd för något och valsar ut i vägen. Bilisten stannar men surar som fasen. Hästen stannar till sist för att lugna ner sig mitt i henne körfält, alltså stod still inte stog i flera minuter för att lugna ner sig. Innan hon hinner svänga undan hästen ska tanten i bilen börja knö sig förbi och då blir hästen nervös igen:devil: Istället för att vänta 1 minut så hästen hade kunnat komma undan. Nu var hon ju ändå tvungen att vänta då hästen valsade runt i hela vägbanan.
Självklart var det otur att hästen reagerade som den gjorde men vi visade tillräckligt med hänsyn mot bilisten men hon gjorde ju tyvärr inte det samma.

Har hållt på att bli prejad av en lastbil på den vägen också. Strök förbi typ 10 cm i från mig. Jag höll på att kissa ner mig av skräck men min lilla polle lunkade på som inget hade hänt:love:

Jag vågar också sticka ut hakan och säga att min shettis är 100% trafik säker. Hon är inte rädd för plastpåsar vid sidan om eller något sådant. Jag brukar binda fast en pressening i ett grimskaft och använda det när jag ska fodra hö i hagen. Sen springer jag tillbaka med den fladdrande bakom mig, hon är den enda som inte blir rädd.
Smällande avgasrör eller något kan såklart få henne att hoppa till (hallå, jag är ju uppe i luften och vänder själv) men hon sticker inte eller försöker vända eller så utan sansar sig fort. Folk som står i vägkanten med en motorsåg och sågar ved precis när vi kör förbi kastar hon inte ett öga på. Så ja, hon är 100 % trafiksäker. Jag tror hon är i den klassen av hästar som är säkrast i trafiken faktiskt, det vågar jag påstå.

ALLTSÅ DESSA CHAUFFÖRER!! :mad: Man blir ju helt tokig på dem!!

Nejdå.. bara om du vill ha mat, godis, läsk, möbler, kläder, elprylar. bilar, bränsle till bilarna, trä till ex husbygge, hus öht, medicin, utrustning till sjukhusen, bor du i hus kanske slambilen hälsar på ibland, samma med oljevärmda villor, sopor kanske du vill bli av med (för de försvinner ju inte av sig själva när man lagt den i tunnan), plogade/saltade vägar på vintern och kör du som (enligt dig) en yrkeschaufför lär du behöva bärgare ngn gång = oftast lastbilar. M.m... listan kan göras hur lång som helst!

Det är faktiskt så att utan lastbilen funkar inte samhället vare sig vi vill eller inte. Sedan kan jag hålla med om att det inte alltid är en perfekt lösning.

För att inte tala om brandbilarna! Som dom låter och far fram hur som helst :p (räknas väl som lastbil då man måste ha Ckort till dom? Stora och hästfarliga är dom i alla fall) Nä, bort med dom också!

(OBS! Ironi)

En liten trådkapning...

Vill bara ha sagt att man träffar på mycket konstiga bilister på vägarna. Att människor inte har den minsta respekt för hästar är helt otroligt. Dom saktar ner för vilt men inte för en häst med ryttare på!

Men jag vill slå ett slag för våra sopgubbar! Dom är suveräna. När vi möter dom, oavsett var så stannar dom i den mån som det går och stänger av bilen!:love:

Jävla idiot! Nästa gång jag är ute ska jag fan rida efter dem och ge dem en snyting...:devil: (Har också hamnat i såna situationer, man blir så förbannad-FATTAR inte folk vad som kan hända med kopplingen häst-fordon-skada????)

Om syftet INTE är detta så BORDE det definitivt vara det!
Jag kör laglydigt och försöker ta hänsyn till andra bilister - du har missat en MYCKET viktig faktor; antalet kg spelar roll i sammanhanget. Lastbilschaufförer verkar inte fatta vilket ansvar de har - men det kan man kanske inte begära...

Läs ordentligt - båda hästarna i exemplet blev påkörda bakifrån. Vet inte var du fått någonting annat ifrån? Du kanske blandar ihop det med någon annans exempel?

Återigen - bilen kom BAKIFRÅN... Vet inte om du har problem med läsförståelse eller bara gör dig dummare än vad du är.

Dina hästkunskaper verkar bristfälliga om du tycker att en 3-årig häst ska tåla att en bil tvärnitar så att gruset sprätter kring benen på den. Treåringen tog ett skutt ut i diket...det tycker inte jag är ngt väldigt osäkert eller nervöst för en unghäst. Det var bilistens beteende som var olämpligt, vilket du totalt tycks missa.

Vet inte om dina hästar består av gunghästar köpta å Åhléns eller ngt annat varuhus men på dina uttalanden här så börjar man undra.

Om syftet INTE är detta så BORDE det definitivt vara det!
Jag kör laglydigt och försöker ta hänsyn till andra bilister - du har missat en MYCKET viktig faktor; antalet kg spelar roll i sammanhanget. Lastbilschaufförer verkar inte fatta vilket ansvar de har - men det kan man kanske inte begära...

Det är klart att vikten spelar roll. Men det är trots allt till syvende och sist så att det är den som sitter bakom ratten som det hänger på, inte fordonet. Tycker bara inte att du ska generalisera, ALLA kör inte som skit, även om du tyvärr tycks tro det. Jag måste säga att jag tycker att du har ett sorgligt sätt att resonera på.

Hänsynen i trafiken blir inte bättre med påhopp som dina...

Med det här inlägget är jag klar med diskussionen, eftersom du uppenbarligen inte vill förstå att det finns bra förare i alla fordonsslag).

Till TS: Ursäkta diskussionen. Hoppas att du snart mår bättre och att du slipper hamna i liknande situationer i fortsättningen.

Senast ändrad:

Varför bli så otrevlig?
Jag ska inte kommentera din nivå när det gäller det svenska språket, ej heller när det gäller hästar. Bara för att jag är så snäll, ska jag istället försöka förklara det skrivna för dig.

Ditt exempel:
"Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, ..."

Och mitt inlägg:
"Enligt min uppfattning, var detta INTE en trafiksäker häst. Säkert orädd för bilar, men det räcker ju inte. På en väg så rör bilarna på sig! Grussprut tillhör absolut det en trafiksäker häst ska klara av.
En flygande, flaxande plastkasse? Samma sak, det hör till miljön (tyvärr)."

Jag skrev alltså ingenting om vad en 3-åring ska tåla eller inte. Jag konstaterade att hästen inte var trafiksäker, vilket inte var någon kritik!! Bilistens beteende bortsåg jag ifrån, då vi (Lady_Mike och jag!) diskuterade hästars trafiksäkerhet. Kan ju upplysa dig om att jag varit med om betydligt (för hästen) värre incidenter, utan att hästen (en levande framför vagn) brytt sig.

I grunden är det du som ansvarar för hästens status i trafiken och om det är lämpligt att ta ut den på vägen eller inte. Det håller inte att i efterhand ursäkta sig med att "hästen är ung".

Följande har jag också skrivit till L_M:
"Det började med att jag tyckte att det i princip är rätt att kräva att hästen är trafiksäker innan man ger sig ut på vägen med den. Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså. Vilket inte Jeeves höll med om."
Du får gärna kommentera, om du kan göra det på ett vuxet och balanserat sätt.

LIA

En häst kan ju vara trafiksäker men man vet ju inte vad som kan dyka upp utanför vägen heller och få hästen att hoppa ut i vägen...så egentligen borde vi väl enligt dig bara hålla till på ridbanan.... :angel:

*kl*
Efter torsdagens transport av unghäst och föl kommer jag att rösta på det parti som förbjuder godstransporter annat än via järnväg och till och från järnväg! :devil: Bort med skiten och idioterna från allmänna vägar, eller inskränk transporterna kraftigt i stil med nere på kontinenten där det är förbjudet att köra annat än nattetid. :mad:

Maken till samling av idioter har jag aldrig någonsin under mina 25 år med körkort haft oturen att råka ut för. Alla dessa :devil: långtradarchaffisar som lägger sig mindre än en billängd bakom trailern och gasar trots att de ser att transporten börjar wobbla, hur kul är det att sakta ner ytterligare när man har en galning med ca 30 ton dödvikt ett par meter bakom sig? Hur :devil: kan man öht släppas ut i trafiken om man inte klarar av att planera sin körning bättre när det är 3-filig motorväg, torr asfalt, lite trafik och fullt dagsljus? Det hjälpte inte att jag slog på varningsblinkers, vevade ner rutan och viftade för omkörning samtidigt som jag saktade ner, dum:devil: låg fortsatt kvar och pressade för att efter ett par km gasa på för fullt och stryka sig förbi på avfarten. Jag vet inte vilket conrflakespaket han hittade sitt körkort i, men jag hoppas den :devil: kör ihjäl sig utan att andra dras med.

Jag var närapå illamående, grinfärdig, försökte komma fram på radion för att få hjälp med att be dem visa mer hänsyn utan resultat. Just då hade jag gladeligen bokstavligt talat gett de här personerna ett nackskott om de hade varit uppställda framför mig. :eek:

Jag har aldrig någonsin varit så rädd i trafiken som då och jag anser att inga godstransporter ska ske annat än med järnväg!:bow: Nä fy :devil: vad många idioter det finns som kör tung yrkestrafik. :p

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, Jag vill egentligen bara skriva av mej i ren frustration. Idag var jag och fyra vänner ute och red. Vi ser att det kommer en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 514
Senast: Sar24BB66
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama