Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*knapplån*
Jag har svårt att förstå hur en trafiksäker häst kan komma i sken bara för att det kommer en lastbil
Varför tror alla att det är lastbilarna som orsakar alla olyckor?? Om man tänker på hur många mil en lastbil rulla längs vägen under ett år jämfört med personbilar och sedan jämför med hur många olyckor som händer med personbilar jämfört med lastbilar så tror jag nog att personbilarna står för den stora biten.
Men många personbilar som krockar och kör av vägen märks ju inte då de ofta går att köra från platsen och inte hamnar i någon statistik. När en lastbil däremot hamnar i diket tar det ju en stund att bärga.
Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.
Vi som ryttare måste ta vårat ansvar när vi är ute i trafiken, vi kan snabbt hoppa av vår häst om vi tycker situationen blir obehaglig, eller gå ner i ett dike eller in på en skogsväg. En lastbil tar lång tid att bromsa och många chaufförer vill inte heller bromsa därför att OFTAST reagerar inte hästarna på lastbilen när den susar förbi med jämnt motorvarv, däremot är det många hästar som reagerar över om en lastbil börjar bromsa, det kan skrika i bromsar och motorn går ju då inte direkt på jämna varv o.s.v.
Min egen upplevelse är att när jag är ute på vägen så är det yrkesförarna (bussar och lastbilar) som saktar ner och tar ut avståndet ordentligt medan personbilarna stryker förbi nära och fortsätter gasa. Har varit nära att bli överkörd flera gånger av personbilar och det har inte spelat någon roll att jag varit helt täckt av mitt gula regnställ (de kan inte ha missat mig i det) de har svept förbi så jag har blivit riktigt rädd ett par gånger.
Det är bara att konstatera att en del människor inte förstår att ett djur (gäller både hundar och hästar) som vistas i trafiken inte är att lita på till 100%. Därför måste vi som ryttare se upp och vara beredda på allt.
/M
Det fungerar utmärkt på kontinenten att endast tillåta tung trafik vissa tider av dygnet och jag har heller ingen förståelse varför inte järnvägen utnyttjas mer så kan transporterna minskas ytterligare. Finns ingen anledning att så många tunga transporter dagligen går genom Sverige när vi har en stambana som kan användas istället. Lastbilar och långtradare kan användas till kortare transporter, men säkerligen minst 50 % kan plockas bort redan idag.Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.
Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig och inte minst, att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
LIA
Dvs, om man har en häst som inte är trafikvan tar man det steg för steg. Jag skulle aldrig i livet ge mig ut på en väg utan att veta, att hästen klarar den typ av trafik som är på just den vägen. Jag fattar inte hur man vågar.tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
Tillägg,
varför ingen som reagerar på detta:
Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig ...?
Är det bara hästarna som ska vara trafiksäkra?
LIA
Är inte ute efter någon speciell däremot öppna för att frågan om hästar i trafik är mer komplext än att hästen inte är rädd för bilar.
Hänger det inte ihop- människans trafikkunskaper och hennes hästkunskaper?
LIA
Du vet tydligen inte mycket om mitt tränande. Därför tycker jag du ska avhålla dig från att komma med påståenden om det.Men...din träning med presenningar och viftande med plastpåsar ( som väl är din filosofi ) den hade SÄKERT hjälpt dem.
Vuxna är ändå tvugna att ta ansvar för vad dom gör än vad ett barn är. Dom borde kunna tänka lite längre, särskillt om dom själva har körkort. Men man kan bara önska att det vore så
Det tackar vi för. Jag diskuterar helst med ***** människor.F ö väljer jag att hädanefter ignorera dina okunniga och otrevliga inlägg i ämnet.
Vilken tur ni hade ändå, det hade ju kunnat gå mycket värre.
Men sedan är det ju faktiskt så att var det dålig sikt (därav sänkt hastighet) så är det ju faktiskt inte säkert att lastbilschauffören såg er förrän precis i sista sekunden, du hann ju faktiskt inte heller reagera.
Då kan man även anta att han inte såg din kompis vinkande med handen.
Det var dålig stil att köra för fort, helt klart. Och tur att det som sagt inte gick värre.
Sedan är det ju som så med att en lastbil är tung, att tvärnita orsakar större skada på bil och släp än vad en häst i grillen gör, har man sinnesnärvaron att inte bromsa vid ett sådant tillfälle så tror jag inte att man gör det. Tyvärr...
Reflexer och hålla sig borta från tungt trafikerade vägar är nog enda sättet att känna sig hyfsat säker.