Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

Sv: Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

*knapplån*

Jag har svårt att förstå hur en trafiksäker häst kan komma i sken bara för att det kommer en lastbil :confused:

Varför tror alla att det är lastbilarna som orsakar alla olyckor?? Om man tänker på hur många mil en lastbil rulla längs vägen under ett år jämfört med personbilar och sedan jämför med hur många olyckor som händer med personbilar jämfört med lastbilar så tror jag nog att personbilarna står för den stora biten.
Men många personbilar som krockar och kör av vägen märks ju inte då de ofta går att köra från platsen och inte hamnar i någon statistik. När en lastbil däremot hamnar i diket tar det ju en stund att bärga.
Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.

Vi som ryttare måste ta vårat ansvar när vi är ute i trafiken, vi kan snabbt hoppa av vår häst om vi tycker situationen blir obehaglig, eller gå ner i ett dike eller in på en skogsväg. En lastbil tar lång tid att bromsa och många chaufförer vill inte heller bromsa därför att OFTAST reagerar inte hästarna på lastbilen när den susar förbi med jämnt motorvarv, däremot är det många hästar som reagerar över om en lastbil börjar bromsa, det kan skrika i bromsar och motorn går ju då inte direkt på jämna varv o.s.v.

Min egen upplevelse är att när jag är ute på vägen så är det yrkesförarna (bussar och lastbilar) som saktar ner och tar ut avståndet ordentligt medan personbilarna stryker förbi nära och fortsätter gasa. Har varit nära att bli överkörd flera gånger av personbilar och det har inte spelat någon roll att jag varit helt täckt av mitt gula regnställ (de kan inte ha missat mig i det) de har svept förbi så jag har blivit riktigt rädd ett par gånger.

Det är bara att konstatera att en del människor inte förstår att ett djur (gäller både hundar och hästar) som vistas i trafiken inte är att lita på till 100%. Därför måste vi som ryttare se upp och vara beredda på allt.

/M

*knapplån*

Jag har svårt att förstå hur en trafiksäker häst kan komma i sken bara för att det kommer en lastbil :confused:

Varför tror alla att det är lastbilarna som orsakar alla olyckor?? Om man tänker på hur många mil en lastbil rulla längs vägen under ett år jämfört med personbilar och sedan jämför med hur många olyckor som händer med personbilar jämfört med lastbilar så tror jag nog att personbilarna står för den stora biten.
Men många personbilar som krockar och kör av vägen märks ju inte då de ofta går att köra från platsen och inte hamnar i någon statistik. När en lastbil däremot hamnar i diket tar det ju en stund att bärga.
Att plocka bort lastbilarna från vägen är bara dumheter, utan dom fungerar inte samhället. Inga varor i affärerna, ingen sophämtning o.s.v.

Vi som ryttare måste ta vårat ansvar när vi är ute i trafiken, vi kan snabbt hoppa av vår häst om vi tycker situationen blir obehaglig, eller gå ner i ett dike eller in på en skogsväg. En lastbil tar lång tid att bromsa och många chaufförer vill inte heller bromsa därför att OFTAST reagerar inte hästarna på lastbilen när den susar förbi med jämnt motorvarv, däremot är det många hästar som reagerar över om en lastbil börjar bromsa, det kan skrika i bromsar och motorn går ju då inte direkt på jämna varv o.s.v.

Min egen upplevelse är att när jag är ute på vägen så är det yrkesförarna (bussar och lastbilar) som saktar ner och tar ut avståndet ordentligt medan personbilarna stryker förbi nära och fortsätter gasa. Har varit nära att bli överkörd flera gånger av personbilar och det har inte spelat någon roll att jag varit helt täckt av mitt gula regnställ (de kan inte ha missat mig i det) de har svept förbi så jag har blivit riktigt rädd ett par gånger.

Det är bara att konstatera att en del människor inte förstår att ett djur (gäller både hundar och hästar) som vistas i trafiken inte är att lita på till 100%. Därför måste vi som ryttare se upp och vara beredda på allt.

/M

:bow::bow::bow:

Det fungerar utmärkt på kontinenten att endast tillåta tung trafik vissa tider av dygnet och jag har heller ingen förståelse varför inte järnvägen utnyttjas mer så kan transporterna minskas ytterligare. Finns ingen anledning att så många tunga transporter dagligen går genom Sverige när vi har en stambana som kan användas istället. Lastbilar och långtradare kan användas till kortare transporter, men säkerligen minst 50 % kan plockas bort redan idag. :cool:

Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig och inte minst, att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.

LIA

Men hur ska en häst bli verkligen trafiksäkra om de inte får vistas bland bilar på vägarna? Är lite nyfiken på hur du bär dig åt? Där jag har 3-åringen uppstallad måste jag rida på vägen för att komma till ridvägarna. Nu är han tack och lov trafikvan och inte speciellt rädd för fordon. När han var föl körde stallägaren ut mat med traktorn och hagen låg vid en väg. Dessutom höll stallägaren på att bygga och körde grävskopa utanför och ibland i hagen. :bow:

Och hur får du dina hästar 100 % trafiksäkra? Hur får du dem att inte bli rädd för en fågel som flyger upp ur diket eller en koflock som kommer galopperandes mot dig? Låt oss säga att din häst aldrig sett kor förut och de enda kor som finns i byn är i en hage vid vägen. Eller för att hård dra det, ett annat exempel. Igår hade vi snöslask här och vi säger att jag är ute och rider, en bil kör förbi och saktar inte ner, så du och hästen blir fullkomligt dränkta av snö och vatten. Hur får du din häst att inte reagera då? Är nyfiken att veta hur du bär dig åt?

Mvh Jordgubba :)

En del bilister är inte kloka :mad: Jag hoppas att det gick bra för dig och att ditt ben läker!

Som tur är finns det vettiga bilister som saktar ner och inte ökar farten fören de har kommit en bit förbi hästen :bow: Men som någon skrev, det är viktigt att tacka dessa bilister tydligt! Jag brukar hälsa och nicka och får nästan alltid en hälsning tillbaka.

Nu i vintertider vill jag påminna alla om att använda reflexer! Jag som bilist tycker att det är väldigt otäckt när man inte ser ekipaget fören man är bara ett tiotal meter ifrån dem :eek: Så sätt på er mycket reflexer, ju fler desto bättre :) Å använd reflexer även när det är dimmigt, regnigt, snöigt och allmänt dålig sikt.

Mvh Jordgubba :)

Egentligen inte alls konstigt. Det kommer "automatiskt" i o m vår syn på hantering mm.
Obs att jag inte tar åt mig äran för flera av dom säkra hästar jag kört.

tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.
Dvs, om man har en häst som inte är trafikvan tar man det steg för steg. Jag skulle aldrig i livet ge mig ut på en väg utan att veta, att hästen klarar den typ av trafik som är på just den vägen. Jag fattar inte hur man vågar.

LIA

Senast ändrad:

Tillägg,
varför ingen som reagerar på detta:

Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig ...?
Är det bara hästarna som ska vara trafiksäkra? :confused:

LIA

Tillägg,
varför ingen som reagerar på detta:

Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig ...?
Är det bara hästarna som ska vara trafiksäkra? :confused:

LIA

Lätt att skylla på att hästarna är osäkra i trafiken. Inte att en själv är okunnig;). Så vilken reaktion vill du ha?

Är inte ute efter någon speciell däremot öppna för att frågan om hästar i trafik är mer komplext än att hästen inte är rädd för bilar.

Hänger det inte ihop- människans trafikkunskaper och hennes hästkunskaper?

LIA

Är inte ute efter någon speciell däremot öppna för att frågan om hästar i trafik är mer komplext än att hästen inte är rädd för bilar.

Hänger det inte ihop- människans trafikkunskaper och hennes hästkunskaper?

LIA

Absolut.. Jag har funderat på att det är åldersgräns på moppe o bil. Men inte häst:cool:. Tycker det är mysko att små tjejer får rida själva efter vägarna. Tycker det ska finnas en åldersgräns/ridkort för att få vistas ute själv.
Sen vissa grundlägande saker som man ska kunna innan man ska få tillstånd att rida ut själv. Som att göra ett test påde teoretiskt och ridprov.
Men sånt kommer nog inte att att bli.

Sen säger jag inte att det inte finns vuxna som är lite fel efter vägarna. För det gör det absolut.

Vuxna är ändå tvugna att ta ansvar för vad dom gör än vad ett barn är. Dom borde kunna tänka lite längre, särskillt om dom själva har körkort. Men man kan bara önska att det vore så :cool:

Jag ska också vara trevlig och inte kommentera din mentala status och din kunskap...

Mina hästar har varit trafiksäkra tills de mötte på icke-lämpliga bilister, som antagligen har fått sina körkort i julklapp.
Personligen har jag full förståelse för att en häst reagerar och blir mindre trafiksäker om den blir PÅKÖRD. Men...din träning med presenningar och viftande med plastpåsar ( som väl är din filosofi ) den hade SÄKERT hjälpt dem.

Så din 3-åring hade redan blivit påkörd en gång tidigare, när den blev rädd för bilen och gruset? Det skrev du inget om. Inte för att det gör någon skillnad i diskussionen. Hästen var inte trafiksäker, oberoende av orsak.

Men...din träning med presenningar och viftande med plastpåsar ( som väl är din filosofi ) den hade SÄKERT hjälpt dem.
Du vet tydligen inte mycket om mitt tränande. Därför tycker jag du ska avhålla dig från att komma med påståenden om det.

Se istället till ditt eget hästhavande. Du tycker tydligen det är som det ska, att ge sig ut på vägarna med en icke trafiksäker häst. "Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså."
Hur försvarar du den inställningen?

"I grunden är det du som ansvarar för hästens status i trafiken och om det är lämpligt att ta ut den på vägen eller inte."
Inser du inte vad detta ansvar innebär?

Det går inte att bara skylla på bilister och försöka lägga allt ansvar på dom!
Citaten ur mitt tidigare inlägg.

LIA

Du slår nog rekordet i enfaldighet...eller så gör du dig som sagt dum bara.

Mina hästar är trafiksäkra. Trafiksäker innebär att de kan vistas i trafik - där bilister följer de regler som finns; dvs håller rätt avstånd, håller rätt hastighet samt inte kör PÅ dem.

Treåringen hade inte blivit påkörd, han var så trafiksäker man kan begära av en unghäst (du verkar ha noll erfarenhet av unghästar). Vi var inte ute på en tungt trafikerad väg, just med tanke på att det var en unghäst, utan på en väldigt liten smal grusväg där det kommer kanske 3-4 bilar per dag. En NORMAL bilförare försöker inte köra på hästen utan kan läsa handtecknet för stopp-vänta så att häst o ryttare kan gå åt sidan och släppa förbi bilen. Det kunde inte den här eminente bilisten klara av.

F ö väljer jag att hädanefter ignorera dina okunniga och otrevliga inlägg i ämnet.

Vuxna är ändå tvugna att ta ansvar för vad dom gör än vad ett barn är. Dom borde kunna tänka lite längre, särskillt om dom själva har körkort. Men man kan bara önska att det vore så :cool:

Absolut.. Vuxna ska ha skallen med sej. De ska ha lite vett i ridinig i trafiken. Men dock har de inte det.
Men alla vuxna bilister är inte så duktig alla gånger heller.

Men som att låta små barn rida själv. Där hade det inte suttit fel med en åldersgräns för att rida ut själv.

Vilken tur ni hade ändå, det hade ju kunnat gå mycket värre.

Men sedan är det ju faktiskt så att var det dålig sikt (därav sänkt hastighet) så är det ju faktiskt inte säkert att lastbilschauffören såg er förrän precis i sista sekunden, du hann ju faktiskt inte heller reagera.
Då kan man även anta att han inte såg din kompis vinkande med handen.

Det var dålig stil att köra för fort, helt klart. Och tur att det som sagt inte gick värre.
Sedan är det ju som så med att en lastbil är tung, att tvärnita orsakar större skada på bil och släp än vad en häst i grillen gör, har man sinnesnärvaron att inte bromsa vid ett sådant tillfälle så tror jag inte att man gör det. :crazy: Tyvärr...

Reflexer och hålla sig borta från tungt trafikerade vägar är nog enda sättet att känna sig hyfsat säker.

Jo, jag har tänkt en del på det där - nu i efterhand...Men just då var vi ju så arga, sen var det ju en raksträcka efteråt så han måste ha sett att vi flög av, stannar man inte då? Blev bara så förskräckt. Men klart, nu i efterhand har jag tänkt en hel del, alltså en stor lastbil har ingen större möjlighet att sakta ner MEN däremot borde han ha sett att vi flög av och därför tycker jag att han borde ha stannat för att kolla att allt var ok, men struntade fullständigt i det.
Sen tyckte jag också att det gick lite väl fort för att vara 50 km/h.

Men jag förstår din synpunkt - absolut. Jag har spelat den här lilla snutten i huvudet hela veckan nästan varje kväll när jag ska sova och visst hade vi tur ändå.

Mitt ben har fått många intressanta färger :angel: men såren har läkt iaf :D Men om någon snorunge kommer och sparkar mej på smalbenet ja då minsann! då åker dom på moppo! Det värsta är att jag känner på mig att jag kommer känna mig otroligt osäker i trafiken efter detta och att det kommer påverka hästarna jag rider men jag får ng jobba på det..* Man blir bara så skärrad, hela dagen eftervar vi däckade, antagligen pga chocken för min kompis var alltså mindre än en decimeter från att bli överkörd.

Jag är mycket tacksam att vi red två stycken trafiksäkra hästar, jag klandrar dom inte att dom blev rädda för det blev jag också, och när jag reagerar så gör ju hästen det också. Om vi hade ridit ut med den andra hästen som vi funderade på att ta hade vi nog inte varit i livet, han är livrädd för bilar. Han hade nog sprungit tvärs över vägen istället för tillbaka in i skogen och då hade jag nog inte klandrat lastbilen lika mycket då jag vet att den hästen är rädd för bilar.

När jag menar trafiksäkra så menar jag hästar som inte reagerar på bilar som åtminstone håller hastighetsgränsen, men jag har faktiskt svårt att tro att den här lastbilen gjorde det. Dessutom låg det ju vatten sen natten då det regnat och då skvätte det ju massvis som antagligen var det som gjorde att hästarna till sist valde att ta till flykten. Saktar man inte ner som bilist på vintern när det ligger massa slask för att folk inte ska bli dyngsura..? Är inte det vanligt vett? Lastbilarna här hemma lämnar oftast massvis av utrymme för att vi små cyklister och fotgänare inte skall bli nya snögubbar :D Och då snackar vi 90km/h väg...*

Ajja, jag är glad att varken jag, lastibilen, min kompis eller hästarna råkade ut för något allvarligt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, Jag vill egentligen bara skriva av mej i ren frustration. Idag var jag och fyra vänner ute och red. Vi ser att det kommer en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 514
Senast: Sar24BB66
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama