Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

Sv: Uppmärksamma hänsynen i trafiken!

Jag har fått höra - från en polis i tjänst - att va fan ska du på vägen och göra då om hästen inte är trafiksäker!
Men hade han inte rätt? I princip?
Jag tänker inte på just ditt fall, men är det inte ryttarens/kuskens/ledarens ansvar att hästen är så trygg med trafik att den är fullt hanterbar, även om det dyker upp en lastbil eller en chaufför bär sig dumt åt?

I TS exempel "kommer den ena hästen ut mitt på vägen", sedan åker ryttaren av (orsak okänd) medan TS sätter fart rätt in i skogen (varför?).
Hästarna är enligt uppgift orädda för bilar, så frågan inställer sig. Varför betedde sig ryttarna som dom gjorde? För mig tyder det på att det är där orsaken till olyckstillbudet ligger, snarare än hos hästar eller lb-chauffören. Litade man trots allt inte på sina hästar eller var dom inte tillräckligt trafiksäkra?

Helt klart finns ett behov av information under körkortsutbildning om vad hästar på väg är för något och om dom krav och risker som finns i sammanhanget. Men lika viktigt borde det vara att hästfolk lär sig vad trafik är, hur dom som hästförare ska bete sig och inte minst, att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.

LIA

att tillse att hästarna verkligen är trafiksäkra innan dom ger sig ut på mer trafikerade vägar.

LIA

Hur skall man kunna lära hästarna att vara trafiksäkra om man inte får ge sig ut på vägarna?
Det handlar om att visa HÄNSYN, till allt och alla på vägen. Det fick jag lära mig på bilskolan. Fick också lära mig att det är inte Djugelns lag som råder -störst och först.
Hade lastbilschaffören dundrat förbi om det var en liten unge som stod vid väggrenen?? Hoppas inte det!
Hästar är och kommer alltid att vara levande djur -hur trafiksäkra de än är.
En älg väger ca 300 kg - en häst nästan det dubbla! Hur kul är det att krocka med en häst med en ryttare på ryggen!??

Det finns ingen häst i världen som är 100% trafiksäker för det första, det handlar om levande djur. Detta är också just anledningen till att bilisten bär hela ansvaret vid en ev olycka. Bilister ska anpassa hastigheten och avståndet efter situationen - passerar man en häst på vägen så håller man inte 90 km/h, även om det råkar stå 90 på skylten.

Jag har fått två hästar påkörda genom åren, av bilister bakifrån som kommit för fort vid halt väglag i det ena fallet och för nära i det andra fallet. Båda hästarna överlevde och i båda fallen blev det dyrt för bilisten. I det första fallet så körde bilen fort fort i vinterväglag, höll innerkurva, skymd sikt och där kom min kompis skrittande på min häst...Hur skulle hon ha skyddat sig där? Hästen var trafiksäker men blev efter olyckan rädd för bilar som kom bakifrån. Det andra fallet rörde mitt halvblod, trafiksäker och gammal i gården. Bilisten tränger sig förbi, trots mitt handtecken att han måste vänta tills jag ridit undan, klämmer sig förbi och, cementblandaren han har lastat utan förankring på släpet, det kränger till varpå min häst tar ett steg åt sidan - ett steg - och så kör han på hästens has. Hästen blir inte skadad men den sparkar på bilens ena skärm. Bilisten försökte senare fakturera mig för en hel omlackering av bilen plus lagning av skärm. ETT brev från vår jurist gjorde att han drog tillbaka kravet direkt...

En annan häst, inte min, blev påkörd alldeles härutanför vår gård, för många år sedan och det var ingen vacker syn. Hästen fångades in och stallades in hos oss i väntan på veterinär. Den hade ett stort, gapande köttsår på baksidan låret där bilens sidospegel hade gått in. Ryttaren som slungades ut i stenmuren vid sidan av vägen fick inre skador, mjälte och leverskador. Bilen höll inte avstånd, tog inte hänsyn till hästen.

Så som svar på din fråga om polisen i tjänst hade rätt - Nej, det har han inte. Tycker dessutom att han är en skam för sin yrkeskår med den attityden och det språkbruket. Hans kvinnliga kollega, som också var på plats, såg ut att vilja sjunka genom jorden.

Så som svar på din fråga om polisen i tjänst hade rätt - Nej, det har han inte. Tycker dessutom att han är en skam för sin yrkeskår med den attityden och det språkbruket. Hans kvinnliga kollega, som också var på plats, såg ut att vilja sjunka genom jorden.

:bow::bow::bow:

Hur skall man kunna lära hästarna att vara trafiksäkra om man inte får ge sig ut på vägarna?
Om du läser det du själv citerade??

Visst ska man, alla, visa hänsyn. Har jag sagt något annat? Fast du kanske menart att hänsynsvisande inte gäller så snart man har häst med sig på vägen?

LIA

Så du tycker inte att man har något ansvar som ryttare på en väg? Inget ansvar för sitt eget beteende? Inget ansvar för hästens trafiknivå?

Hästen var trafiksäker men blev efter olyckan rädd för bilar som kom bakifrån.
Fast den blev påkörd framifrån?

Dina exempel är f ö ovidkommande. Jag har ingenstans påstått att det är OK att köra på hästar, någonsin. Men det innebär inte att man som hästframförare är utan ansvar. DET var DET jag försökte få fram. Om inte annat, borde man tänka på hästen och sig själv.

Det finns ingen häst i världen som är 100% trafiksäker för det första, det handlar om levande djur.
Jo, det gör det faktiskt. Men frånsett det, så har vi hela skalan ända ner till hästar som aldrig borde få gå på en väg. Tycker du att man kan och bör vara på vägen med vem som helst av dessa hästar, oavsett?
Då behövs i så fall ingen träning för att göra hästar trafiksäkra (eller så nära som möjligt) lika lite som hästmänniskorna behöver lära sig det! Bara vi förbjuder lastbilar?

LIA

Shit vilka idioter.. Förbannad blir man.. Lastabilar dessutom. Stora o o elendiga.
Så när man väl får tag på idioter som kör för fort och som inte saktar in när man ber dem för att ta ett snack om hur man beter sej i trafiken..
Då får man till svar.. Att är inte hästen trafiksäker så ska man inte rida efter vägar:mad:.. Har aldrig haft en häst som är rädd för bilar.. Men för skrämmande saker på sidan av vägen.
Idioter i vårt universum!!!!!!!!:mad:

Tur att det gick bra för er. Att ni inte allvarligt skadad. Hoppas ditt ben läker snart.

Jo, det gör det faktiskt.

Finns inget som heter 100% säkert när de gäller djur av något slag. De kan vara 99% säker. Men inte ens människor eller bilar ska man lita på till 100%. Inget är 100%.. Är lite naivt att påstå något sådant.:smirk:

det verkar som alla här inne är förbannade mot LB chafförerna, men mina erfarenheter är att dom som kör lastbil i 8 av 10 fall tar mkt mer hänsyn till mig som ryttare på häst, en bilisterna. fast jag kanske bara har haft tur :smirk:

det verkar som alla här inne är förbannade mot LB chafförerna, men mina erfarenheter är att dom som kör lastbil i 8 av 10 fall tar mkt mer hänsyn till mig som ryttare på häst, en bilisterna. fast jag kanske bara har haft tur :smirk:

Har jag gett ut mej föratt vara arg på just LB förare så är det inte min mening. Men det är mer drygt då just en LB förare brister i hänsynen. Det är så stora fordon.

Men va inte detta riktat åt mej så använd dej av *kl*.....

Det beror på vad DU lägger in i ordet "säker". Vill du hårddra det, så finns överhuvud taget inget här i världen som är säkert.

Vad jag menar med "trafiksäker häst" är, att den aldrig reagerar eller är rädd för något slags fordon eller annat i trafikmiljön och att den alltid följer dom signaler man ger den.

LIA

*knappis*

Nu har jag en sak som gjorde mig JÄTTEGLAD och verkligen VARM I HJÄRTAT!

Det var nog i *hmm* typ tisdags-onsdags typ som jag skulle åka med bussen in till stan. Bussen åker på en ganska mycket trafikerad 90-väg. Just där "händelsen" inträffade är det 70 men blir 90 kanske 100 meter längre bort. Där ser chauffören att det står två tjejer i typ 14-15 årsåldern och väntar vid vägen med sina hästar för att gå över. Hästarna är kolugna men det kommer ganska mycket bilar så de kommer inte över. Det är fri sikt så chauffören stannar helt enkelt MITT i vägen med bussen och slår på varningsblinkers och väntar tills hästarna gått över när det blev fritt på deras sida sas (vi var alltså på den bortre vägbanan från hästarna).

Jag fick nästan tårar i ögonen och satt och smålog hela resten av färden, jag ville gå fram och säga typ tack till honom men jag var rädd att jag skulle börja storlipa för att det var en så fin gest :o Men någon gång ska jag minsann säga det till honom!

Så det finns människor med hjärtan av guld därute! :banana::banana:

Min erfarenhet av yrkesbilister är att dom i allmänhet läser trafiken bättre och tar mer hänsyn än privatbilister, så jag har inget emot dom.

LIA

Det beror på vad DU lägger in i ordet "säker". Vill du hårddra det, så finns överhuvud taget inget här i världen som är säkert.

Vad jag menar med "trafiksäker häst" är, att den aldrig reagerar eller är rädd för något slags fordon eller annat i trafikmiljön och att den alltid följer dom signaler man ger den.

LIA

Min häst är lugn mot fordon. Jag är inte orolig att ride henne efter större vägar. Hon bryr sej inte. Men hon är ett djur så man vet aldrig..

Som Jeeves sa att ingen häst är 100% säker då det är djur..
Ditt svar va att det finns det visst.. Så det reagerade jag över.

*Kl*

Jag var med om en liknande sak själv en gång, fast det slutade inte lika illa!

Jag och syrran var ute och red, syrran med sadel och jag barbacka.
Det var på en ganska smal grusväg. Och så kommer postbilen, kör i minst 100 km/h, och man får väl inte köra i mer än 50 km/h där.
Vi tog den vägen för att det inte brukar vara någon trafik där, men det var det tydligen nu. Min ponny är inte så där 100 % trafiksäker precis, så hon vart rädd så klart. Men han som sitter i bilen bara prtar i mobilen och kör lika fort utan att bry dig om att min häst var livrädd och panikslagen:mad:
Precis innan bilen körde förbi rusade jag och pållan in på ett fält, det var räddningen!! Så det gick bra till slut! ( Syrrans pålle är lugn som en filbuke!! )

Det började med att jag tyckte att det i princip är rätt att kräva att hästen är trafiksäker innan man ger sig ut på vägen med den. Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså. Vilket inte Jeeves höll med om.

Om det förtydligar, så kan jag ta ur Jeeves eget inlägg:
"Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, ..."

Enligt min uppfattning, var detta INTE en trafiksäker häst. Säkert orädd för bilar, men det räcker ju inte. På en väg så rör bilarna på sig! Grussprut tillhör absolut det en trafiksäker häst ska klara av.
En flygande, flaxande plastkasse? Samma sak, det hör till miljön (tyvärr).

100% trafiksäkra hästar finns. Jag kör och har kört några stycken sådana.

LIA

Tog ni kontakt med posten eller brevbäraren? Det är förarens skyldighet att stanna och hjälpa till vid olyckor/tillbud, vilket det här kan räknas till.
Var det en vanlig landsväg, är troligen hastighetsbegränsningen 70km/t. Vilket INTE innebär att man alltid får köra 70 där! Man får inte köra fortare.

LIA

Det började med att jag tyckte att det i princip är rätt att kräva att hästen är trafiksäker innan man ger sig ut på vägen med den. Säker i förhållande till den aktuella vägens trafik och miljö alltså. Vilket inte Jeeves höll med om.

Om det förtydligar, så kan jag ta ur Jeeves eget inlägg:
"Till saken hör att hästen var trafiksäker men ung och klarade inte riktigt av att en bil kör fram och tvärnitar så att gruset sprutar, ca 2 m från hästens bakben. Vi for ut i diket men ingen ramlade av, ..."

Enligt min uppfattning, var detta INTE en trafiksäker häst. Säkert orädd för bilar, men det räcker ju inte. På en väg så rör bilarna på sig! Grussprut tillhör absolut det en trafiksäker häst ska klara av.
En flygande, flaxande plastkasse? Samma sak, det hör till miljön (tyvärr).

100% trafiksäkra hästar finns. Jag kör och har kört några stycken sådana.
LIA

Jag struntar i de andra som Jeeves sa. Jag tycker det är naivt att påstå att du har kört o kör 100% trafiksäker häst/hästar.

Det va endast det jag tog upp.. För hästar är djur o kan regarea hur som då en ny situation dyker upp. Precis vad som hellst kan få en vanligtvis trygg häst att kasta sej. En lukt eller ett ljud.
Eller en bil som smäller till då den kör förbi.

Jag tycker inte heller man ska rida efter vägar med en icke trafiksäker häst. Jag skulle inte göra det. Men det va inte det jag frågade dej om. Utan om 100%....

Jag tycker inte heller man ska rida efter vägar med en icke trafiksäker häst. Jag skulle inte göra det.
Men om en häst inte är 100% trafiksäker, så är den väl inte trafiksäker?? Per definition.

Men det va inte det jag frågade dej om. Utan om 100%....

För hästar är djur o kan regarea hur som då en ny situation dyker upp. Precis vad som hellst kan få en vanligtvis trygg häst att kasta sej. En lukt eller ett ljud.
Eller en bil som smäller till då den kör förbi.
Du har fel, faktiskt. "Precis vad som helst" kan inte alls få en trafiksäker häst att kasta sig. Vad kan jag säga, mer än att det är synd att du inte fått uppleva trafiksäkra hästar. Och att du inte gjort det, innebär inte att dom inte finns.

Jag tycker det är naivt att påstå att du har kört o kör 100% trafiksäker häst/hästar.
Ändå så har jag en (kanske två) på gården just nu. :)

LIA

Jag ser min häst som trafiksäker.. Men inte till 100%.. Hon är fortfarande ett djur.

Kul för dej att du har 2 100% säkra hästar i trafiken.

Men för att kunna kalla det 100% så måste man ju nästan hårddra det lite som du kallade det i i tidigare inlägg. Annars är det inte 100%.
Och jo.. Precic vad som hellst kan få en häst o kasta sej. Men det kanske inte hör till det vanliga. Hästar ser saker annorlunda än oss. Därför kan de bli rädd för någon lätt patetiskt.

Och jag har upplevt många trafiksäkra hästar. Troligen många fler än de som kan kallas icke säkra.

Men 100% är ett modigt uttryck.
Men visst.. Kul att du litar på dina hästar så mycket. Och jag hoppas innerligt att motsattsen aldrig bevisas.

Liknande trådar

Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, Jag vill egentligen bara skriva av mej i ren frustration. Idag var jag och fyra vänner ute och red. Vi ser att det kommer en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 514
Senast: Sar24BB66
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 515
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama