Sv: Vart tog hänsynen vägen?
Hänsyn ska vi alla visa i trafiken, inte bara mot hästekipage.
Problemet är att trafikreglerna gällande häst skrevs för många år seda då vi fortfarande hade viss yrkestrafik med häst på vägarna, idag är 99,9 % av alla hästekipage uye i trafiken för nöjes skull. Frågan är då faktiskt på sin plats, ska trafikreglerna för hästen revideras i samma utsträckning som för moped, mc och bil. Jag anser det.
Ett försäkringskrav hopknutet ntill hästen till att börja med och ett kompetenskrav på kusk/ryttare bara som exempel.
Att många småflickor inte längre skulle kunna rida ut i trafiken då, ser jag bara som en fördel om de inte har kompetensen....
Haha vilka vägar är inte trafikerade?
Det finns inga mängder med ridvägar, iaf inte där jag bor.
Här har vi inte en enda.
Om dom med hästar som inte är helt trafiksäkra inte får vistas på allmänna vägar, så ska ju inte fordonsförare som inte vet något om hästar åka på vägar där det kan finnas häst och ryttare/kusk.
Ingen häst är trafiksäker från början, hur ska dom bli vana vid trafik om man inte går med dom i trafiken?
Och ingen häst är 100% säker på ALLA fordon.
Dom flesta ryttare vet hur dom ska hantera sin specifika häst i trafik, men när förare av div. fordon inte vet hur dom ska hantera sitt fordon i samband med häst så blir det dumt.
Hänsyn ska vi alla visa i trafiken, inte bara mot hästekipage.
Problemet är att trafikreglerna gällande häst skrevs för många år seda då vi fortfarande hade viss yrkestrafik med häst på vägarna, idag är 99,9 % av alla hästekipage uye i trafiken för nöjes skull. Frågan är då faktiskt på sin plats, ska trafikreglerna för hästen revideras i samma utsträckning som för moped, mc och bil. Jag anser det.
Ett försäkringskrav hopknutet ntill hästen till att börja med och ett kompetenskrav på kusk/ryttare bara som exempel.
Att många småflickor inte längre skulle kunna rida ut i trafiken då, ser jag bara som en fördel om de inte har kompetensen....