Sv: Vart tog hänsynen vägen?
Men gud vad otäckt! Vilken idiot! Hade han glömt hjärnan hemma?
När mamma köpte gård i Östergötland och vi flyttade ut hästarna dit hade vi i början problem då bondebröderna inte riktigt var vana vid hästar. De försökte att veja och gasa på som vanligt med och utan släp men insåg efter några gånger att varje gång kastade sig hästarna ner i dikena och stod och studsade (de var egentligen trafiksäkra men tyckte att just dessa var obehagliga av förklarliga skäl) varför de började sänka farten. Den gamla bonden var i stället åt andra hållet, körde in i kanten, stängde av fordonet (även sin tystgående bil), vinkade och log
Sen flyttade jag till 08-land...
I höstas hade jag mina två hästar utanför Bro, världen där stadsborna tror att de flyttar till landet och blir "bönder". I närheten låg en liten söt skola och ett dagis "in the middle of nowhere". Strax utanför skolan var en 30-sträcka och senare en korsning där hastigheten var 50. Vid 50-sträckan när jag red min då 4-åriga häst ser jag 2 militärmotorcyklar komma åkande en bra bit bort. Olyckligt nog dök de upp som gubben i lådan från ingenstans (enligt hästen) bakom ett buskage. Hon hörde dem men såg inte förrän de två plåtmonstren dök upp i högsta tillåtna hastighet. Bakom oss, där det var bra sikt, kom en röd volvo i högre hastighet. Denne såg alltså hästen från långt håll. Brände om strax efter att motorcyklarna kom fram vilket blev för mycket för lillhästens huvud och min enda tanke då var "inte bilen, inte bilen, inte bilen..." och fick parera unghästen så hon inte skulle kasta sig om för tidigt, för att hon skulle göra det kände jag ju och hade nog aldrig kunnat bromsa. Slutade med att bilen kör förbi och strax efter det kastar hon sig om och tappar fotfästet. Stackars militärerna var helt chockade, säkert ännu värre än både jag och hästen. Det var ju inte alls deras mening och de såg oss ju inte. Rejäla sår och det blev en tur till klinik och boxvila.
Någon månad eller två efter när såren var läkta var jag ute och skrittade tillsammans med stallägaren som red min andra häst. Då kommer det en liten bil och saktar ner när den ligger bakom, ställer sig sedan på gasen och varvar motorn för att köra om. Stallägaren blev fly förbannad
och börjar vinka och vifta åt den jäkla bilen som sedan sakta fick köra om. Det var så tydligt tecken på okunskap om djuren, precis som att det skulle vara säkrare att köra om snabbt. Gör man likadant med en cykel? Eller små barn?