Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Trasdockan

Trådstartare
Imorgon har jag uppkörning! Börjar bli lätt nervös och tar gärna emot alla tips och råd som finns :)

Har kört en del på körskola och en del hemma och känner mig ganska säker, men det är alltid nyttigt att höra vilka fel/situationer man ska undvika.

:bump:
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Jag har inte kört upp än men har fått höra en del som jag ska vara beredd på, och det som verkligen etsat sig fast är en berättelse som mamma har från när hon körde upp. I och för sig för 20 år sedan så hon vet inte om de gör så idag, men det kan ju vara bra att veta.

Körläraren ber henne att göra något, vet inte exakt vad men vi tar svänga in på en gata som exempel.
Mamma tittar sig omkring och säger först att hon inte får, varav körläraren ber henne igen. Hon säger nej. Varav körläraren provar en tredje gång. Mamma bestämmer sig då för att svänga. Hon kuggar, för det var enkelriktat - hon skulle alltså stått på sig och kört vidare.

Nu tror jag inte att de är så elaka och lurar en, men de kanske säger en gång i stället för tre som i detta fallet, att man ska göra något. Då är det bra att verkligen ha uppsikt på alla vägmärken och tecken och grejer och verkligen analysera området innan man genomför det - ifall att det är en "kuggfråga".
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Ta det bara lugnt. Andas, andas och andas! :)
Det ÄR okej att göra fel (sen finns det ju givetvis fel man inte får göra osv) bara man rättar till det på bästa sätt.
Under min uppkörning så fick jag uppgiften att navigera mig från motorvägen och så skulle jag följa skyltarna till plats x. 'Uppköraren' var supertrevlig och vi satt och pratade om allt möjligt och jag missade precis avfarten jag skulle upp på. Sa som det var att jag missade den och vid första bästa ställe så vände jag - resulterade i att vi kunde pricka av ytterligare en punkt på listan som var vändning på landsväg.
Jag trodde garanterat att jag kuggade där men hon sa att hon inte alls hade något att kugga på. :)

En kompis till mig var påväg att köra på fel sida av en refug men fixade det i sista stund plus att hon fick motorstopp i en backe - hon klarade sig galant.

Så länge man visar på att man kan rätta upp små misstag så går det bra, såvida man inte åker på att köra med en bitterfitta. ;)
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Har hört liknande historier, men numera får "uppkörningsläraren" (vad heter dom som man kör upp med egentligen?) inte luras, eller be än göra någonting man inte får :) Så det behöver TS inte oroa sig för!

Däremot vill jag be ts undvika att köra mot rött som jag gjorde på min första uppkörning :D
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Ska du köra upp i din hemstad?

Jag vill också trycka på att du ska passa dig för luringar. Enkelriktade parkeringar är tydligen en favorit. Där kör du in på ett ställe, blir ombedd att parkera, och därefter att köra ut igen. Det är många som kör ut samma väg som de kom ifrån, och är det enkelriktat så blir man kuggad.

Annars tycker jag att du ska låtsas att det är din förälder som sitter bredvid, och bara ta det lugnt. Om du hamnar i en tveksam situation kan du vinna på att berätta hur du tänker (du kan också sjabbla bort dig helt!).

Min kompis blev kuggad för att hon låg bakom ett hästsläp på landsväg utan att köra om. I hennes läge hade hon nog tjänat på att berätta att hon tyckte sikten var på tok för dålig, och på så sätt övertyga körkortsnissen.
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Annars tycker jag att du ska låtsas att det är din förälder som sitter bredvid, och bara ta det lugnt. Om du hamnar i en tveksam situation kan du vinna på att berätta hur du tänker (du kan också sjabbla bort dig helt!).

Så tänkte jag under min uppkörning! Jag gjorde några missar, fick bland annat motorstopp när jag skulle starta i backe (samt glömde kolla backspeglar och blinka innan jag startade :o :o), ställde mig på övergångsställe och backade lite knaggligt runt ett hörn.

Men eftersom jag kunde säga vad jag gjort fel i backstarten, förklara vilken regel det är som säger att man inte får stå på övergångsställen (och i vilka andra situationer den gäller) samt förklara och visa att jag kunde vända med att backa in på en väg även om det inte blev så rakt så blev jag godkänd ändå.
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Sådär var det för mig också! Jag körde helkonstigt i en rondell, körde in i fel fil så jag fick byta lite fram och tillbaka men eftersom jag skötte det snyggt och redde ut situationen på ett bra sätt utan att bli stissig så var det inga problem. :)
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

*kl

Speglarna är viktiga att man kollar och även döda vinkeln, sedan högerregeln och dylikt.
Själv fick jag motorstopp två gånger när jag glömt lägga i ettan ist för trean när jag skulle köra in i en rondell efter att ha stått stilla ( lyckades med det i två olika rondeller) och fick även köra upp på den "rutten" där jag inte ville köra upp :p min hat rondell fanns där nämligen. Men klarade mig galant trots att jag var galet nervös.
Hade helst kört på motorvägen osv ^^
Har nU haft mitt körkort i ett år så tiden går fort :)
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Var bara lugn, försök förklara lite varför du gör som du gör om det behövs och titta överdrivet mycket och tydligt i backspeglar och döda vinkeln. Det viktigaste är nog att kolla sig omkring ordentligt, och gärna övertydligt, överallt.

På min uppkörning fick jag motorstopp typ 6 gånger på raken när jag skulle köra iväg. Men jag förklarade att det var ny bil och därför ovant för mig plus att kopplingen skiljde sig enormt från min egen eftersom den var kass på min så jag hade ju lärt mig starta annorlunda. Men uppkörningsläraren förstod och jag klarade faktiskt uppkörningen på första försöket. Och då höll jag ändå på att köra på en permobil som kom i full fräs på ett övergångsställe när jag skulle ut från en rondell, blev en rejäl tvärnit där men jag kom visst undan med det också:p
 
Sv: Uppkörning imorgon! Tips mottages :)

Jag skulle tipsa om att försöka (och jag vet att det inte är lätt) att inte tänka så mycket på "hur de vill" att du ska köra. Jag fick göra flera uppkörningar innan jag lyckades och varje gång jag misslyckades berodde det på att jag överanalyserade allt uppkörningsförättaren sa. Näst sista gången jag körde upp bröt jag ihop innan han han säga att jag inte klarade det, han undrade varför och jag förklarade att jag var så arg på mig själv för att jag kör inte så här annars (massor med småfel, placering, motorstopp mm) utan att det blev så när jag försökte se till att jag körde som de ville.
Det svar jag fick av honom då var: Nästa gång: Kör som du brukar och strunta i hur du tror att vi vill att du ska köra.
Jag tog med mig det, var lite extra noggrann med att visa att jag kollade backspeglar osv, men annars körde jag som jag gjorde när vi övade hemma.
Den gången gick det utan strul.

Lycka till och kör som du brukar
/M
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 524
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp