Träna magen på äldre dar...

Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare delade magmuskler, men nu har den liksom säckat ihop helt och jag har fått formen som ett hängbukssvin. O_o Det blir ju inte bättre av att jag har IBS och IBD, är ständigt svullen och gasig.

Kan en bygga muskler och få någorlunda tight mage, trots över de femtio?

Jag tränar core em ggr i veckan på pass, sedan gör jag lite magövningar hemma när jag får till det, men det blir alldeles för sällan och har inte hjälpt hittills. Jag har ont i ländryggen och jag anar att det hänger ihop.

Tar gärna emot tips, råd och pepp. Har nån tränat upp sig i övre medelåldern? 👵

Jag tänker spontant att du skulle behöva träna hela kroppen. Att bara, eller specifikt, träna en muskelgrupp tänker jag kan leda till problem. Ländryggsbesvär kan bero på många saker, som stram muskulatur i höftböjaren och svag muskulatur eller dålig kontakt med sätesmusklerna.

Först och främst tycker jag att du ska kolla upp de delade magmusklerna och kolla upp vilka svagheter du har i kroppen hos sjukgymnast. En bra början är att jobba med muskelkontakt och muskelbalans och här kommer sjukgymnasten in i bilden.

Sedan skulle jag säga att när du precis har fyllt femtio så är du i yngre medelåldern, inte i den övre. :)
 
Jag tänker spontant att du skulle behöva träna hela kroppen. Att bara, eller specifikt, träna en muskelgrupp tänker jag kan leda till problem. Ländryggsbesvär kan bero på många saker, som stram muskulatur i höftböjaren och svag muskulatur eller dålig kontakt med sätesmusklerna.

Först och främst tycker jag att du ska kolla upp de delade magmusklerna och kolla upp vilka svagheter du har i kroppen hos sjukgymnast. En bra början är att jobba med muskelkontakt och muskelbalans och här kommer sjukgymnasten in i bilden.

Sedan skulle jag säga att när du precis har fyllt femtio så är du i yngre medelåldern, inte i den övre. :)
Tack! 😊

Jag har varit hos många fysioterapeuter och fått träningsprogram anpassade för mig, men de delade magmusklerna har aldrig tagits upp mer än i bisatsen ”du får tänka på att hålla in magen när du tränar den”.

Jag är lite ”fysioterapi-trött” eftersom jag får massor av hjälp av dem men inte blivit bättre.

Jag tränar spinning och går på vanligt core, samt springer när jag hinner.

Min överkropp får nog dålig träning, så där ska jag tänka till. 👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp