Uppfostra unghäst

Sv: Uppfostra unghäst

Med tanke på att tråden handlar om att "uppfostra unghästar" så kändes det bara lite märkligt när man tog upp att snärta till hästen på baken, kanske funkar det för ett kort ögonblick på någon häst, men att tro att det är nån form av "uppfostring" och att man får hästen att göra som man vill är ju inte iaf vad jag tkr rätt.

Däremot så lägger inte jag mig i om någon gör det på sin häst och denne tkr att detta hjälper. (jag försöker för övrigt att inte lägga mig andra människors sätt att handskas med sina djur om de inte personligen bett mig, lr om det rör sig om rent plågeri) Och en snärt är inte att plåga, och kan säkert göras i all välmening, men inget jag skulle rekommendera, lika lite att snärta till ett litet barn (fast det kanske är olagligt, jag vet inte) då lyssnar väl barnet på dig, men får du respekt av ditt barn? Lite likadant tänker jag med alla jag möter- människor som djur. Och det kanske inte är helt optimalt att jämföra människor och djur. Men jag ser det som om man ger så få bestraffningar som möjligt så får man hästen med sig på ett annat sätt. Det blir inte en maktkamp. självklart ska man inte acceptera vilket beteende som helst. Det jag ser hos en riktigt bra hästmänniska/hundmänniska är den som vet när h*n ska ignorera ett beteende, uppmuntra ett annat och få bort ett tredje beteende.

Och ja det finns väl lika många tillvägagångssätt som det finns hästar, då de är individer allihop- reagerar olika. Har man en röd tråd och vet vad man vill (vet man inte det, hur 17 ska hästen då veta vad vi vill?) och har ett sjyst sätt att förmedla det till sin 4-benta vän då han man kommit en bra bit på vägen :).
 
Sv: Uppfostra unghäst

Jag har under mina över 30 år med hästar aldrig skrikit, gormat eller slagit nån häst och "zoner" existerar inte i min värld. Vill hästen komma och "sitta i knät" en stund så får den gärna göra det för jag vet att den kommer att flytta sig när jag vill komma fram. Jag har aldrig komplicerat förhållandet till djur utan sett dom som jämlikar och behandlat dom därefter med mycket kärlek och massor av social kontakt. Även fast hästar kan vara stora så är dom innerst inne knähundar utan maktbegär.

Jag har inga direkta råd att komma med, annat än att ge f*n i allt vad ledarskap heter, ge er lilla "hund" mycket kärlek, busa och lek mycket med henne och en sak till, handmatning gör inga djur tiggiga, det är en myt. Myten har uppkommit genom att ägaren inte kan ta att nån annan människa skulle få ett bättre förhållande till hästen än ägaren. ;)


McG - med över 30 år bland "problemhästar."
 
Sv: Uppfostra unghäst

Jag säger som Andrew M, som är etolog/forskare och som ridit svår klass i hopp, dressyr och fälttävlan; "det handlar inte om att vara hästens ledare utan att lära hästen förstå signalerna du ger"
 
Sv: Uppfostra unghäst

Vilken bra tanke! Det gäller ju inte bara med hästar, utan alla andra djur och framförallt människan!
 
Sv: Uppfostra unghäst

Men vad är det för kasst inlägg? :crazy: Bara för att du gillar när dina hästar sitter i knäet så betyder det inte att alla andra gör det, TS uttrycker ju att det är ett problem och att hästen inte flyttar sig när det behövs... och så kommer du och säger att det inte är ett problem för dig. Nähä, men för TS är det det. Jag kan också tycka att det är lugnt att hästen kommer och vill sitta i knäet en stund och tar sig friheter som att nappa efter grimskaft eller liknande men bara om hästen faktiskt är uppfostrad från första början och jag vet att det inte är dumheter utan bara kärvänligt kel eller fundersamt nappande. En häst som är uppkäftig eller respektlös och gör saker samtidigt som den totalt skiter i vad du har för åsikt är en ouppfostrad bråkstake till häst och kan bli farlig om man inte sätter gränser.

För övrigt har alla zoner, jag hoppas verkligen att du vet och respekterar det, i synnerhet med dina medmänniskor. Det är ingen arbetsmetod eller humbug, det är liksom rent folkvett. Om folk kliver in i min zon utan att ha bett om tillåtelse på något sätt eller utan att situationen kräver det (i en hiss t.ex.) så får jag panik. Det är bara min pojkvän som kan hoppa in och ut ur min zon som han vill. En häst, främling eller kompis som kommer närmre mig än en meter orsakar mig obehag och så är det för de allra, allra flesta. Om du ska säga något till en främling, ställer du dig då så att det bara är 30 cm mellan era ansikten? Nej, det gör du inte utan du står en bit ifrån. Ställer du dig för nära så kommer främlingen att backa eller stå kvar och känna sig tryckt. Hästar som inte fattar det där med andras space bör uppfostras.
Återigen är det skillnad på att respektlöst bara träda in i någons space och på att be om lov, och be om lov gör man undermedvetet och både frågan "får jag komma in i ditt utrymme?" och svaret "ja, varsågod" uppfattar man undermedvetet, det har med kroppsspråk och energi att göra. De flesta djur jag känner ber om lov innan de sätter sig i knäet. Undantaget en del hundar som inte alls har det där utrymmet själv och därför har en tendens att bli in your face.

*kl*

Jag jobbade nästan uteslutande med ung- och problemhästar i flera år och kan bara säga grattis till att det är en tuff och kaxig liten dam du har, inte en vek och rädd! Personligen föredrar jag nämligen den sorten eftersom man inte behöver visa samma slags hänsyn, man kan vara lite tuff och kaxig tillbaka.

Jag har en standardgrej som jag gör med alla besvärliga, kaxiga/respektlösa hästar. När hästen gör det den inte ska, typ pillar med saker, går på mig eller liknande så blåser jag upp mig lite och ryter "heyhey" och går mot hästens bringa eller virvel beroende på vart jag står när hästen dummar sig. Mitt heyhey går givetvis att byta ut till nej eller vad som helst men det bör vara kort och skarpt. När jag går mot hästen så bör den ta ett steg i någon riktning, det spelar ingen roll åt vilket, den ska bara flytta undan sig för att lämna plats åt mig. Flyttar sig inte hästen, vilket händer i undantagsfall eller om man inte kaxar sig tillräckligt tillbaka - dvs om man har fel energi, man ska bara stövla fram och erövra platsen där hästen står, inte fråga om lov på något sätt - så kan man bli mer åt kycklingdanshållet. Jag morrar heyhey igen och viftar lite, gör mig stor och säger åt hästen att backa något steg. Inte av löjliga NH-anledningar utan det är mer "Hörrödu, jag sa åt dig att flytta på dig så get to business!"

Hela grejen är att bryta det oönskade beteendet. Det handlar inte om dominans för sån skit tror jag inte på, det handlar bara om att nu är det dags att lägga ner med det man gör, "snap out of it". Ljudet du gör och det faktum att du kommer emot hästen och den måste flytta sig gör att hästen lägger av med det den gör som du inte vill att den ska göra. Då finns det möjlighet att "plocka upp den" uppmärksamhetsmässigt och visa den vad du vill att den den ska göra istället.
Samma sätt funkar för övrigt på hästar som inte vill flytta sig för hårt tryck. De tenderar ju att liksom "somna till", stänga av maskineriet so to speak, och till slut kan man stå där och trycka bäst man vill, hästen kommer inte att bry sig nämnvärt. Att då flaxa lite och ryta till får hästen att vakna till liv igen och fatta att du står där och att du säger till den att göra någonting. Det bästa med metoden är att den inte är våldsam, du rör aldrig hästen (jag tror inte alls på det där med att "ge den en känga", oerhört onödigt i min värld), så man kan använda den mot alla hästar som är kaxiga. En rädd häst däremot blir orolig av det så då får man komma på någonting annat istället.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Jomen precis så är det, dra åt samma håll och ge sjutton i att tjafsa om petitesser. Att man sen kan ge varann en liten snäll kospark bara för att man känner för att tjafsa "apropå ingenting", backa på varann och "befästa ledarskapet" (så ev. åskådare skrattar så dom gråter åt misslyckandet) och flyga på varann behöver inte betyda blodigt allvar utan kan ingå i "ta-på-varann-kursen" och ett bett i arslet behöver inte betyda blåmärke och smärta.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Jag har ingen "zon" eller "spejs" när det gäller djur, däremot är jag istället rena djurmagneten och har alltid varit det och hästar har en benägenhet till att antingen vilja "hålla handen" eller ha huvudet på min axel om vi är ute och går och hittills har det aldrig kännts fel eller farligt. Inte ens med 1400 kilo "folkilsken" avelstjur i grimskaftet precis bakom ryggen kändes det fel, kliver jag in i en hage så blir jag rätt snabbt medelpunkten utan att det känns det minsta fel.


Jag vet att mitt förhållningssätt anses som fel och "farligt" men varför ändra på ett vinnande koncept när det funkar?
 
Sv: Uppfostra unghäst

Nu har jag (som sagt) aldrig intresserat mig för nh, och aldrig heller haft problem med nån häst. Jag tror det handlar om energi. Jag gör inga ledarskapsövningar, men jag förväntar mig att varken häst eller hund ska komma och trampa mig på tårna eller komma för nära eller bitas/knuffas. Jag förväntar mig att jag ska få kolla dem i öronen och känna igenom kroppen därför att det är nödvändigt. Jag bara gör det utan att tänka. Kanske djuren läser mitt kroppspråk utan att jag vidare måste demonstrera mitt "ledarskap".

En gång var min häst faktiskt sur och bet mig i axeln. Av ren reflex blandat med den plötsliga smärtan körde jag in armbågen i sidan på honom. Knappast gjorde det speciellt ont, men han fattade vad jag menade. Normala instinkter kan jag tänka mig.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Du har så rätt, att vara intill eller trampa på är två helt skilda saker, och det där med att "bara göra" är en av nycklarna till en trygg gemenskap. Tillit bygger på kärlek, och finns det ena så kommer det andra automatiskt. Att leka och busa och "ge varann på pälsen" är inte alls samma sak som att slåss på blodigt allvar (som så många tror) utan ett sätt att stärka banden och gemenskapen. Hästarna vet så väl när det är bus och allvar för dumma är dom inte, och humor har dom också, och älskar att få se oss asgarva åt deras påhitt.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Det tror jag också. Hade en helt ny medryttarhäst som jag inte alls kände. Han sades vara rädd för spön och allt vad det heter. Detta glömde jag dock bort och gick bla in och sopade under hästen och kring benen med en himla stor och högdljudd sopborste (sopade upp bajs, inget damm), och hade förstås spö då jag red ut. Ingen reaktion hos hästen. Senar tänkte jag "shit, hästen kunde ju ha blivit livrädd eller skitförbannad". :D
 
Sv: Uppfostra unghäst

MacGyver. Jag är inte ute efter något ledarskap, utan samarbete.
Men jag anser att hästen ska visa respekt så som jag visar hästen respekt.
Det är inte bara att klampa på och göra som man själv vill.

Jag anser att det finns zooner, man kan inte bara klampa på. För mig är det som att knacka på dörren till sin bästa väns hus. Du vet att du får komma in, men du frågar ändå genom en knackning. Det handlar om att respektera varandra.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Man är ingen bra ledare om man inte kan samarbeta. sen verkar många uppfatta ordet ledare som ngt negativ, vilket för mig är obegripligt då jag ser det som ngt positivt. Positivt i den bemärkelsen på vad en god, rättvis ledare är -någon som skapar förtroende och trygghet.

Sen finns det "ledare" som är allt annat en ledare, de bara tror sig vara det.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Delvis KL
Varför har vi rätt att gå in i hästens "zon" men inte lika tillbaka?

En häst som är normalt funtad o fostrad ger man benefit of a doubt o sägs bara till om den är ovarsam. Man ser ju innan man blir trampad på om den saktar in eller inte.
Jag kanske inte har lust att klia tillbaka just då, men de har rätt att ställa frågan.

Jag var nyss ouppmärksam o oförsiktig o böjde mig in under magen o fick mig en kospark i huvudet då hästen slog efter en broms.
Jo vi måste ta på oss ansvaret själva ibland. Hästen var inte heller uppmärksam, men reagerade o bad om ursäkt då jag skrek till.

allt är inte uppsåt. Olyckor kan ske.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Varför har vi rätt att gå in i hästens "zon" men inte lika tillbaka?

En häst som är normalt funtad o fostrad ger man benefit of a doubt o sägs bara till om den är ovarsam. allt är inte uppsåt. Olyckor kan ske.


Tack. Ungefär vad jag tänkte själv.


TS:
Bara hantera den lugnt och säkert. Beröm mycket och ofta - det är berömmet som gör att hästen vill vara med er. Vid eventuella grava övertramp så markera missnöje, men börja inte med att trycka till den "för att".

Det finns säkert massa "trick-metoder", men enklast är alltid att börja med små steg, och berömma för varje liten grej. Uppmuntra egna initiativ hos den så blir det tusen gånger lättare att locka fram olika beteenden. Precis som med hundar. :laugh:
 
Sv: Uppfostra unghäst

Delvis KL
Varför har vi rätt att gå in i hästens "zon" men inte lika tillbaka?

En häst som är normalt funtad o fostrad ger man benefit of a doubt o sägs bara till om den är ovarsam. Man ser ju innan man blir trampad på om den saktar in eller inte.
Jag kanske inte har lust att klia tillbaka just då, men de har rätt att ställa frågan.

Jag var nyss ouppmärksam o oförsiktig o böjde mig in under magen o fick mig en kospark i huvudet då hästen slog efter en broms.
Jo vi måste ta på oss ansvaret själva ibland. Hästen var inte heller uppmärksam, men reagerade o bad om ursäkt då jag skrek till.

allt är inte uppsåt. Olyckor kan ske.



Bra skrivet:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp