Uppfostra unghäst

N

Natural

Hejsan. Jag och min kompis har skaffat oss ett treårigt shettssto som vi tänkt använda till trickträning, en liten cirkushäst med andra ord.
Hon är väldigt lättlärd men däremot är hon väldigt envis och ouppfostrad.

Jag har två andra hästar också sedan många år tillbaka. En oförstörd lugn och snäll första häst men även en fd "problemhäst". Jag har även hjälpt kompisar med sina "problemhästar" med bra resultat så därför trodde jag att det skulle gå bra med att uppfostra en unghäst. Men usch vad fel jag hade. Jag vet inte hur jag ska göra.

Min lilla bebishäst visar ingen respekt och kliver in i ens zooner utan att fråga.
Jag är väldigt noga med att både hästar och människor ska visa respekt och fråga om lov innan man kommer in till varandra, om ni förstår hur jag menar.

Sedan gnider hon sig även mot mig och min kompis och alla andra som kommer i närheten. Hon beter sig som en katt som stryker sig på benen.
Och jag vet inte varför hon gör såhär men min teori är den att hon använder oss som trädstammar att klia sig på.
Hur som helst är detta väldigt jobbigt och jag vill gärna få henne att sluta.

Hon pillar även med allt och låter ingenting vara. När man leder ska hon bita på grimskaftet, hon ska plocka och pilla på ryktborstarna, ja hon pillar och biter på allt hon kommer åt.

Sedan finns det ett till problem. Jag vet mycket väl att hästar är mottrycksdjur men jag har bara hamnat hos hästar som flyttat sig undan tryck. Men denna lilla pållen flyttar sig mot trycket, alltså trycker hon tillbaka och flyttar på mig i stället. Jag brukar alltid flytta med faser och ge eftergift för minsta lilla.

Jag hoppas verkligen någon skulle kunna ta sig tid att hjälpa mig :crazy:
 
Sv: Uppfostra unghäst

Vad har din tränare, för tips och idéer? - För det låter ju ändå som att du ändå vet vad du håller på med. :)
 
Sv: Uppfostra unghäst

Faktum är att jag inte har någon tränare, jag är väl så gott som självlärd om man säger så :crazy:
 
Sv: Uppfostra unghäst

Hon låter precis som en fjording jag hade hand om ett tag, jag hade honom på uppfostringsläger kan man säga :rofl:

Det viktiga är att ha tålamod, det enda jag kan ge dig direkta råd med är den biten med att hon flyttar mot tryck, där gäller det bara att få henne att förstå vad det är du vill - håll kvar trycker oavsett om hon flyttar mot dig och släpp inte förrän hon gör minsta ansats till att flytta sig bort från trycket. Ev. var lite "våldsam" och lägg ett hårt tryck på henne "tryck allt vad du har" tills hon flyttar sig, för det kommer ske förr eller senare. När de väl förstått brukar problemet vara ut världen :)

Med hennes närgångenhet hade jag nog först och främst provat att "kycklingdansa" för att få bort henne, skrik och hoppa och skutta och se helt galen ut, det rådet fick jag av min tränare och det fungerade utmärkt :) Var dock noga med att bjuda in henne ibland så att hon förstår att hon inte alltid ska hålla sig borta utan att hon helt enkelt ska visa respekt.

Märks det att jag inte håller på med NH-övningar osv.? :angel: Men ja, jag är av åsikten att det "enklaste" (mest logiska) sättet oftast är det bästa.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Haha, nu känner jag mig inte så ensam längre gällande dessa problem :D

Tack för tipsen, Alltid värt att testa :)
Fick ett gott skratt när du skrev kycklingdansa xD

Tack igen! :)
 
Sv: Uppfostra unghäst

du har förmodligen inte rätt sorts energi när du ber henne flytta på sig. Man ska inte behöva dansa några kyckligdanser lr liknande, det kommer inte hjälpa det minsta. hästar är ju så duktiga på att känna sin omgivning. Även om du inte tkr dig vara osäker så är det tydligen ngt du gör som sänder ut osäkra signaler. Och sen kan man inte hålla på att ena stunden acceptera att det är ok för hästen att flytta på dig och i nästa stund är det inte ok, då är man inte konsekvent. När du känner att här är jag med rätt sorts energi så behövs inte mkt för att hästen ska lyssna. det är inget man kan lära sig via nätet, men är man bara lyhörd för vad hästen talar om för en och man själv blir medveten om vad man sänder för signaler så är man en god bit påväg.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Okej, med vad är rätt sorts energi? Lugn och bestämd kanske? Eller säker i stället för osäker? Men när jag tänker efter känner jag mig faktiskt osäker, då jag inte vet hur jag ska tas med denna hästar. Jag förstår inte hur hon fungerar, hon är ju "grön" så att säga. Jag saknar kunskapen att helt enkelt uppfostra en häst på ett bra sätt. För mig är det enklare att rehabilitera psykiskt skadade hästar.. Men nu är det ju inte det det gäller.

Men jag ska alltså lära mig att lyssna och vara mer öppen och även vara medveten om mig själv.

Men det konstiga är att mina andra hästar knappt kan få henne att flytta på sig heller. När bebisen kommer för nära eller helt enkelt tränger sig in i deras zooner och är för "på" så får hon först ta emot irriterade blickar. Hon bryr sig inte. Sedan blir det slickade öron men inte bryr hon sig. Efter en stund blottar hästarna tänderna mot henne och "bebishästen" är precis som vanligt. Som om att hon inte förstår, eller så bryr hon sig helt enkelt inte.
Sedan hugger hästarna men inte flyttar hon sig.
Till sist vänder hästarna rumpan mot henne och kickar allt vad det är värda.
DÅ flyttar hon sig ett par- tre steg ungefär...
 
Sv: Uppfostra unghäst

Fundera inte över hennes ålder, hon är en häst precis som dom andra du uppfostrat! Hon är inte så liten att hon inte vet vad som menas när dom andra visar tänder, hon väljer att skita i det bara, för att det gör ingen skillnad iaf (för hon har väl inte åkt på stryk ändå?).

Gör som dina andra hästar gör, be att flytta och bli skarpare efterhand, och bara inte ge dig förrän hon gör som du säger. Hon får lära sig att du är bossen, man följer dina regler och gör man rätt så blir det trevligt, skiter man i det blir det inte så trevligt, det kan faktiskt vara nödvändigt att dela ut en känga. Kan behövas ganska mycket beröm och smicker när dom gör rätt för att dom ska komma på att det faktiskt lönar sig att göra som någon annan säger. (en häst som lätt tar åt sig av beröm behöver man bara säga bra och klia lite, en som inte gör det behöver man i princip kasta konfetti runt) ; )

Hästar som är 'plockiga' är inte mycket att göra åt, det ligger i deras natur. Det kan dock lugna sig, beroende på vad man hittar på och hur dom är till sättet. Tycker dom om att bli pysslade med så brukar dom lägga all fokus på att njuta istället för att längta ut t.ex.
 
Sv: Uppfostra unghäst

Jag har aldrig uppfostrat någon häst tidigare, bara rehabiliterat psykiskt skadade hästar.

Hon har fått ett X antal sparkar, ordentliga sådanna när hon inte flyttat sig undan hästarna. Hästarna varnar en massa och ger henne massvis med chanser, men när det väl smäller då smäller det verkligen!
Men hon bryr sig ändå inte om att flytta sig när hästarna varnar och som sagt flyttar hon sig inte mer än ett par steg när hon fått sig en spark.

Så det känns inte som om att det skulle löna sig om jag gjorde likadant som de andra hästarna då det knappt lönar sig för dom.. Men hon kanske lär sig att det är trevligare att gå undan än att ignorera.

Men tack så mycket för att du tog dig tid :)
 
Sv: Uppfostra unghäst

Shettisar du vet:devil:
Det är alltid förbjudet, i alla fall i mitt tycke och smak, att hästen går på en. Det finns ju inget värre! Big no no. När min unghäst gör det får han veta att han har hamnat fel ganska omgående! Men det gäller att man flyttar, som någon nämnde tidigare, att man måste ha rätt sorts energi. Du ska känna med magen, att du med hela din kropp och själ verkligen ska flytta på hästen.

Jag brukar visualisera att jag lägger öronen bakåt och verkligen stöter bort honom, precis som ledaren gör. Det fungerar utmärkt. Var inte rädd för att bestämma "skulle det gå för sig att flytta sig lite åt höger tror du?" Alltså, den energin är ganska vek, det hade mina hästar tyckt i alla fall ;)
 
Sv: Uppfostra unghäst

Men jag anser inte att man ska använda våld i hästhantering, det spelar ingen roll om det så är en liten, liten smäll. Enligt mig är det fel!
 
Sv: Uppfostra unghäst

Nypet: Jag förstår, jag ska alltså vara säker med min energi så att säga?

Tack :)
 
Sv: Uppfostra unghäst

Nu vet jag 0 om NH och allt vad det heter. Men varför är en snärt på rumpan fel? Är det inte väldigt naturligt för en häst? Jämför med att en häst sparkar eller biter en annan häst, oftast utan att lämna spår. Är det inte riktigt hästspråk? Eller vad är tanken?

Inte för att jag är en förespråkare för våld, men en smätt på baken eller en knuff är knappast skadligt varesig psykist eller fysiskt.:confused:
 
Sv: Uppfostra unghäst

Och vad gör du om hästen ignorerar det då? Slår till hårdare? Och om hästen inte lyssnar då?

Det finns betydlig trevligare sätt att gå tillväga (och mer effektiva) än att fysiskt gå på hästen, då hästen i största sannolikhet kommer vinna då den är betydligt starkare fysiskt.

Ts: Det är jättesvårt att med ord beskriva "rätt stort energi" då det beror på situationen. Och det kan lätt missuppfattas om man skriver "bli större", men när jag skriver bli större med sin energi är att man lixom ökar den, höjer upp den (och ja det låter jätteflummigt). Men alla riktigt duktiga djurmänniskor är väldigt duktiga på just detta.

Man kan göra hur stora rörelser, skrika och gasta, men då brukar energin, till skillnad av vad många tror, bli mindre. Är man arg- fel sort energi- inte stor, utan inåtvänd- leder till att hästen inte tar dig på allvar, kanske ignorerar lr blir irriterad.- Du blir argare, ni har slutat att kommunicera med varandra på ett vettigt sätt (om ni ens gjorde det från början).

Osäker människa gör hästen osäker. därför ska man inte kombinera en grön häst med en grön ryttare. En osäker människa behöver en säker häst- hästen bygger upp människan och vise versa.

Jag kan tillägga att jag alltid strävar efter att med så små signaler som möjligt få hästen med mig. Har jag sas blivit större i min energi- för att hästen inte lyssnade när "jag viskade" dvs var liten i min energi, så avslutar jag alltid med låg energi från min sida och små signaler. ju mindre jag behöver göra som ryttare och från marken desto bättre. Hästen blir dessutom mer lyhörd. och är man konsekvent och lyhörd så kan det inte bli annat än bra :).
 
Sv: Uppfostra unghäst

Varför tänker man så då det handlar om rapp på baken?
Frågan är väl vad man gör sen när hästen inte reagerar på en "snärt på rumpan"- hårdare tag?

Menar bara att det inte kan finnas garantier för att alla tekniker alltid fungerar. Då måste man väl byta teknik? Jag fattar inte riktigt...:o

Kanske jag är för oinsatt i ämnet. Ska avsluta trådkapningen nu, men tack för att ni försökte förklara iaf:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp