Uppfostra en 10 veckors valp?

R8n

Trådstartare
Hur mycket "får" man uppfostra en valp som är väldigt framåt och orädd vad gäller bita på saker och händer?
Skälla mot nya saker och allmänt när han gör fel?

Hur gör man det lättast?

Min morbrors uppfödare säger till dem att de absolut inte får säga emot/ta bort hunden när den börjar bita på stolar, mattor, filtar etc.

Men vi försöker ta bort sådant otyg på våran lilla valp redan nu... vilket är fel enligt uppfödaren...

Sv: Uppfostra en 10 veckors valp?

Hur mycket "får" man uppfostra en valp som är väldigt framåt och orädd vad gäller bita på saker och händer?

Hur gör man det lättast?

Min morbrors uppfödare säger till dem att de absolut inte får säga emot/ta bort hunden när den börjar bita på stolar, mattor, filtar etc.

Men vi försöker ta bort sådant otyg på våran lilla valp redan nu... vilket är fel enligt uppfödaren...

jag började redan dag ett att säga till min valp, typ när han hoppade upp mot köksbänkarna osv..

han bet alldrig i i stolsben och sådana saker, men trodde att det var ok att bita i
händerna men då skrek jag till AJ!! och slutade leka med honom för stunden..
han fattade väldigt snabbt att det inte var okej att göra så..

jag förstår inte riktigt varför man inte "får" säga till sinna valpar, gör man inte det så
kommer ju valpen tro att det är okej att bita i saker som är förbjudna, och hur roligt
kommer det att bli när den växer upp och man då tar tag i problemen..

Vi började från dag 1 att säga till valpen.
NEJ o lyft bort hunden. Ge något som han får tugga på. ben ,leksak mm
Vill ni inte att hunden biter i händerna, säg NEJputt bort hunden.
de lär sig fort.
Min man har alltid lekt med hundarna med händerna. Busa occh brottats.
Våra hundar vet vem dom får bita i händerna.
Mej får dom absolut inte bita i händena.
de fattar fort,

Jag menar absolut inte att min uppfattning är någon absolut sanning utan jag menar att det är upp till var och en hur man vill göra och man får känna efter vad som känns rätt för en själv.

Men i mitt fall kände jag att min valp inte riktigt fattade tillsägelser när hon var så liten som 10 veckor. Det blev bara konflikt och hon blev osäker. Då fungerade det bättre att avleda. När hon blev äldre förstod hon direkt när jag meddelade att någonting inte var uppskattat. Nu är hon 7 månader och skulle aldrig få för sig att bita i inredning eller händer.

NEJ o lyft bort hunden. Ge något som han får tugga på, ben ,leksak mm
Vill ni inte att hunden biter i händerna, säg NEJ putta bort hunden.
de lär sig fort.

Så har jag alltid gjort också. Som Rotterö säger, de lär sig fort.

NEJ o lyft bort hunden. Ge något som han får tugga på. ben ,leksak mm
Vill ni inte att hunden biter i händerna, säg NEJputt bort hunden.
de lär sig fort.
Min man har alltid lekt med hundarna med händerna. Busa occh brottats.
Våra hundar vet vem dom får bita i händerna.
Mej får dom absolut inte bita i händena.
de fattar fort,

Så gör även vi, bara det att när han biter i händer/armar och vi säger Nej och puttar bort honom tror han det är lek och kommer tillbaka och biter ännu hårdare.

Stolarna har han iaf slutat bita i för stunden nu.

Jag körde med avledning när hon var yngre, det funkade bäst så. Mycket ben och flossleksaker som hon faktiskt fick bita i. Jag sa alltid AJ om hon bet mit i händerna för hårt och det fattade hon, men nej började jag mer med när vi kände vaandra och hon förstod lite mer.
Funkade bra för mig.

säg NEJ, och sluta leka med valpen för stunden...

Det är ju mest rättvist mot valpen att sätta upp reglerna på en gång. Det blir bara förvirrande för den om den efter några månader helt plötsligt inte får göra en massa saker som den hittills fått göra. Men när det handlar om så små valpar handlar det mest om att avleda uppmärksamheten till något annat.

Det är ju mest rättvist mot valpen att sätta upp reglerna på en gång. Det blir bara förvirrande för den om den efter några månader helt plötsligt inte får göra en massa saker som den hittills fått göra. Men när det handlar om så små valpar handlar det mest om att avleda uppmärksamheten till något annat.

Helt riktigt.

Gör klart direkt vad som gäller.
Hur gjorde tiken? Hon varnade och gav det ej resultat då röt hon till direkt och ordentligt. Detta skadade aldrig valpen men den lärde sig läsa de signaler som gällde.
Fortsätt den fostran tiken inledde.

Att stryka vademecum på bordsben och sladdar brukar vara ett bra medel mot gnagande valpar.

Sen är det en övervägning att tillrättavisa valpen och lugna ned den. Många upplever det som att valpen bara tycker att det är roligare när man säger åt den och blir vild och gör allt förbjudet ännu mer *bit bit*. Valpen måste ned i varv för att kunna ta in nejet/tillrättavisningen.

Svårt att förklara hur man gör. Vissa mattar och hussar har det inbyggt, andra får klura ut hur det ska gå till.

Men vi försöker ta bort sådant otyg på våran lilla valp redan nu... vilket är fel enligt uppfödaren...[/QUOTE]

Ja varför skulle det vara fel??!!
Man vill ju gärna ha en stol att sitta på som inte är helt uppäten efter ett tag:D

Enklaste tyckte jag var att säga nej.. Och sedan ge valpen nogot av sina grejer som den får bita på.

En sak vi märkt nu, är att om vi går ifrån honom så slutar han genast bita på det han håller på med och kommer med en strumpa eller någon annan leksak. Så det verkar ju fungera :)

Hur gör man det lättast?

Tiken hade ju inte tillåtit att valpen beter sig hur som helst är det ända jag tänker på... den har fått veta "regler" sen den var nyfödd... så den är nog kapabel till att förstå regler nu också...:)

Vart köper man det? :idea:

Vademecum köper du på apotek bl.a. Det är ju ett medel som används som munvatten så jag tror att även tandläkarna säljer det.
Det är i flaskor på femtio cl. och kostar någon tia, så det är ingen dyrbar historia.

En flaska är mycket dryg för det går inte mycket för att stryka på t.ex bordsben o.d. Vi människor gillar den friska lukten, men valpar brukar sky den.
Jag brukar stryka på alla skor innan valpen börjar bita på dem och då brukar de låta bli dem även i fortsättningen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 422
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 702
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 043
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna