uppfödare

desiree

Trådstartare
hur gör ni när det är dags att sälja fölet? alltså är det svårt att hitta vettiga köpare? har ni någon kontakt med fölen i efter hand? föder ni upp enbart för att sälja vidare eller behåller ni fölet oavsett hur lång tid det tar att hitta rätt köpare?

lite såna frågor, kommer säkert på fler efter hand =)

Sv: uppfödare

Det beror nog lite på vilket syfte man har med fölet. Det är stor skillnad på ponnyavel och halvblodsavel. Eller säg så här. Det är skillnad på rastypsavel och prestationsavel. Jag har ponnyer och vill att dom skall hamna hos folk som tar tillvara på just denna ras egenskaper.Det är ganska så själviskt, men det finns tillräckligt många hästar i "bruset" på marknaden för att jag skall skicka ut ännu flera.
I år har jag ratat ett par st som velat ha en blivande valack, då min saluhäst var ett hingstämne.
Däremot om hästen hade varit ett tydligt valack-ämne så hade jag sålt den med mindre kriterier hos köparna, får då hamnar den ju ute i "bruset" iallafall. Jag har bara sålt ett fåtal under mina år, men jag har kontakt med dom köparna iaf. Så jag vet att dom inte står på ridskola och dom har inte behövt åka till Italien :)

det är ju det som verkar svårt. att veta att man får rätt häst till rätt ryttare. gäller ju iofs inte bara avel utan försäljning i största allmänhet.

jag tycker inte att det själviskt snarare tvärtom, att man är noga med var sin häst hamnar är ju ett tecken på att man bryr sig om det liv man skapar.

Har hitills kontakt med alla avkommor borsett från förra årets hingstföl som såldes vidare inom 1 månad :( Har köpt tillbaka en uppfödning som är till salu igen till rätt köpare. Först ska han visas på avelsvärdering. Har nobbat ett par köpare av mina cobunghästar som jag inte anser passar för just dessa individer.

Jag behaller egna uppfodningar tills de ar 3 ar. Jag rider in dem och kollar vad de gar for, antingen sa behaller jag dem eller sa saljer jag dem inridna och klara att bygga vidare pa.
Min avel gar val framst ut pa att avla fram en hast som kommer att blir sa duktig att den kan tavla internationellt, och jag vill behalla den hasten. sa jag ar inte sa inne pa att salja allting som kommer ut ur mina ston.
De Connemaror jag avlar ar alltid till salu dock, men jag har absolut inte brottom att salja dem. Vi har sa billig hasthallning pa Irland att det inte kostar mej manga kronor att ha ett par hastar till. :)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 421
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025